Sukces polskich studentów podczas finału Imagine Cup 2012

Polscy studenci zajęli 2. oraz 3. miejsce w dwóch różnych kategoriach 10. edycji największego konkursu technologicznego dla studentów na świecie. Finał tej imprezy odbył się w Sydney.

Drugie miejsce oraz czek na 4 tys. dolarów zdobył Karol Stosik z Politechniki Gdańskiej w kategorii Windows Phone Challenge, natomiast Tomasz Malesza, Marek Banaszak, Michał Kulikowski, Piotr Kowalczyk i Adam Kuczyński z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zajęli trzecie miejsce w kategorii Kinect Fun Labs Challenge, otrzymując czek na 3 tys. dolarów. Pierwsze miejsce w najważniejszej kategorii konkursu - projektowanie oprogramowania, zajął zespół z Ukrainy. Drugie przypadło Japonii, a trzecie Portugalii. Pierwsze miejsce w projektowaniu gier dla platform Xbox i Windows - Tajlandia. Projektowanie gier z myślą o telefonach wygrał zespół z USA.

Reklama

- Imagine Cup to zastrzyk energii. Dla mnie jako sędziego, zarówno w finałach krajowych, jak i finałach światowych konkursu, jest to niezwykle inspirujące doświadczenie. Nie inaczej jest w tym roku, kiedy to finaliści po raz kolejny udowodnili, że ich kreatywność nie ma końca. Cieszy mnie szczególnie to, że w większości przypadków konkursowe projekty to nie tylko ciekawe rozwiązania technologiczne, ale jednocześnie przemyślane projekty biznesowe, znakomicie zaprojektowane i niemal gotowe do wprowadzenia na ścieżkę komercjalizacji - podsumowała tegoroczną edycję konkursu Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz jeden z sędziów Imagine Cup 2012.

The Stack z Politechniki Gdańskiej

Jednoosobowy zespół The Stack został stworzony przez Karola Stosika z Politechniki Gdańskiej. Projekt jego autorstwa nosi nazwę ZZ Braille Reader.

- Moja aplikacja pozwala osobom niewidomym czytać na telefonie tekstów, ebooków, notatek itp., używając do tego alfabetu Braille'a. Dane są bezprzewodowo synchronizowane z komputerem. Ponadto dzięki innowacyjnemu intefrejsowi użytkownika może być tak samo bezproblemowo używana przez osoby widzące jak i niewidzące - tłumaczy Karol Stosik.

Aplikacja nazywa się ZZ Braille Reader i nie jest przypadkowa. Program jest w stu procentach zoptymalizowany dla osób z upośledzeniem wzroku, a podwójna litera "z" pozwoli im rozpocząć aplikację bez potrzeby patrzenia na ekran, ponieważ aplikacja zawsze będzie ostatnia na liście aplikacji.

ZZ Braille Reader - prezentacja prowadzona przez Karola:

Program pokazuje tekst napisany w alfabecie Braille'a na telefonie i żaden dodatkowy sprzęt nie jest do tego potrzebny. Pliki tekstowe, które będą tłumaczone na alfabet Braille'a, mogą być przesłane z dowolnego miejsca i będą dostępne na każdym telefonie. Oczywiście, ZZ Braille Reader jest w stanie pracować w trybie online i offline. Głównym zadaniem aplikacji jest umożliwienie osobom z upośledzeniem wzroku czytanie e-books, artykułów i notatek, ale może być także używana do nauki alfabetu Braille'a.

Flexify z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Zespół z Poznania to: Tomasz Malesza, Marek Banaszak, Michał Kulikowski, Piotr Kowalczyk, Adam Kuczyński i Tomasz Gdala (Mentor), a ich projekt to gra "Reh the Dragon" będąca częścią projektu KINESIO STUDIO.

KINESIO STUDIO jest oprogramowaniem z wykorzystaniem technologii Kinect, służącym do rehabilitacji dzieci poprzez program do ćwiczeń, oparty na zabawie. Projekt KINESIO STUDIO jest skierowany do dzieci pomiędzy 5. a 9. rokiem życia oraz fizjoterapeutów. Długie ćwiczenia rehabilitacyjne stają się wciągające dla młodych pacjentów poprzez zastosowanie formuły gry. Podczas zabawy dzieci wykonują takie same ruchy jak podczas najpopularniejszych ćwiczeń rehabilitacyjnych.

"Reh the Dragon" zaprezentowany w Sydney:

Dziecko podskakując na piłce wprowadza w ruch smoka, który lecąc musi złapać jak najwięcej kwiatków. Przewagą tego rozwiązania nad tradycyjną rehabilitacją jest fakt, że wszystkie ćwiczenia mogą być wykonane w domu. Aplikacja jednocześnie gromadzi komplet danych na temat postępów każdego pacjenta.

Dzięki temu fizjoterapeuta może nie tylko zobaczyć nagranie wideo pacjenta i sprawdzić, na jakim jest on etapie leczenia, ale także zaplanować przebieg kolejnego treningu dziecka. Dzięki rozwiązaniom chmurowym dane dostępne są z każdej lokalizacji i na dowolnym urządzeniu.

- Nasz projekt to Kinesio Studio. Nazwa wzięła się od kinezyterapii, czyli procesu, w którym człowiek odzyskuje swoje naturalne zdolności motoryczne. Nasza aplikacja ma wspomagać proces rehabilitacji dzieci, co z punktu widzenia małego pacjenta jest interaktywną przygodą, w trakcie której wchodzi ono w interakcję z wirtualnym bohaterem, jednocześnie wykonując ćwiczenia - opowiada o swoim projekcie zespół.

Dokładne omówienie najlepszych polskich projektów:

ARMED z Wojskowej Akademii Technicznej

Trzecim zespołem studentów, który reprezentował Polskę na Imagine Cup 2012, był ARMED, ze swoim projektem SAPER, w składzie: Weronika Ślusarska, Marcin Kukiełka, Jakub Kędzior, Adam Pabiś i Mariusz Chmielewski (Mentor). Aplikacja SAPER na Windows Phone wykrywa i analizuje, jaki rodzaj materiału wybuchowego znajduje się w ziemi.

Dzięki połączeniu z GPS niebezpieczeństwo jest lokalizowane na mapie oraz odpowiednie służby zostają powiadomione, aby rozbroić minę czy bombę. Wykrycie materiału niebezpiecznego możliwe jest dzięki przeanalizowaniu zmian w polu magnetycznym przy użyciu magnetometru w telefonie. ARMED odpadł w pierwszej rundzie światowego finału.

- Imagine Cup to niesamowite doświadczenie nie tylko dla studentów, którzy startują i rywalizują w tym konkursie. Cieszymy się, że studenci z Polski po raz kolejny odnieśli sukcesy, ale jeszcze bardziej będziemy kibicować im w rozwoju ich projektów albo innych przedsięwzięć w przyszłości - powiedział dyrektor działu Developer & Platform Group w polskim oddziale firmy Microsoft.

Finały Imagine Cup 2013 odbędą się w Petersburgu, w Rosji.

Raport specjalny INTERIA.PL z Imagine Cup 2012

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy