Polska Kolej Telekomunikacyjna

Czy w polskich pociągach doczekamy się szybkiego internetu, a podroż koleją będzie bezpieczna?

Polska należy do państw Europy Środkowo-Wschodniej, które rozpoczynają implementację systemu GSM-R (Kolejowej Sieci GSM), będącego elementem składowym Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Na rozwój technologii telekomunikacyjnych na kolei w Polsce przeznaczone są znaczne fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Niestety ogromna większość z nich - w wysokości około 2 mld PLN - ujęta jest w projektach znajdujących się na liście rezerwowej.

Na początku 2011 roku PKP Polskie Linie kolejowe rozpoczęły wdrażanie systemu GSM-R w Polsce na pilotażowym odcinku 80 km szlaku kolejowego pomiędzy Legnicą a Bielawą Dolną. Wdrożenie to zainicjowało realizację w Polsce wytycznych Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) związanych z powstaniem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS),. Włączenie Polski do ERTMS powinno poprawić bezpieczeństwo ruchu pociągów na terenie Unii Europejskiej, zwiększy przepustowość linii kolejowych oraz dostosuje urządzenia łączności do standardów międzynarodowych.

Reklama

- Polska należy do państw Europy Środkowo-Wschodniej rozpoczynających implementację systemu GSM-R. Huawei ma globalne doświadczenia we wdrażaniu technologii wprowadzających nowe standardy w ruchu kolejowym, dlatego cieszymy się, że możemy wziąć czynny udział w dyskusji autorytetów z całego świata - mówi Jarosław Czerniawski, regionalny dyrektor ds. sektora transportowego w firmie Huawei.

W dniach 11-13 października 2011 roku eksperci z całego świata będą dyskutować o kolejowych technologiach komunikacyjnych podczas międzynarodowej konferencji Railway Telecommunications 2011. Jest to jedno z najważniejszych międzynarodowych spotkań kadry zarządzającej najważniejszych firm telekomunikacyjnych oferujących rozwiązania dedykowane kolejom oraz decydentów ze spółek odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury kolejowej. Tematyką konferencji będą sposoby przezwyciężenia barier technicznych i operacyjnych stojących na drodze do szybkiego rozwoju kolejowych sieci telekomunikacyjnych oraz wypracowanie najlepszych praktyk pozwalających na sprawne realizowanie projektów wdrożeniowych, zwiększenie ich rentowności oraz optymalizację bezpieczeństwa infrastruktury. Główny partner konferencji jest firma Huawei.

- W Europie rozpoczęła się już dyskusja nad nowym standardem łączności ruchomej dla kolei. Wszystko wskazuje na to, że standard ten będzie bazował na specyfikacji szerokopasmowego standardu LTE uzupełnionego o funkcjonalności specyficzne dla kolei. Jednak w odróżnieniu od obecnie obowiązującego standardu GSM-R nowy będzie również uwzględniał także zapotrzebowanie na usługi dedykowane bezpośrednio dla pasażerów. Polska jest w ważnym momencie zmian, które z pewnością przełożą się na bezpieczeństwo i komfort pasażerów - podsumowuje Jarosław Czerniawski.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Polska | PKP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy