Reklama

Jak wybrać telewizor LCD

W dobie panowania płaskich telewizorów, technologia LCD cieszy się coraz większą popularnością. Co powinniśmy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na zakup takiego odbiornika? Na co zwrócić uwagę, wybierając telewizor LCD?

Płaski ekran to dla wszystkich osób planujących zakup nowego telewizora wybór niemal oczywisty, jednak decyzja co do konkretnej technologii jest już bardziej problematyczna. Największym powodzeniem cieszą się odbiorniki LCD, a firmy badawcze prognozują kolejne wzrosty - według DisplaySearch w 2010 roku kupimy ponad 180 milionów odbiorników LCD na całym świecie, a więc o 24 proc. więcej w porównaniu do roku 2009. W Polsce sukces technologii ciekłokrystalicznej wynika głównie z popularności, jaką cieszą się telewizory o niewielkiej przekątnej ekranu (29'' lub 32''). Zanim jednak dokonamy ostatecznego zakupu, warto wiedzieć, z czym wiąże się wybór odbiornika ciekłokrystalicznego.

Kiedy wybrać LCD?

- do małych mieszkań lub pomieszczeń (sypialnia, kuchnia), gdzie ograniczony metraż wymusza zakup telewizora o niewielkiej przekątnej ekranu - w przypadku LCD dostępne są ekrany nawet 19-calowe

- do nasłonecznionych mieszkań - duża jaskrawość obrazu, jaką charakteryzują się odbiorniki ciekłokrystaliczne, sprawdzi się w jasnych pomieszczeniach

- gdy telewizor przeznaczony jest głównie do oglądania programów telewizyjnych w ciągu dnia

- gdy nie korzystamy z sygnału analogowego

- do wyświetlania obrazów statycznych, np. zdjęć

Kiedy LCD sprawdzi się gorzej?

- podczas transmisji sportowych, kiedy istotne jest bardzo dobre odwzorowanie dynamicznego ruchu,

Reklama

- podczas grania - z zebranych przez Centrum Dobrego Obrazu opinii profesjonalnych graczy wynika, iż preferują oni technologię plazmową ze względu na mniejsze zmęczenie oczu oraz naturalne odwzorowanie barw,

- podczas oglądania telewizji w większym gronie - odbiorniki LCD, zwłaszcza tańsze modele, wciąż zapewniają relatywnie niewielki kąt patrzenia na ekran bez efektu utraty jakości obrazu,

- w pokoju kinowym konesera, który przede wszystkim zwraca uwagę na wierne odwzorowanie barw oraz głęboką czerń,

- podczas wieczornego oglądania telewizji - w ciemnych pomieszczeniach kolory wyświetlane na ekranie LCD są jaskrawe i nienaturalne.

O czym należy pamiętać przed wizytą w sklepie?

Na początku musimy sobie uświadomić, że obraz, jaki widzimy na ekranie sklepowego odbiornika, różni się znacznie od obrazu wyświetlanego na tym samym telewizorze w domowym zaciszu. Dlaczego? Po pierwsze producenci oferujący sprzęt w dużych salonach sprzedaży chcą wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji poprzez zbyt wysokie ustawienie poziomu jasności i kontrastu. Dzięki temu kolory są jaskrawe i przyciągające wzrok, a tym samym zachęcające do zakupu. Taki obraz nie ma jednak nic wspólnego z naturalnym odwzorowaniem barw. Dlatego po zainstalowaniu telewizora w mieszkaniu powinno się dostosować ustawienia do warunków domowych.

Inną rzeczą wpływającą na ocenę odbiorników w sklepie jest prezentowanie na nich materiałów demonstracyjnych przygotowanych przez producentów w taki sposób, aby obraz wyglądał jak najbardziej atrakcyjnie. Jednak parametry tych filmów różnią się zdecydowanie od programów emitowanych poprzez sygnał stacji telewizyjnych.

I ostatnia rzecz - intensywne i bardzo jasne oświetlenie stosowane w salach sprzedażowych zdecydowanie różni się od oświetlenia domowego, co wpływa na postrzeganie obrazu prezentowanego na ekranach w sklepie.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie LCD?

Przeciwnicy technologii ciekłokrystalicznej krytykują ją przede wszystkim za zbyt jaskrawe i nienaturalne kolory oraz za niewielką głębię czerni, która podczas wyświetlania obrazu jest w zasadzie ciemnoszara. W przypadku telewizorów LCD mówi się też o problemach w płynnym odwzorowaniu dynamicznego ruchu oraz niewielkim kącie patrzenia, pod którym można oglądać filmy bez utraty jakości obrazu. Producenci wprowadzają więc rozwiązania, które mają udoskonalić technologię LCD. Na co zatem warto zwrócić uwagę?

1. LCD a LED LCD

Telewizory z podświetleniem LED są obecne na rynku już od jakiegoś czasu, jednak nadal to rozwiązanie jest mylnie nazywane zupełnie nową technologią. Wyjaśnić więc należy, że odbiorniki LED LCD posiadają taka samą matrycę ciekłokrystaliczną, jak zwykłe LCD. Różnią się jedynie sposobem podświetlenia ekranu. W LCD wykorzystuje się lampy fluorescencyjne, natomiast drugie rozwiązanie opiera się na dużej liczbie diod LED, które rozmieszczone są na dwa sposoby:

- w sekcjach za matrycą (w tym przypadku jasność diod dostosowuje się do stopnia zaciemnienia wyświetlanego obrazu),

- wzdłuż krawędzi ekranu, gdzie dodatkowo stosuje się panel ułatwiający równomierne rozprowadzanie światła.

Telewizory z podświetleniem LED, w porównaniu do tradycyjnych LCD, uzyskują lepszy kontrast, większą głębię czerni, są również bardziej energooszczędne. Dodatkowo żywotność tych odbiorników zwiększa się do nawet 100 tys. godzin. Jednak osoby rozważające zakup LED LCD powinny przygotować się na dużo większy wydatek, niż w przypadku zwykłego LCD.

2. Rozdzielczość ekranu

Telewizja HD to nie tylko chwytliwe hasło marketingowe, ale również niedaleka przyszłość. Jednak decydując się obecnie na zakup odbiornika, warto zastanowić się, czy rzeczywiście potrzebujemy najwyższego standardu rozdzielczości (Full HD). Nie zawsze więcej znaczy bowiem lepiej. Do oglądania zwykłych filmów na DVD lub kanałów HD z oferty operatorów sieci kablowych wystarczy rozdzielczość HD Ready. Ponadto, jakość obrazu Full HD i HD Ready będzie niemal identyczna w przypadku ekranów o niewielkiej przekątnej (26-37 cali), a takie są właśnie najpopularniejsze wśród odbiorników LCD.

Warto również pamiętać, że sygnał analogowy odtwarzany na telewizorze Full HD ukaże wszystkie swoje wady - obraz będzie migotliwy i nieostry. Jeśli jednak wraz z TV planujemy zakup odtwarzacza HD DVD, Blu-ray lub nowoczesnej konsoli do gier, wtedy wybór standardu Full HD będzie uzasadniony.

3. Kontrast - czy liczby mają znaczenie?

Współczynnik kontrastu to różnica pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym punktem wyświetlanym na ekranie. Im wyższy współczynnik, tym obraz staje się bardziej ostry, mniej płaski, lepiej odwzorowuje rzeczywistość. Producenci prześcigają się więc w podawaniu coraz to wyższych wartości kontrastu. Trzeba jednak wiedzieć, że każda firma stosuje własny sposób wyliczania wspomnianego współczynnika, często mający niewiele wspólnego z określeniem rzeczywistych parametrów.

Trudno tu mówić o porównywaniu wyników standaryzowanych pomiarów pokazujących prawdziwe możliwości sprzętu. Z drugiej strony ocena jakości obrazu wyświetlanego na sklepowych odbiornikach, jak już wcześniej wspomniano, też nie jest miarodajna. Warto zatem kierować się niezależnymi testami, a przed zakupem poprosić sprzedawcę o odtworzenie na kilku wybranych telewizorach tego samego sygnału przy jednoczesnym ustawieniu zbliżonych parametrów ekranu.

4. Kąt patrzenia

Jedną z wad odbiorników LCD jest niewielki kąt patrzenia na ekran, przy którym jakość obrazu pozostaje niezmieniona. Problem ten jest szczególnie dokuczliwy, gdy telewizję oglądamy w większym gronie, co powoduje, że osoby siedzące z boku widzą wyblakłe kolory, a kontrast obrazu znacznie spada. Producenci zaczęli więc wprowadzać panele, które mają temu zapobiegać. Nowoczesne rozwiązania (np. IPS Alpha Panel ) pozwalają oglądać telewizory LCD pod kątem nawet 178 stopni bez utraty jakości obrazu.

5. Czas reakcji

Kolejną istotną sprawą przy wyborze LCD jest czas reakcji, a więc jak długo trwa podświetlenie pojedynczego piksela. Jeżeli matryca wybranego przez nas modelu posiada stosunkowo wysoką wartość reakcji, to mogą wystąpić problemy z dostatecznie szybkim odświeżaniem obrazu podczas wyświetlania dynamicznych scen. W efekcie szczegóły będą rozmyte, pojawi się tzw. efekt smużenia. Aby tego uniknąć, w telewizorach LCD należy wybierać matrycę z czasem reakcji wynoszącym maksymalnie 4-5 ms (milisekund).

------

Poradnik opracowany został przez Centrum Dobrego Obrazu - niezależne forum ekspertów promujących wiedzę z zakresu technologii obrazu.

INTERIA.PL/informacje prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama