Bezpieczny email – jak uniknąć skrzynki spamu?

Bezpieczny email to zarówno zabezpieczenie dla odbiorcy, jak i korzyść dla nadawcy. Im bardziej dbasz o zabezpieczenia, tym większa szansa na to, że Twoja wiadomość pojawi się w głównej skrzynce nadawcy. Innymi słowy - zadbasz o wyższą reputację nadawcy.

Bezpieczny email - czym jest reputacja nadawcy?

Aby uniknąć niepewności, od razu wytłumaczę, czym jest reputacja nadawcy. W najprostszym ujęciu jest to wynik przypisywany danemu odbiorcy, który określa, gdzie trafi jego wiadomość - czy do skrzynki głównej, czy do skrzynki spamu. Reputację przypisują oczywiście dane programy pocztowe. Na wynik składa się wiele czynników, w tym między innymi:

  • zabezpieczenia, takie jak DKIM czy SPF;
  • dedykowane IP;
  • biała lista domen i adresów email. 

Jak działa phishing i co to jest spoofing?

Jeśli wysyłasz emaile do klientów, zapewne nie raz twoja wiadomość trafiła do skrzynki spamu. I mimo iż przeklinałeś w sercu działanie czołowych dostarczycieli pocztowych, ich działania dot. weryfikacji wiadomości są niezbędne. Najprawdopodobniej nie dbasz odpowiednio o zabezpieczenia, więc dany provider rozpoznał Twojego emaila jako wrogiego. Dzięki temu skrzynka odbiorcza twojego subskrybenta jest bezpieczna. Postawmy się na chwilę na miejscu twojego odbiorcy, aby lepiej zrozumieć, jakie zagrożenia na niego czyhają i dlaczego tak ważnym jest, aby emaile były odpowiednio weryfikowane.

Reklama

Dlaczego spam jest szkodliwy?

Do tej skrzynki trafiają m.in. emaile, które wysyłają oszuści, aby osiągać swoje cele. Kiedy mowa o phishingu - rodzaje, jakie można napotkać, to między innymi: phishing email, sms phishing czy phishing telefoniczny. Jednakże najbardziej popularną formą jest właśnie wiadomość online, wysyłana na skrzynki pocztowe. Spoofing to natomiast oszustwo, wykorzystujące numer telefonu. Dzwoniący podaje się za daną instytucje bądź osobę.

Bezpieczny email a phishing - rodzaje zastosowań

Oszustwo w tej formie może mieć na celu szerzenie nieprawdziwych informacji, aby zaszkodzić reputacji danej firmy, pod którą się podszywa. Jednakże najczęściej głównym powodem phishingu jest chęć nakłonienia odbiorcy do wykonania różnych akcji:

  • pobrania złośliwego oprogramowania - np. poprzez wysłanie fałszywej faktury bądź wezwania do zapłaty;
  • podania danych, w celu wyłudzenia pieniędzy - w tym celu oszuści namawiają np. do podania numeru karty bądź zalogowania się do banku na fałszywej stronie internetowej, informując, by odbiorca w ten sposób za coś zapłacił.

Jak rozpoznać phishing?

Mimo iż wiadomości są wysyłane z innej domeny, odbiorcom wcale nie jest tak łatwo rozpoznać fałszywe emaile. Zawierają one często podobne adresy email bądź nazwę nadawcy. Podszywanie się oszustów pod Twoją firmę może mieć negatywne skutki, nawet jeśli nie miałeś z tym nic wspólnego. Grozi Ci: rysa na wizerunku marki, spadek zaufania klientów bądź niska reputacja nadawcy. Wszystko to oczywiście sprowadza się do tego, że zmniejszy się sprzedaż firmy. Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci i zmniejszyć negatywne skutki oszustw, a co za tym idzie, zniwelować prawdopodobieństwo trafienia do skrzynki spamu? Przede wszystkim zadbaj o zabezpieczenia wysyłanych emaili. Dzięki temu zyskasz również zaufanie Twoich odbiorców. Kiedy zabezpieczysz swoje emaile, subskrybenci powinni dostać informacje przy otrzymaniu fałszywego emaila, że może być on być szkodliwy.

Phishing - jak się chronić? Bezpieczny email dzięki narzędziom do email marketingu

Najlepszym sposobem, aby ochronić Twoją markę przed negatywnymi skutkami oszustw phishingowych, jest inwestycja w dobre narzędzie do email marketingu - przede wszystkim pod względem emaili transakcyjnych. Mowa więc tu o API bądź SMTP. Dlaczego? Ponieważ większość fałszywych emaili dotyczy: powiadomień o zapłacie, wysyłki faktury czy informacji o wysyłce przesyłki. Wszystko to zwiemy właśnie mailami transakcyjnymi. Mając odpowiednie narzędzie, będzie Ci łatwiej zadbać o takie zabezpieczenia jak DKIM, SPF czy DMARC. Oprócz tego zyskasz dużo więcej - umowy z providerami czy dedykowaną infrastrukturę, co znacznie zwiększy dostarczalność twoich emaili. 


Kluczowe zabezpieczenia, o które musisz zadbać

Zabezpiecz wysyłane emaile przede wszystkim poprzez:

  • spf - rekord ten informuje, czy adres email zawarty w ścieżce zwrotnej (adres, na który odpowiadasz nadawcy), jest upoważniony do wysyłania emaili z danego konta;
  • dkim - są to zaszyfrowane dane, które znajdują się w nagłówku wiadomości;
  • dmarc - informuje, jak ma się zachować dany program pocztowy przy otrzymanym emaila.


RODO- email marketing to nie tylko zabezpieczenia

Pamiętaj, że termin "bezpieczny email" nie odnosi się jedynie do wspomnianych zabezpieczeń. Aby nie trafić do skrzynki spamu, ważne są jeszcze inne aspekty. Najważniejszym  z nich jest lokalizacja serwerów - ważne, by znajdowały się one na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Firmy, których serwery są rozmieszczone poza terenem EOG, poddawane są surowszym wymogom RODO, a co za tym idzie - ich klienci również. Dlatego sami zadbaliśmy o to, jako Polska firma FreshMail, by nasze serwery były zlokalizowane na terenie EOG. 

Kiedy mowa o RODO pamiętaj również o tym, by wysyłać te informacje, na jakie odbiorca się zgodził. Kieruj przekaz do tych osób, które wyraziły zgodę na otrzymanie emaila. W innym przypadku odbiorca może zgłosić Cię jako spam, a to będzie mieć negatywny wpływ na Twoją reputację nadawcy.


We FreshMailu dbamy o bezpieczeństwo emaili

Pamiętaj, aby wybrać narzędzie takiej marki, która naprawdę oferuje dobre rozwiązania w kwestii bezpieczeństwa wiadomości email. W naszej firmie dbamy nie tylko o zabezpieczenia spf, dkim bądź serwery i RODO. Sami tworzymy rozwiązania, chcąc zapewnić bezpieczną pocztę email. Jednym z projektów, który realizujemy, jest usługa oparta o innowacyjne narzędzie SendGuard, która wykorzystując machine learning i sztuczną inteligencję. Ma ona na celu wykrywanie spamu i walkę z phishingiem w wiadomościach kampanii marketingowych oraz wspomnianych już emailach transakcyjnych. Po stronie FreshMaila za projekt odpowiada Sebastian Obara.  Wszystko to po to, by zapewnić bezpieczeństwo odbiorcom. Poznaj lepiej naszą ofertę: https://freshmail.pl/cennik/email-api-i-smtp.

Artykuł sponsorowany


.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy