40 miliardów złotych za telefon i internet

Dalszy regres w telefonii stacjonarnej, rekompensowany przez silne wzrosty w telefonii komórkowej. Do tego szybko rosnący rynek internetu - taki obraz polskiej telekomunikacji wyłania się z danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny za 2007 rok.

Wartość całego rynku telekomunikacyjnego wyniosła w zeszłym roku 39,9 mld złotych. Coraz większe znaczenie zyskują telefonia komórkowa oraz dostęp do internetu kosztem telefonii stacjonarnej. Co jednak istotne, duże problemy w tym ostatnim segmencie ma Telekomunikacja Polska. Konkurenci TP wciąż zyskują, jednak nie na tyle, by zrekompensować ubytki w przychodach największego operatora.

W 2007 roku na usługi telefonii stacjonarnej wydaliśmy blisko 10 mld złotych, aż o 1 mld złotych mniej niż rok wcześniej. Ubyło także 1 milion linii. To w dużej mierze konsekwencja rezygnowania z telefonu tradycyjnego na rzecz komórki bądź też telefonii internetowej. Nie bez znaczenia mogą być także działania regulacyjne UKE, zwłaszcza w zakresie połączeń na telefony komórkowe.

Reklama

Z nawiązką straty te rekompensuje telefonia komórkowa, która zwiększyła swe przychody o 1,5 mld złotych, do kwoty 22,6 mld złotych. Tegoroczny wzrost powinien zamknąć się w przedziale 1,5-2 mld złotych. Liczba kart SIM szacowana jest na 41,5 mln, przy czym Polaków posiadających telefon komórkowy są 30-33 miliony. Wiele osób posiada bowiem więcej niż jedną kartę, poza tym część z nich jest już nieaktywna, stąd statystycznie jest więcej komórek niż Polaków.

Na co wydaliśmy przeszło 22 miliardy złotych? Rozmawialiśmy przez 34 miliardy minut (wzrost o 24 procent) oraz wysłaliśmy prawie 40 miliardów wiadomości tekstowych (wzrost aż o 50 proc.). Statystycznie z każdej karty SIM wysłano 963 SMS-y - podaje "Rzeczpospolita".

Szybko rośnie segment dostępu do internetu. GUS szacuje, że szybkie łącza posiada 5,6 mln osób, które wydały na ten cel w zeszłym roku 3,7 mld złotych. Mimo szybkiego wzrostu liczby klientów, wolniej rosną przychody, są jest wynikiem silnej konkurencji cenowej między operatorami.

Źródło: Dziennik Internautów
Dowiedz się więcej na temat: Internet | telefon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy