Studenci z Politechniki Białostockiej zaprezentowali nowy bolid, który ma 3,3 s do setki

Nasi zdolni inżynierowie zbudowali swój już piąty bolid. W przyszłym miesiącu wezmą z nim udział w międzynarodowych wyścigach Formuła Student.

Budowa nowego bolidu trwała 9 miesięcy i zaowocowała powstaniem najdoskonalszego dotychczas pojazdu elektrycznego, który może rozpędzić się do setki w zaledwie 3,3 sekundy.

Zespół Cerber Motorsport polepszył osiągi maszyny, obniżając jej masę o 10 kilogramów do 195 kilogramów. Zastosowana została nowa konstrukcja nośna złożona z włókna węglowego i stali. Bolid może poszczycić się też znacznie lepszą aerodynamiką w prównaniu do poprzednika. Bolid został wyposażony w silnik od Honda CBR 600 RR o mocy 85 KM i 62 Nm.

Reklama

„W pojeździe CMS-05 podjęliśmy wyzwanie - zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy hybrydową konstrukcję nośną. Przednia część ramy, tzw. monocoque, to element wykonany z włókna węglowego oraz przekładki aluminiowej w formie plastra miodu, natomiast tylna cześć pozostała stalowa ze względu na ciepło, które generuje silnik. Finalnie udało się zredukować masę konstrukcji nośnej aż o 22 proc. oraz zwiększyć sztywność skrętną ramy o 28 proc. To wszystko wpłynie na szybkość, precyzję prowadzenia oraz uzyskiwane czasy okrążeń. Zaprojektowana przez nas skrzynia biegów zapewni odpowiednie przyśpieszenie. Nasz kierowca będzie w stanie z wysokości kierownicy balansować rozkładem siły hamowania pomiędzy przednią a tylną osią. Ponadto może aktywować system kontroli startu oraz automatyczną zmianę biegów” - mówi inż. Grzegorz Chilimoniuk, koordynator działu podwozia w zespole Cerber Motorsport.

Studenci z Politechniki Białostockiej zaprezentowali nowy bolid, który ma 3,3 s do setki. Fot. Politechnika Białostocka.

Nad nowym bolidem pracowało 40 osób. Został on zaprojektowany, zbudowany i przetestowany tylko i wyłączenie przez Polaków. Jest on kwintesencją lat ciężkiej pracy i zebranych doświadczeń w zawodach Formuła Student. Co najważniejsze, inżynierowie nie dysponowali wielkich budżetem, a pomimo tego faktu zbudowali tak fantastyczny bolid.

Teraz przez zespołem studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zawody, które pokażą, co potrafi nasz bolid CMS-05. Wyścigi odbędą się już w lipcu i sierpniu we Włoszech, na Węgrzech i w Czechach.

Przypomnijmy, że w poprzednim sezonie na zawodach we Włoszech bolid Politechniki Białostockiej znalazł się 3-krotnie w TOP 10 konkurencji dynamicznych (3. miejsce Sid Pad, 6. miejsce Acceleration i 9. miejsce Autocross). Tymczasem w prezentacji biznesowej, jednej z konkurencji statycznych, uplasował się na 10. miejscu.

Źródło: GeekWeek.pl/Cerber Motorsport/Politechnika Białostocka / Fot. Cerber Motorsport/Politechnika Białostocka

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy