Amazon wyprodukuje własnego smartfona!

Amazon rozpoczął kilka dni temu sprzedaż pierwszego tabletu - Kindle Fire. Już teraz zanosi się na to, że urządzenie może pobić wszelkie rekordy sprzedaży w tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Czy Amazon postanowi pójść o krok dalej i przedstawi smartfona, który zrewolucjonizuje rynek?

Analityk Citigroup, Mark Mahaney, stwierdził, że gigant na światowym rynku e-commerce może mieć w swoim portfolio pierwszy telefon do końca czwartego kwartału 2012 roku. Smartfon Amazonu miałby powstać we współpracy z firmą Foxconn International Holdings.

Foxconn International Holdings jest spółką zależną od Foxconna, największego producenta elektroniki użytkowej. Według Mahaneya Amazon zapłaciłby Foxconnowi za niepowtarzalne koszty projektowania (NRE), podczas gdy producentem smartfona z logo firmy Amazon pozostałaby firma Hon Hai TMS.

Zgodnie z oczekiwaniami smartfon Amazonu miałby działać pod kontrolą Androida z własnym interfejsem oraz usługami, podobnie jak Kindle Fire. Mówi się też o wyposażeniu urządzenia w procesor TI OMAP 4. To, co odróżniałoby produkt Amazonu od konkurencji, to jego cena. Koszt produkcji smartfona miałby wahać się w granicach 150-170 dolarów, podczas gdy Amazon sprzedawałby telefon bez zysku lub nawet dopłacając do każdego sprzedanego egzemplarza. Podobnie jak w przypadku Kindle Fire'a.

Reklama

Wspomniana cena smartfona Amazonu wydaje się jak najbardziej realna. Strategią giganta e-commerce jest dostarczanie na rynek urządzeń z półki premium w niskiej cenie produktów niskobudżetowych. Wystarczy tylko spojrzeć na przykład Kindle Fire'a, który jest tańszy od iPada o 300 dolarów.

Aby prognozować możliwą strategię oraz szansę Amazona na rynku smartfonów, warto podać przykład wydanego tabletu Kindle Fire, który pojawił się w sprzedaży dokładnie 15 listopada tego roku.

Specyfikacja produktu Amazona jak na tablet za kwotę 199 dolarów jest naprawdę przyzwoita: 7-calowy wyświetlacz o rozdzielczości 1024 x 600 pikseli, dwurdzeniowy procesor TI OMAP o taktowaniu 1 GHz, 512 MB RAM, 8 GB pamięci wewnętrznej, Wi-Fi. Zauważalny jest brak kamery (jakby w tablecie była ona potrzebna), mikrofonu, Bluetooth, mówimy jednak o produkcie tańszym o 300 dolarów od iPada. Niektórzy zarzucają, że tablet działa pod kontrolą Androida 2.3, jest to jednak wersja systemu w pełni zmodyfikowana.

Kluczem do sukcesu oraz popularności Kindle Fire'a jest stosunek ceny do jakości, a przede wszystkim oferowany content. Amazon zdaje sobie sprawę, że w dużej mierze konsumenci wybierają iPada dla dodatkowej treści, bogactwa aplikacji, muzyki, filmów. Gigant e-commerce oferuje na swoim urządzeniu dostęp do ponad 18 mln filmów, książek, magazynów, muzyki, programów telewizyjnych. To właśnie połączenie ceny z bogactwem zawartości multimedialnej powoduje, że Kindle Fire może stać się produktem jeszcze bardziej popularnym niż iPad w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Wystarczy podać wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez Retrevo.

Ankieta została przeprowadzona wśród 1000 klientów. 10 proc. wszystkich respondentów odpowiedziało, że planuje zakup iPada w okresie zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, a 12 proc. stwierdziło, że chce zakupić tablet Kindle Fire. Jeszcze lepiej wypadł Fire w pytaniu bezpośrednim: "Czy rozważyłbyś zakup ostatnio zaprezentowanego tabletu Kindle Fire z Androidem za 199 dol. zamiast iPada?" Aż 44 proc. ankietowanych odpowiedziało, że woli tablet Amazonu.

Wyniki ankiety pokazują doskonale, że decydując się na jakieś urządzenie, najpierw bierzemy pod uwagę jego cenę, a dopiero później możliwości. Kindle Fire ma ogromną zaletę: content oferowany przez Amazon. Bez tego urządzenie byłoby porównywalne z chińskimi tabletami, a nie iPadem.

Czego możemy się spodziewać po smartfonie Amazonu, poza tym że będzie tani? Telefon mógłby działać pod kontrolą zmodyfikowanej odsłony Androida, podobnie jak Kindle Fire. Zniknęłyby z niego aplikacje, usługi Google'a, a ich miejsce zajęły te oferowane przez Amazon, w tym m.in:

- Amazon Prime - usługa oferująca darmowy streaming filmów, programów telewizyjnych, a także wypożyczanie książek, program członkowski oferujący wysyłkę towarów na następny dzień.

- Amazon App Store - sklep z aplikacjami na wzór Android Market.

- Amazon MP3 Store - sklep z muzyką oferujący ponad 17 mln utworów muzycznych.

- Amazon Cloud - usługa w chmurze z darmową 5GB pojemnością, pozwalająca na przechowywanie muzyki, wideo, filmów, dokumentów.

Smartfon z logo Amazonu będzie produktem tak samo pożądanym jak tablet. Gigant e-commerce doskonale zdaje sobie sprawę z kwestii najważniejszej: połączenie ceny, hardware'u, a przede wszystkim zawartości dodatkowej decyduje o sukcesie produktu na rynku.

Premiera smartfona z logo firmy Amazon jest kolejnym racjonalnym krokiem giganta e-commerce. Czy w Polsce smartfon Amazonu znalazłby grupę odbiorców? Bez oficjalnej obecności Amazona w naszym kraju dostęp do contentu nie stanowiłby ogromnej zalety. Ptaszki ćwierkają, że Amazon przygląda się naszemu rynkowi i planuje wkroczyć na niego już w przyszłym roku.

Telefon giganta e-commerce w naszym kraju mógłby okazać się niezwykle popularny, smartfon Amazonu z półki premium za darmo w abonamencie to wizja bardzo możliwa. Oczywiście ewentualne wydanie smartfona firmy zależy od sprzedaży Kindle Fire'a, o nią jednak bym się nie martwił.

Kamil Bąkowski

http://komorkomania.pl

Komórkomania.pl
Dowiedz się więcej na temat: Amazon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy