Według badaczy z Strategy Analytics, wraz z premierą PlayStation 3 zwiększyła się presja, aby Microsoft skłonił graczy lojalnych Sony do zmiany obozu. Według analityków, japoński producent sprzętu do gier odzyska pozycję lidera branży w 2012 roku, sprzedając do tego czasu ponad 120 milionów konsoli.
Tylko 500 tysięcy konsoli PlayStation 3 w dniu premiery, opóźniona premiera w Europie oraz problemy z dostawami diod do laserów odtwarzaczy Blue-ray stały się częścią z przyczyn, przez które przychody Sony spadły w ostatnim kwartale o 94%. Zdaniem międzynarodowej grupy analityków, nie są to jednak zbyt poważne problemy.
Według specjalistów, te zdarzenia tylko częściowo utrudniają życie Sony, a większe problemy ma Microsoft, który musi pozyskać jak największy udział w rynku podczas tegorocznego okresu świątecznego, aby osiągnąć swój cel sprzedania 10 milionów konsoli przed końcem sezonu. Do tej pory, przez prawie rok od premiery, sprzedano oficjalnie 6 milionów urządzeń, do końca roku pozostało już mniej niż 1,5 miesiąca, w czasie których Microsoft powinien sprzedać kolejne 4 miliony swoich platform.
Strategy Analytics zakłada, że mimo utrudnień Xbox 360 będzie prowadzić przez cały 2007 roku. Później pałeczkę przejmie Sony.
W 2012 roku na rynku będzie już 121,8 milionów konsoli PS3, około 59,7 milionów Xboxów 360 oraz tylko 23,3 miliony egzemplarzy Wii. Ameryka Północna ma pochłonąć prawie 50% wszystkich konsoli sprzedanych na świecie.
Raport jednakże nie podaje żadnych konkretnych przyczyn, dla których gracze mieliby pozostać lojalni wobec Sony.