Tych panów nie obsługujemy

Operatorzy telekomunikacyjni chcą uzyskać możliwość wymieniania między sobą danych o nieuczciwych klientach. Według nich, powinna to umożliwić nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego.

Operatorzy telekomunikacyjni chcą uzyskać możliwość wymieniania między sobą danych o nieuczciwych klientach. Według nich, powinna to umożliwić nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego.

"Powinien powstać ogólnodostępny system wymiany informacji o niesolidnych dłużnikach (zawierający nie tylko dane firmy, ale i dane osobowe), tak aby uniemożliwić im migrowanie do różnych branż i regionów kraju oraz wielokrotne dalsze wyłudzenia" - napisała Koalicja na rzecz Rzetelności Obrotu Gospodarczego (KnRROG) w poniedziałkowym komunikacie. "Konieczne jest również umożliwienie uczestnikom rynku dostępu do informacji o zaginionych bądź skradzionych dokumentach" - dodaje.

Według KnRROG, nowelizacją przygotowaną przez Ministerstwo Łączności ma się zająć KERM w najbliższy czwartek. Według projektu operatorzy mieliby prawo wymieniać się danymi nieuczciwych klientów, co ma uniemożliwić proceder wielokrotnego wyłudzania usług i telefonów przez te same osoby (również na podstawie tych samych sfałszowanych dokumentów tożsamości). "Udostępnienie usługodawcy tych danych jest dobrowolne - dotyczy tych klientów, którzy zamierzają regulować swoje należności poprzez system zleceń stałych" - napisała KnRROG.

Reklama

Jak napisano w informacji KnRROG, proponowanej nowelizacji sprzeciwił się Rzecznik Praw Obywatelskich, w oficjalnym piśmie do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Jego zdaniem umożliwiłaby ona usługodawcom zbieranie zbyt wielu danych o klientach.

"Niektóre z obaw RPO podziela minister Ewa Kulesza (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych), np. odnośnie możliwości urzędowego potwierdzania danych klienta (telefonicznie w jego

zakładzie pracy)" - napisano w informacji.

Według KnRROG wielokrotnie wykorzystywane są te same skradzione dokumenty, ponieważ usługodawcy nie mają dostępu do policyjnego rejestru o utraconych dokumentach tożsamości. W obiegu jest ich 600-700 tys. KnRROG szacuje, że wyłudzenia i oszustwa dotyczą przeciętnie 4-5

proc. zawieranych umów (w niektórych branżach - np. leasingowej - nawet do 10 proc.).

Według danych KnRROG trzej operatorzy telefonii komórkowej kierują miesięcznie około 30 tys. pozwów do sądu i 1,5 tys. zawiadomień o popełnieniu przestępstwa. Powstała 15 lutego 2001 pod patronatem Związku Polskiego Przemysłu Handlu i Finansów Koalicja jest platformą reprezentującą

zainteresowane środowiska gospodarcze w zakresie określenia i wypracowania regulacji oraz mechanizmów prawnych i rynkowych służących zachowaniu rzetelności w obrocie gospodarczym.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GIODO | operatorzy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy