Elektroniczna biblioteka

H-P i Massachusetts Institute of Technology zaprezentowały system komputerowy DSpace do przechowywania elektronicznych wydań książek, wykładów i innych materiałów naukowych, który w przyszłości może stać się modelem dla bibilotek akademickich.

H-P i Massachusetts Institute of Technology zaprezentowały system komputerowy DSpace do przechowywania elektronicznych wydań książek, wykładów i innych materiałów naukowych, który w przyszłości może stać się modelem dla bibilotek akademickich.

Przechowywanie coraz wiekszej ilości danych to istotny problem, który coraz częściej dotyka wiele uniwersytetów i agencji rządowych. Jak powiedziała Mackenzie Smith, dyrektorka bibiloteki MIT i szefowa projektu DSpace - "Sam MIT rocznie wydaje ok. 10 tys. publikacji elektronicznych. Są to głównie materiały z konferencji i raporty badawcze". Okazuje sie, że niektóre materiały są zbyt duże i nie można ich w łatwy sposób udostępnić publicznie. Ostatnio jeden z wydziałów MIT opracował mapę dna oceanicznego, która zawierała 30 TB danych.

Reklama

Potencjalnie DSpace to krok w kierunku stworzenia biblioteki wirtualnej, która byłaby połączoną siecią ośrodków naukowych. MIT prowadzi już rozmowy na temat współpracy z uniwersytetami w Cambridge i Cornell.

Sercem DSpace jest program o otwartym kodzie źródłowym, umożliwiający przeszukiwanie danych. Każda jednostka naukowa ma przydzielony portal, gdzie naukowcy mogą bezpośrednio umieszczać swoje materiały. W celu wyszukania odpowiedniego dokumentu użytkownicy mogą skorzystać z indeksu, a w kolejnych wersjach systemu wprowadzone będzie wyszukiwanie wg autora czy fragmentu tekstu.

Zastosowanie oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym znacznie obniża koszty systemu. DSpace, który aktualnie może zarządzać 2 TB danych, w zależności od konfiguracji sprzętowej kosztuje od 100 tys. do 500 tys. USD. Docelowo system ma obsługiwać perabajty a nawet kwadrylion bajtów danych.

(4 D)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: elektroniczny | Biblioteka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama