Wzrasta konkurencyjność telewizji cyfrowej
Dzięki uruchomieniu platformy cyfrowej TVP, a wkrótce platformy Orange, Polska będzie miała jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków telewizji cyfrowej w Europie.
Uruchomienie w połowie września satelitarnej platformy TVP znacznie zwiększy konkurencyjność telewizji cyfrowej w naszym kraju - wynika z badań Instytutu Globalizacji. Polska znalazła się w grupie krajów o największej liczbie platform cyfrowych.
W Polsce działa obecnie 5 platform cyfrowych: TVP, Cyfra +, Cyfrowy Polsat, n, Telewizja na kartę. Tyle platform funkcjonuje tylko na rynku niemieckim i rumuńskim. Czesi i Węgrzy mogą wybrać pomiędzy 4 dostawcami satelitarnymi. Najczęściej w Europie spotyka się sytuację, gdy rynek podzielony jest pomiędzy dwóch dostawców. Gdy zostanie uruchomiona platforma firmy Orange - Polska będzie liderem rynku, jeśli chodzi o ilość oferentów.
- Większa konkurencja oznacza cenową i jakościową walkę o klienta - tłumaczy dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. - Już w końcu roku należy spodziewać się znacznych obniżek cen i ciekawych ofert promocyjnych - dodaje.
Nieodpłatna satelitarna platforma TVP ma szansę zrewolucjonizować rynek telewizji cyfrowej. Instytut Globalizacji spodziewa się coraz większej popularności telewizji cyfrowej w Polsce.
- Dotychczas telewizja cyfrowa była dostępna tylko za dużymi opłatami, przez co abonenci decydowali się najczęściej na najtańszy abonament - uważa Tomasz Teluk.
Obecnie należy spodziewać się lepszej oferty, w tym kanałów high-definition (HD) oraz niższych cen za bogatsze pakiety. Oferenci będą musieli wybrać, czy godzić się na odejście klientów do konkurencji, czy zatrzymać ich u siebie, zwiększając konkurencyjność swoich ofert.
Oczywiście konkurencja może prowadzić także do konsolidacji rynku. Nie jest wykluczone, że w miarę rozwoju rynku, zamiast 6 dostawców zostanie ich ostatecznie np. 4 - uważają eksperci Instytutu Globalizacji.