Protokół HTTPS – jak włączyć szyfrowane HTTP?

Adres URL strony internetowej rozpoczyna się od protokołu, czyli skrótu HTTP lub HTTPS. W przypadku HTTPS na pasku adresu widnieje ikona kłódki. Sprawdźmy, dlaczego jedne strony ją mają, a inne nie.

HTTP czy HTTPS? Czym się różnią?

Zacznijmy od tego, że HTTP (skrót od ang. Hypertext Transfer Protocol) jest protokołem odpowiadającym za przesyłanie danych do sieci internetowej. Informacje są wysyłane między przeglądarkami internetowymi a serwerami. W przypadku HTTP jednak przesłane dane nie są w zaszyfrowane. Z tego powodu protokół nie jest bezpiecznym rozwiązaniem. Nie powinny z niego korzystać serwisy i strony przetwarzające dane użytkownika (np. osobowe lub dane z kart płatniczych) - chodzi tu przede wszystkim o banki, witryny administracji publicznej, witryny rządowe i sklepy online. W praktyce to wszystkie strony internetowe wymagające od nas np. logowania do utworzonego konta użytkownika bądź obsługujące płatności.

Reklama

To główna różnica między HTTP a HTTPS. Drugi protokół, czyli Hypertext Transfer Protocol Secure, jak wskazuje jego anglojęzyczna nazwa, zapewnia nam ochronę. Jest to bezpieczniejsza wersja protokołu HTTP. Dochodzi tu do szyfrowania połączenia - w tym celu wykorzystywany jest certyfikat SSL. Jak rozpoznać bezpieczne połączenie? Przede wszystkim na pasku adresu obok adresu URL znajdziemy zamkniętą ikonkę kłódki. HTTPS zdecydowanie zwiększa zaufanie użytkowników do danej strony. Jednocześnie też pozytywnie wpływa na pozycjonowanie danej witryny w wynikach wyszukiwania w przeglądarce Google.

Bezpieczny protokół HTTPS powinien być stosowany w każdym serwisie wymagającym od nas podania danych (np. osobowych lub danych z kart płatniczych), przede wszystkim  na stronach WWW przetwarzających nasze płatności. Oczekujmy HTTPS m.in. na stronach mobilnej bankowości oraz sklepów i usług online, w których podawane są dane kart płatniczych. Na stronach z protokołem HTTP powinniśmy unikać podawania danych.

Jak włączyć HTTPS na swojej stronie internetowej?

Na stronie WWW powinniśmy włączyć certyfikat SSL (skrót od ang. Secure Socket Layer). To certyfikat, z którego korzysta protokół sieciowy odpowiadający za bezpieczne połączenie internetowe. Wykorzystując certyfikat SSL mamy gwarancję bezpiecznej komunikacji, gdy dane są wysyłane pomiędzy aplikacją użytkownika (np. przeglądarką internetową) a serwerem docelowym. Obecnie certyfikat SSL stanowi standard szyfrowania połączeń na stronach WWW na całym świecie. 

Na rynku dostępne są różne certyfikaty SSL - jedne z nich sprawdzą się na blogach internetowych i w niewielkich serwisach. Inne zaś stworzone zostały dla stron WWW wielkich firm, banków oraz dużych serwisów internetowych. Certyfikat SSL przekłada się na wiarygodność i buduje zaufanie użytkowników wchodzących na daną stronę. Wpływa pozytywnie na pozycjonowanie danej witryny i może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie. 

Przejdźmy do kwestii, jak włączyć HTTPS na stronie internetowej. Możemy skorzystać z gotowego rozwiązania - wybieramy interesujący nas certyfikat SSL i opłacamy wraz z usługą jego instalacji przez specjalistów. Drugie rozwiązanie to zakup wybranego certyfikatu SSL i samodzielna instalacja. Decydujemy, w jakiej domenie chcemy go zastosować, a następnie potwierdzamy, że jesteśmy właścicielami tej domeny. Kiedy wszystko przebiegnie poprawnie, będziemy mogli dokonać aktywacji certyfikatu poprzez panel klienta home.pl. Warto zdecydować się na uzyskanie protokołu HTTPS, bo wtedy przesyłanie danych na linii użytkownik-strona WWW będzie na pewno bezpieczne.

Dlaczego HTTPS jest przekreślone?

Istnieją sytuacje, w których mamy zainstalowany certyfikat SSL dla naszej strony WWW, jednak protokół HTTPS lub symbol kłódki są przekreślone. Najczęściej oznacza to, że jakiś element strony (np. plik graficzny lub CSS) nie jest przesyłany z zaszyfrowanego adresu URL lub serwera. Szyfrowaniu podlega tylko konkretny serwer, na którym zainstalowano certyfikat SSL. Przekreślony protokół HTTPS możemy spotkać podczas korzystania na stronie z zewnętrznych serwisów reklamowych, które wykorzystują HTTP.

Jeśli na pasku adresu naszej strony widzimy przekreśloną ikonę kłódki, warto zweryfikować przyczynę tego stanu. Jeżeli używamy przeglądarki Google Chrome, wystarczy w dowolnym miejscu kliknąć prawy przycisk i wybrać polecenie "Zbadaj". Otworzy nam się wówczas narzędzie do analizowania zawartości strony. Z jego poziomu możemy odnaleźć pliki, które są załadowane bez użytego protokołu HTTPS.

Artykuł sponsorowany

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy