Procesor konsoli PlayStation 3 prawie gotowy?

Firmy IBM, Sony i Toshiba poinformowały o zbliżającym się końcu prac nad procesorem Cell - domniemanym "mózgu" konsoli PlayStation 3, zwanym również "superkomputerem w chipie". Okazuje się, że projekt kompletnego układu jest niemal gotowy do wyprodukowania prototypowej serii, zaś jego poszczególne moduły zostały już dość gruntownie przetestowane.



O architekturze "kości" wiadomo stosunkowo niewiele - oprócz roli typowego procesora zajmującego się obliczeniami wymaganymi do generowania grafiki ma on również wbudowane obwody obsługujące szybką transmisję danych oraz wiele urządzeń zewnętrznych. Możliwości te uzyskano dzięki zastosowaniu wielu rdzeni procesorów równolegle wykonujących swe zadania. Rozwiązanie to pozwoli m.in. na łączenie mocy obliczeniowej procesorów Cell znajdujących się w telewizorze i pozostałych urządzeniach domowych, by wspólnie wykonywały one określone zadania (np. renderowanie animacji komputerowej "na żywo").

Reklama



Pojedyncza "kość" Cell ma dysponować mocą przekraczającą bilion operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę (1 teraflop), a więc 100-krotnie większą od 2,5-gigahercowego procesora Pentium 4. Zawierać ona będzie prawdopodobnie 16 rdzeni ogólnego przeznaczenia (wersja "konsolowa" - dla prostszych urządzeń mogą powstać bardziej okrojone wersje układu), którym system operacyjny - np. Linux - przypisuje poszczególne zadania.



Elementy urządzenia przystosowanego do wymagań urządzeń multimedialnych i sieci P2P zostaną prawdopodobnie wykorzystane w przyszłych procesorach serwerowych IBM-a, a także w układach pozostałych "udziałowców" projektu. Masowa produkcja opisywanej "kości" może się rozpocząć pod koniec 2004 roku.

CHIP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy