To ułatwi rzucenie palenia

Dotrzymanie jednego z najpopularniejszych noworocznych postanowień, rzucenie palenia, może już wkrótce być nieco łatwiejsze. Naukowcy z California Institute of Technology w Pasadenie odkryli naturalny mechanizm, który ułatwia uzależnienie palacza od nikotyny.

Jak donosi w najnowszym numerze czasopismo "The Journal of General Physiology", wykorzystanie tej wiedzy może pomóc w opracowaniu nowej, skuteczniejszej metody terapii nikotynowego nałogu.

Nikotyna, aktywny składnik dymu tytoniowego, nie tylko aktywuje właściwe receptory nAChR (nikotynowe receptory cholinergiczne), ale - inaczej, niż większość substancji uzależniających - stabilizuje wytwarzanie tych receptorów w retikulum endoplazmatycznym i w ten sposób zwiększa ich gęstość na powierzchni komórki. To sprawia, że z czasem nikotyna może działać coraz silniej i w ten sposób zwiększać poziom uzależnienia.

Badacze z Kalifornii przeprowadzili eksperyment z udziałem myszy, którym wszczepiono gen oznaczający fluorescencyjnym białkiem jedną z podjednostek receptorów nAChR, występujących licznie w kilku rejonach mózgu.

U zwierząt wystawionych na działanie nikotyny w ilości odpowiadającej paleniu papierosów u człowieka zauważono zwiększenie liczby receptorów w tych właśnie rejonach, między innymi w części zbitej istoty czarnej (SNc) i brzusznej części nakrywki śródmózgowia (VTA).

Naukowcy odkryli, że zdolność nikotyny do zwiększania aktywności właśnie tych receptorów nAChR opiera się na ich zwrotnym transporcie między aparatem Golgiego a retikulum endoplazmatycznym komórki. Transport ten odbywa się za pośrednictwem pęcherzyków lipidowych typu COPI. Są szanse, że ten proces będzie można zaburzyć u człowieka tak, że ułatwi to rzucenie nałogu.

Winne geny?

Próbujesz rzucić palenie, ale za każdym razem ponosisz porażkę? To być może wina mutacji genetycznej, której wpływ na nikotynowy nałóg opisali francuscy badacze z Instytutu Pasteura i Państwowego Centrum Poszukiwań Naukowych.

Francuscy naukowcy ustalili, że coraz częściej występującą mutacja trzech genów CHRNA3, CHRNA5 i CHRNB4 powoduje silniejsze uzależnienie od tytoniu u jednej trzeciej Europejczyków.

Osoby, u których występują zmutowane geny, potrzebują - według opublikowanych rezultatów badań - aż trzy razy większej dawki nikotyny, by odczuć satysfakcję po zaciągnięciu się dymem z papierosa. Potwierdziły to testy przeprowadzone na myszach, którym wstrzykiwano nikotynę.

Naukowcy zapowiadają możliwość stworzenia specjalnych leków pomagających rzucić palenie tym pacjentom, którym utrudniały to uwarunkowanie genetyczne.

Grzegorz Jasiński/Marek Gładysz