Kosmos

Miliardy samotnych światów w Drodze Mlecznej

Nowe bania naukowców z NASA wyjaśniają tajemnicę samotnych planet, od których aż roi się w Drodze Mlecznej – donosi PhysOrg. Oszacowano, że ich liczba przewyższa liczbę gwiazd!

Obserwacje z wykorzystaniem Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) oraz Two Micron All Sky Survey (2MASS) sugerują, że nowo odkryty samotny obiekt nie jest planetą, a młodą gwiazdą typu TW Hydrae. Oszacowano, że jej masa jest dziesięciokrotnie większa od masy Jowisza. Nadano jej również nazwę WISEA J114724.10-204021.3 lub po prostu WISEA 1147.

WISEA 1147 jest jednym z nowo odkrytych samotnych obiektów. Co ciekawe, nie są to planety a młode gwiazdy w wieku około 10 mln lat, najprawdopodobniej brązowe karły. Pytanie brzmi - gdzie oraz w jaki sposób powstały.

- Stałe monitorowanie może pozwolić nam na prześledzenie historii WISEA 1147, aby potwierdzić lub wykluczyć, że mogła ona powstać w izolacji - powiedział Adam Schneider z Uniwersytetu Toledo w Ohio.

W Drodze Mlecznej mogą znajdować się miliardy samotnych obiektów. Wiele spośród nich to brązowe karły, ale cześć jest planetami wyrzuconymi ze swoich układów. Aktualnie nie wiadomo, ile jest jednych i drugich. Ustalenie tych liczb może okazać się niewykonalne, ponieważ śledzenie i obserwowanie tak bardzo odizolowanych gwiazd jest niezwykle trudnym zadaniem - czytamy na łamach PhysOrg.

Jak bardzo? Odkrycie WISEA 1147 było możliwe dzięki żmudnemu porównywaniu zdjęć wykonanych w 2010 roku przez WISE oraz 2MASS dziesięć lat wcześniej. Naukowcy szukali na nich brązowych karłów, a następnie na wcześniejszych fotografiach sprawdzali, czy zmieniły one swoje położenie przez w miarę upływu czasu. Nagle okazało się, że takich samotnych obiektów jest całe mnóstwo.

Po miesiącach dalszych analiz i przyglądania się WISEA 1147 stwierdzono, że faktycznie należy ona do gwiazd typu TW Hydrae. Ma około 10 mln lat i znajduje się 150 lat świetlnych od Ziemi. Z masą od 5 do 10 razy większą od masy Jowisza zyskała miano jednego z najmłodszych i najlżejszych brązowych karłów, jakie kiedykolwiek zaobserwowano.

Warto wspomnieć, że kilka dni po ogłoszeniu rewelacji dotyczących WISEA 1147, podobny obiekt (2MASS 1119/11) należący do typu TW Hydrae odkryła inna grupa uczonych.

Dowiedz się więcej na temat: samotna planeta | WISE