Sony Handycam - kamerka 4K

Firma Sony zaprezentowała swoją pierwszą kamerę 4K z segmentu elektroniki użytkowej - Handycam FDR-AX1E. Jest to zatem kolejny krok na drodze popularyzacji standardu Ultra HD.

Do nagrywania materiałów 4K i HD z kamery FDR-AX1E wykorzystywany jest format XAVC S i kontener multimedialny MP4. Do zapisu obrazu służy kodek MPEG-4 AVC/H.264 Long GOP, a do zakodowania dźwięku — format Linear PCM. Dzięki formatowi XAVC S nagrywanie materiałów 4K ma być jest łatwiejsze i wygodniejsze: na karcie pamięci XQD o pojemności 64 GB mieszczą się blisko dwie godziny nagrania 4K. Po zmianie trybu zapisu na Full HD jedna karta wystarcza do nagrania niemal 3 godzin materiału w formacie 1920x1080 50p. W celu zapewnienia zgodności z obecnymi urządzeniami powszechnego użytku planowana jest aktualizacja formatu AVCHD, która będzie miała miejsce w pierwszej połowie 2014 r.

Reklama

Kamera FDR-AX1E jest wyposażona w przetwornik obrazu CMOS Exmor R typu 1/2,3" o sprzętowej rozdzielczości 4K (3840 x 2160). Rejestrowany obraz zawiera cztery razy więcej szczegółów niż nagrania w formacie Full HD, a jego przepływność jest dostosowana do olbrzymiej ilości danych w strumieniu 4K 50 kl./s. Zaawansowany procesor obrazu, identyczny ze stosowanymi w profesjonalnych kamerach 4K, z dużą szybkością przetwarza sygnały z przetwornika CMOS i w czasie rzeczywistym generuje finalne klatki obrazu 50p.

W kamerze znajdziemy także obiektyw Sony typu G. Konstruktorzy połączyli w nim soczewkę asferyczną ze specjalnym szkłem o małej dyspersji. 20-krotny zoom optyczny obiektywu umożliwia nastawianie ogniskowych z zakresu od 31,5 do 630 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), a stabilizator Optical SteadyShot utrzymuje stabilność obrazu nawet przy dużym zbliżeniu.

Twórcze możliwości i ergonomia godna sprzętu profesjonalnego

Kamera FDR-AX1E ma kilka funkcji ułatwiających twórcze kształtowanie wyglądu obrazu. Należą do nich trzy filtry ND, służące do korygowania ilości światła docierającego przez obiektyw do matrycy obrazu. Ich cztery ustawienia — wyłączony (przezroczysty), 1/4, 1/16 i 1/64 — dają użytkownikowi możliwość korekty warunków oświetlenia i nastawiania żądanego czasu migawki oraz przysłony nawet w jasne, pogodne dni. Dostępnych jest ponadto pięć funkcji przetwarzania obrazu (balans bieli, gamma, szczegółowość, szczegółowość skóry i macierz), których różne kombinacje pozwalają nadać filmowi oczekiwany charakter i kinowy wygląd.

Z myślą o nadaniu filmowi oprawy dźwiękowej godnej imponującego obrazu 4K, kamera jest wyposażona w zaawansowany wewnętrzny mikrofon oraz w dwa gniazda typu Cannon (XLR), powszechnie stosowane w sprzęcie profesjonalnym. Te ostatnie służą do podłączenia zewnętrznych mikrofonów stereofonicznych, które zagwarantują zrównoważony, zsynchronizowany z obrazem dźwięk, który można miksować z sygnałem z wbudowanego mikrofonu.

Dla ułatwienia zdjęć kamera FDR-AX1E jest wyposażona w dwa przyciski rozpoczynania/zatrzymywania nagrywania oraz w umieszczoną na uchwycie dźwignię zoomu, szczególnie przydatną przy nagrywaniu z małej wysokości. Przewidziano też dedykowane elementy sterujące do automatycznego/ręcznego nastawiania ostrości oraz siedem przycisków programowalnych, do których użytkownik może przypisać wybrane przez siebie funkcje, między innymi wyświetlanie znaczników, wyświetlanie wzoru zebry, wyróżnianie ostro ujmowanych fragmentów obrazu (peaking), powiększanie obrazu przy nastawianiu ostrości, automatykę ekspozycji, SteadyShot, paski barw i sposób działania lampki nagrywania.

Nośnikiem danych w kamerze FDR-AX1E są karty pamięci XQD. Zastosowanie dwóch gniazd na nośniki danych umożliwia nagrywanie naprzemienne, czyli przełączenie nośnika w trakcie nagrania, bez obaw o wyczerpanie pojemności w środku sceny — jak w profesjonalnych kamerach Sony. Możliwa jest nawet wymiana pełnego nośnika "na gorąco", gdy trwa zapis na drugiej karcie.

Nowy standard branżowy: HDMI 2.0

Kamera FDR-AX1E będzie zgodna z nową specyfikacją HDMI 2.0, umożliwiającą między innymi łatwe aktualizowane wewnętrznego oprogramowania przez Internet.

Nowo opublikowany przez HDMI Forum standard branżowy HDMI 2.0 pozwala na przesyłanie sygnału 4K/50p jednym przewodem HDMI. Dzięki tej aktualizacji reprodukcja obrazu 4K/50p z kamery możliwa będzie nie tylko na telewizorach BRAVIA 4K, lecz również na innych telewizorach zgodnych z HDMI 2.0.

Nowe karty pamięci XQD z serii N — stworzone do nagrań 4K

Firma Sony wprowadza ponadto nową serię bardzo szybkich kart pamięci XQD N, które nadają się do nagrywania obrazu 4K z nowej kamery Handycam FDR-AX1E.

Pojawią się one w październiku bieżącego roku i będą umożliwiały odczyt z szybkością 120 MB/s oraz zapis z prędkością 80 MB/s (model QD-N64 o pojemności 64 GB) lub 60 MB/s (model QD-N32 o pojemności 32 GB). Tak dużą wydajność przy przesyłaniu danych uzyskano dzięki nowo opracowanemu, inteligentnemu sterownikowi oraz szybkiej, zoptymalizowanej pamięci flash.

Sprzedaż nowej konsumenckiej kamery 4K Sony FDR-AX1E w Europie rozpocznie się na początku listopada 2013. Dla zapełnienia pełni wrażeń 4K, urządzenie jest dostarczane w specjalnym zestawie z oprogramowaniem Vegas Pro 12 Edit i kartą pamięci XQD 32 GB — bez żadnych dopłat.


INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: 4K | Sony Bravia | telewizja 4k
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama