Kosmos

Niezwykła obserwacja astronomów

Astronomowie odkryli młodą gwiazdę wyrzucającą dwa strumienie gazu. Tym, co czyni tę gwiazdę wyjątkową jest fakt, że zostały one uwolnione w różnym czasie, pod innymi kątami, a ponadto nie poruszają się z takimi samymi prędkościami. To niezwykłe zjawisko może pomóc naukowcom zrozumieć, w jaki sposób tworzą się dżety.

Dżety to strumienie plazmowej materii wyrzucane z relatywistycznymi prędkościami z biegunów jądra galaktyki lub gwiazdy. Pierwszy zaobserwowany dżet pochodził z galaktyki eliptycznej M87 w gromadzie Panny.

Podczas obserwacji gwiazdy MMS5/OMC-3 astronomowie zauważyli wyrzucane przez nią strumienie gazu wyrzucane w innych kierunkach i innym czasie. Zastosowane modele wskazują, że jeden z dżetów powstał 1300 lat temu, a drugi 500 lat temu.

- Mierząc przesunięcie fal radiowych możemy oszacować prędkość i czas trwania strumieni gazów. Odkryliśmy, że dżety zostały uruchomione odpowiednio 500 i 1300 lat temu. Są zatem one dość młode - powiedziała Yuko Matsushita z Uniwersytetu Kyushu, główna autorka badań.

Obserwacje były możliwe dzięki czułym antenom Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA).

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | astronomowie | dżety