Showroomy zamiast sklepów i zakupy w aplikacjach mobilnych – tak będziemy kupować ubrania już w 2019

Jeszcze niedawno najpierw sprawdzaliśmy zdjęcia ubrań w sieci, by następnie udać się do sklepu w galerii handlowej i to tam dokonać zakupu. Ten proces może jednak ulec pewnym zmianom za sprawą zyskujących popularność showroomów oraz pojawianiem się kolejnych udogodnień dla kupujących online. Jak będziemy kupować ubrania w przyszłości?

Polowanie na okazje - czym jest showrooming?

Zjawisko showroomingu przywędrowało do Polski z zachodu. Showrooming występuje wtedy, gdy odwiedzając sklep oglądamy interesujący nas produkt, ale nie decydujemy się na jego zakup. Zamiast tego po powrocie do domu - lub nawet wciąż będąc jeszcze w sklepie - wyjmujemy smartfona i zaczynamy sprawdzać cenę towaru w sieci i to tam go ostatecznie kupujemy. Okazuje się bowiem, że nierzadko towar oferowany w fizycznej placówce jest droższy niż ten, który można znaleźć w sklepach online i to nawet po uwzględnieniu kosztów dostawy.

Reklama

- Sklepy online mogą oferować towar taniej niż sklepy stacjonarne, ponieważ nie ponoszą kosztów związanych z utrzymaniem lokalu, a pracę wykonywaną zwykle przez kilku pracowników może przejąć jedna osoba. Nic więc dziwnego, że klienci szukający najlepszych okazji coraz częściej decydują się na zakupy w internecie. Warto pamiętać, że taki sposób zakupów niesie ze sobą także szereg innych korzyści dla konsumentów, od możliwości wygodnego porównania setek czy nawet tysięcy ofert wielu sklepów jednocześnie, po możliwość składania zamówień o dowolnej porze dnia. Prócz tradycyjnych sklepów online mamy też do dyspozycji wygodne platformy zakupowe, które gromadzą oferty wielu marek w jednym miejscu  - wyjaśnia Aleksandra Koclejda, ekspert portalu allani.pl.

W Polsce showrooming dopiero zaczyna raczkować. Klienci wykorzystują niewiedzę sprzedawców, w wyniku czego oszczędzają na zakupach nawet kilkanaście procent kwoty oczekiwanej przez wybrany sklep. Na zachodzie showrooming działa już od lat, dlatego tam sytuacja wygląda nieco inaczej, a sprzedawcy dostosowali się już do nowych realiów - coraz częściej otwierają więc nie sklepy, a właśnie showroomy, których celem nie jest sprzedaż towaru, a jedynie jego prezentacja. Jeśli właściciel showroomu decyduje się na sprzedaż w salonie, wówczas nie przekazuje klientowi produktu na miejscu, a wysyła mu paczkę.

Aplikacje wspomagające showrooming

Do wzrostu popularności showroomingu przyczyniły się także popularne porównywarki cen, pozwalające szybko i wygodnie przeglądać oferty konkurencji. Ręczne wyszukiwanie najlepszych okazji spośród ofert tysięcy sklepów wymagałoby od klientów poświęcenia zbyt dużej ilości czasu, a jak wiemy - czas to pieniądz.

Dzięki specjalnym aplikacjom mobilnym wystarczy mieć pod ręką smartfona z dostępem do sieci by móc szybko sprawdzić cenę produktu w internecie i jeszcze podczas wizyty w sklepie podjąć decyzję - kupujemy na miejscu, czy online. Wystarczy podać nazwę produktu i voilà. Niektóre aplikacje mobilne oferują także dostęp do atrakcyjnych promocji i kodów rabatowych oraz pozwalają dodawać produkty do "ulubionych", abyśmy mogli wrócić do nich później.

Aplikacje działają na większości mobilnych systemów operacyjnych. Bez problemu znajdziemy więc platformy zakupowe i porównywarki na Androida, iOS czy Windows Phone.

Czy istnienie sklepów stacjonarnych jest zagrożone?

Wydaje się, że showroomy w niedługim czasie mogą zupełnie wyprzeć z rynku tradycyjne sklepy stacjonarne, które nie są w stanie konkurować cenowo ze sklepami internetowymi. Do całkowitego wyparcia nie musi jednak wcale dojść.

Rynek przechodzi w tej chwili ewolucję i zmienia się w coś nowego. Przyszłość należy do sprytnych przedsiębiorców, którzy będą potrafili pogodzić świat rzeczywisty z wirtualnym. Pamiętajmy, że tylko w stacjonarnych placówkach jesteśmy w stanie dotknąć i przymierzyć upatrzoną sukienkę czy buty. Tylko tam możemy porozmawiać z pracownikiem sklepu twarzą w twarz i zapytać o opinię. Sklepy pracujące wyłącznie w oparciu o sprzedaż internetową mogą mieć problem ze zbudowaniem trwałej więzi z klientem.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: aplikacje mobilne | zakupy w sieci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama