Kosmos

Odkryto najstarszą i najodleglejszą galaktykę we wszechświecie

Naukowcy odkryli najstarszą galaktykę we wszechświecie. Na podstawie zebranych danych wynika, że ma ona ponad 13,23 mld lat, co oznacza, że powstała zaledwie 550 mln lat po Wielkim Wybuchu.

Zespół naukowców z Caltech przeanalizował dane zebrane z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a oraz Kosmiczny Teleskop Spitzera i odkryli EGS8p7. Oficjalnie jest to najodleglejsza i najstarsza galaktyka znana nauce.

W celu określenia wieku galaktyk powszechnie stosuje się badanie przesunięcia ku czerwieni. Jest to jednak trudne w przypadku bardzo odległych obiektów. Tuż po Wielkim Wybuchu wszechświat był tak gorący, że wypełniające go naładowane cząstki nie były w stanie przekazać jakiegokolwiek światła. Dopiero 380 tys. lat po Wielkim Wybuchu, wszechświat ochłodził się na tyle, by protony i elektrony wytworzyły neutralny wodór pozwalający światłu przemierzać przestrzeń kosmiczną.

Symulacje komputerowe wykazały, że pierwsze galaktyki zaczęły formować się, gdy wszechświat miał zaledwie 500 mln lat. Wtedy wszechświat był już wystarczająco uporządkowany, by mogły wykształcić się w nim duże galaktyki, nawet takie jak Droga Mleczna.

Podczas procesu formowania gwiazd obserwuje się wysokoenergetyczne wybuchy światła ultrafioletowego. Ta emisja podgrzewa otaczający wodór, wytwarzając specyficzny podpis pod postacią linii Lymana-alfa. Astronomowie szukają tego kosmicznego podpisu w każdej nowo zaobserwowanej formacji gwiazd. Teoretycznie nie powinno się go wykryć dla EGS8p7.

- Jeśli spojrzeć na galaktyki we wczesnym wszechświecie, istnieje wiele neutralnego wodoru, który nie jest transparentny dla emitowanego przez nie światła. Spodziewamy się, że większość promieniowania z zaobserwowanej galaktyki zostanie wchłonięta przez wodór. Ale wciąż widzimy linię Lymana-alfa z tej galaktyki - powiedział Adi Zitrin, jeden z naukowców biorących udział w odkryciu.

Badania przeprowadzone przez spektrometr MOSFIRE zamontowany w Obserwatorium Kecka wykazały, że galaktyka EGS8p7 ma przesunięcie ku czerwieni na poziomie 8,68. Dotychczas najdalsza znana galaktyka miała przesunięcie ku czerwieni 7,73.

- Galaktyka EGS8p7 jest wyjątkowo świetlista. Może być zasilana przez grupę niezwykle gorących gwiazd, dzięki czemu mogła wytworzyć się wokół duża bańka zjonizowanego wodoru. To sprawia, że obiekt ten różni się od innych galaktyk powstałych w tym czasie - powiedział Sirio Belli z CalTech.

Naukowcy prowadzą kolejne obserwacje, które odsłonią całą prawdę o EGS8p7.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Galaktyka | Wielki Wybuch