Jaki samochód miejski wybrać?

Samochody miejskie cieszą się ogromną popularnością. Nic w tym dziwnego, bo mają wiele zalet, dzięki którym w swoim naturalnym środowisku, czyli właśnie w mieście, sprawdzają się jak mało które. Najlepiej o ich popularności świadczy fakt, że to właśnie małe auto miejskie, jakim jest Toyota Yaris, zostało Europejskim Samochodem Roku 2021. Dlatego też właśnie w tym materiale spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie: jaki samochód miejski wybrać.

Czym powinien charakteryzować się samochód do miasta?

Samochody miejskie to obecnie bardzo popularny, ale też bardzo wymagający segment. Kupujący samochód do miasta mają dziś bardzo szeroki wybór. Każdy z liczących się producentów ma w swojej ofercie przynajmniej jeden taki model. Dlatego też wybór miejskiego auta dla siebie jest dziś dość skomplikowany. Jakie cechy powinno mieć auto miejskie?

Idealne auto do miasta przede wszystkim powinno być kompaktowe. Miasta, zwłaszcza te ze starszą zabudową, nie zawsze są w stanie zagwarantować wystarczającą ilość miejsca dla coraz większych samochodów. Ulice nie są poszerzane z każdą nową, większą generacją popularnych modeli, tak samo jak nie rosną wraz z nimi miejsca parkingowe. Wybierając małe auto miejskie, warto mieć na uwadze także jego zwinność i zwrotność (mały promień skrętu).

Niewielkie wymiary miejskich samochodów ułatwiają także parkowanie. Są bowiem w stanie zmieścić się w luki, w które większym samochodem nie wjedziemy, np. w centrum miasta w strefach, gdzie nie ma wytyczonych miejsc parkingowych. W takich miejscach często w trakcie przetasowania podczas zajmowania miejsc pozostają niewielkie luki, gdzie większy samochód się nie zmieści, ale małe miejskie auto już tak.

Typowe samochody do miasta są lekkie, dlatego do ich napędu nie trzeba stosować bardzo mocnych układów napędowych. Niewielki silnik to jednak niejedyny sposób na bardzo niskie koszty eksploatacji samochodu w mieście. Aby być jeszcze bardziej oszczędnym - a jeśli się da, to dlaczego z tego nie skorzystać - można postawić na miejski samochód z napędem hybrydowym. O tym, jak świetnie sprawdza się taki napęd właśnie w mieście, najlepiej świadczy eksperyment, jaki na przełomie 2020 i 2021 roku przeprowadziły zespoły naukowe Politechniki Poznańskiej oraz Politechniki Krakowskiej. W warunkach zimowych naukowcy sprawdzili efektywność energetyczną Toyoty Yaris Hybrid 1.5 o mocy 116 KM. Oba testy potwierdziły, że w mieście hybrydowy Yaris przez większość czasu i na większości dystansu korzysta z bezemisyjnego trybu elektrycznego. Podczas jazdy po mieście eksperci Politechniki Poznańskiej wykazali, że nowy hybrydowy Yaris może nawet przez 77,6% czasu jazdy i na 66,1% pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. Zasługa leży po stronie nowego napędu hybrydowego czwartej generacji, który jest o 20% wydajniejszy od poprzednika. Yaris Hybrid zużywa średnio od 3,8 l/100 km, zaś jego średnia emisja CO2 wynosi od 87 g/km (wg WLTP).

Kolejny test dowiódł, że Toyota Yaris jest ekonomiczna nie tylko w mieście, ale także w warunkach podmiejskich. Właśnie na takich drogach w okolicach Krakowa Yaris uzyskał zbliżone wyniki do tych na ulicach miasta. W badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę Krakowską w mieście hybrydowy Yaris poruszał się w bezemisyjnym trybie elektrycznym (EV) przez 69,1% czasu jazdy. Na terenach podmiejskich silnik spalinowy był wyłączony przez 57,3% czasu. Pod względem dystansu pokonanego wyłącznie na silniku elektrycznym, Yaris najlepiej wypadł w mieście (54,8%), ale niemal tak samo dobrze spisał się na drogach podmiejskich, gdzie było to 52,9% przejechanej trasy.

A jak to wygląda w przeliczeniu na spalanie? Częste korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego przełożyło się na naprawdę niskie zużycie paliwa. Hybrydowy Yaris w mieście spalał średnio 4,14 l/100 km, a na terenach podmiejskich 3,62 l/100 km. Średnie zużycie paliwa na całej trasie, łącznie z odcinkiem autostradowym, wyniosło 4,77 l/100 km, przy czym warto pamiętać, że testy przeprowadzane były podczas tegorocznej zimy, przy niskich temperaturach.

Wybierając samochód miejski, warto mieć na uwadze także to, aby było nam w nim wygodnie. Warto wybrać więc model z jak najprzestronniejszym wnętrzem. Małe auto miejskie nie oznacza przecież, że musi nam być w nim ciasno, zwłaszcza że samochody tego typu mogą się sprawdzać także poza miastem, podczas weekendowych wyjazdów, a nawet na wakacje.

Wybierając dla siebie miejskie auto, warto także zwrócić uwagę na jego wyposażenie, poziom bezpieczeństwa oraz dostępne systemy bezpieczeństwa czynnego. Mały miejski samochód nie oznacza już konieczności podróżowania w spartańskich warunkach i rezygnowania z bogatego, funkcjonalnego wyposażenia.

Na jakie auta miejskie warto zwrócić uwagę?

Wybierając miejski samochód, warto mieć na uwadze wszystkie cechy, o których pisaliśmy powyżej - niewielkie wymiary, ułatwiające poruszanie się po mieście i parkowanie, oraz niskie zużycie paliwa i bogate wyposażenie.

Mały samochód miejski - Toyota AYGO

Zwinna i zwrotna Toyota AYGO jak niewiele innych samochodów sprawdza się na miejskich ulicach. Potwierdzają to wyniki sprzedaży - w Polsce co drugi samochód segmentu A, który opuszcza salon, to właśnie Toyota AYGO. Jej niekwestionowaną zaletą są niewielkie wymiary, jednak przy zaledwie 3465 mm długości samochód ten oferuje zaskakującą pakowność i komfort jazdy. Odważny design Toyoty AYGO pozwoli wyróżnić się z tłumu w miejskiej dżungli, zwłaszcza że wybierać można spośród 4 wersji wyposażeniowych, wielu kolorów nadwozia oraz opcjonalnych pakietów. Do wyboru są m.in. dwie wersje specjalne z bogatym wyposażeniem i o wyjątkowej stylistyce - Selection X-cite z dwukolorowym nadwoziem oraz Black Edition, w której AYGO w standardzie otrzymuje czarny lakier i srebrne wstawki.

Najbardziej charakterystycznym elementem wyglądu AYGO jest przedni pas z trójwymiarowym znakiem X, który podkreślają dostępne w standardzie przednie reflektory projekcyjne, światła LED do jazdy dziennej i tylne światła LED. Stylistyce AYGO zadziorności dodają specjalne wzory kołpaków lub aluminiowych felg, w których często łączone są polerowane powierzchnie z czarnym lakierem.

Toyotę AYGO napędza 1-litrowy silnik DOHC VVT-i o mocy 72 KM, zgodny z najnowszą normą emisji spalin Euro 6.2. Jak przystało na miejski samochód, AYGO nie zużywa wiele paliwa - zadowala się średnim spalaniem na poziomie od 4,8 litra na 100 kilometrów. Wyposażenie miejskiej Toyoty może być bardzo bogate. W cenniku znajdziemy takie pozycje jak system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, kamera cofania, Apple CarPlay i Android Auto, radio DAB, inteligentny kluczyk, klimatyzacja automatyczna czy systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Ich dostępność zależy naturalnie od wersji wyposażenia.

Toyota AYGO jest niedrogim samochodem. Ceny auta z roku modelowego 2021 zaczynają się od 47 900 zł lub od 425 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE za wersję X. Wariant X-Play Toyoty AYGO 2021 kosztuje od 48 900 zł lub od 409 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE. Bogato wyposażona wersja Selection X-Cite z dwukolorowym nadwoziem jest dostępna od 58 900 zł lub od 521 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE. Toyota AYGO w specjalnej wersji Black Edition również kosztuje od 58 900 zł. Szczegółowe informacje na temat nowej Toyoty AYGO znajdziesz na: https://www.toyota.pl/new-cars/aygo/.

Toyota Yaris

Toyota Yaris jest najczęściej wybieranym modelem Toyoty w Europie oraz drugim po Corolli najpopularniejszym samochodem w Polsce. Nowa Toyota Yaris łączy zaawansowany 116-konny napęd hybrydowy czwartej generacji ze stylowym miejskim designem. Yaris jest ekonomiczny, ekologiczny, a przy tym dynamiczny i wygodny. Świetnie sprawdza się także w trasie, a w mieście pokazuje pełnię swoich zalet i możliwości. Toyota Yaris w standardowym wyposażeniu ma systemy bezpieczeństwa najnowszej generacji - została zaprojektowana z myślą o tym, by stała się najbezpieczniejszym samochodem miejskim na świecie.

W standardzie w każdej nowej Toyocie Yaris znajduje się nowość - centralna poduszka powietrzna między kierowcą i pasażerem, a także nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego, obejmująca układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall).

Ile kosztuje nowa Toyota Yaris? W podstawowej wersji Active kosztuje od 62 900 zł lub od 620 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE. Bardzo często wybierana przez klientów nowa Toyota Yaris w wersji Comfort kosztuje od 63 900 zł lub od 616 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE. Elegancka Toyota Yaris w wersji Executive kosztuje od 76 900 zł lub od 747 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE, a stylowa wersja Selection Style od 79 900 zł lub od 795 zł netto miesięcznie. Specjalna wersja tego modelu - nowa Toyota Yaris Tokyo Edition kosztuje od 94 500 zł lub od 815 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE. Szczegóły na stronie producenta.

Jaki samochód miejski dla Ciebie i Twojej rodziny?

Wybierając miejski samochód, nie tylko dla siebie, ale także dla swojej rodziny, warto zatem dokładnie przemyśleć, na jakie miejskie auto postawić. Warto zastanowić się, jakie są nasze potrzeby i który model spełni je najlepiej. Jeśli szukamy wyjątkowego zwinnego miejskiego auta, łatwego w zaparkowaniu, niedrogiego w zakupie i zadowalającego się niewielkimi dawkami paliwa, postawmy na Toyotę AYGO. Jeśli zaś potrzebujemy miejskiego samochodu, który imponuje poziomem komfortu i zaawansowania technicznego ­- idealnym wyborem wydaje się nowa Toyota Yaris, w której możemy mieć nowoczesny, ekonomiczny i dynamiczny napęd hybrydowy.

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy