Kosmos

Nastoletni stażysta NASA odkrył planetę pozasłoneczną

​Planety krążące wokół układów podwójnych są ekscytującą ciekawostką. Jeszcze bardziej niezwykłe jest to, że jedną z nich odkrył nastoletni Wolf Cukier podczas trzeciego dnia stażu w NASA.

Planeta TOI 1338 b jest 6,9 razy większa od Ziemi i okrąża macierzystą gwiazdę co 93-95 dni. Zadaniem nastolatka podczas stażu w NASA była analiza danych zebranych przez łowcę egzoplanet, czyli Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) na portal Zooniverse.

- Przeglądałem dane pod kątem wszystkiego, co ludzie zgłaszali jako tranzyt układu podwójnego. Około trzech dni od rozpoczęcia stażu zobaczyłem sygnał z systemu TOI 1338. Okazało się, że to planeta - zrelacjonował Wolf Cukier.

TOI 1338 to układ podwójny, w którym jedna gwiazda jest ok. 10 proc. cięższa od Słońca, a druga jest znacznie mniejsza (1/3 masy Słońca). Gwiazdy okrążają się w ciągu 15 dni.

TOI 1338 b jest planetą o rozmiarach pomiędzy Neptunem i Saturnem, więc za każdym razem, gdy przechodzi przed gwiazdą, TESS odnotowuje spadek jasności układu. Sygnał jest niewielki dla większej gwiazdy i praktycznie niewykrywalny dla mniejszej, ale wystarczył, by wzbudzić ogólne zainteresowanie.

System TOI 1338 znajduje się 1300 lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Malarza.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | NASA | egzoplaneta | Egzoplaneta | Sonda kosmiczna