Kosmos

Odkryto gwiazdę z najsilniejszym znanym polem magnetycznym

​Wykorzystując Kosmiczny Teleskop Chandra, astronomowie zaobserwowali gwiazdę z największą znaną magnetosferą.

Naukowcy z Florida Institute of Technology pod kierownictwem prof. Veronique Petit odkrył, że gwiazda NGC 1624-2 ma największą magnetosferę spośród wszystkich znanych gwiazd typu O. Są to najjaśniejsze i jedne z najgorętszych gwiazd we wszechświecie.

- Pole magnetyczne nie pozwala wiatrowi uciec z gwiazdy, w konsekwencji czego powstają olbrzymie prądy zderzające się na biegunie magnetycznym. Powstaje gaz o temperaturze 10 mln K i olbrzymie ilości promieniowania rentgenowskiego. Magnetosfera gwiazdy jest tak duża, że absorbuje prawie 80 proc. tego promieniowania - powiedziała Petit.

Astronomowie odkryli, ze wiatr wiejący z NGC 1624-2 jest 3-5 razy szybszy i 100 tys. rzadszy od wiatru słonecznego. Naukowcom udało się ustalić, że pole magnetyczne na powierzchni NGC 1624-2 jest ponad 20 tys. razy silniejsze od tego istniejącego na Słońcu.

Warto zaznaczyć, że pole magnetyczne ma tylko 10 proc. masywnych gwiazd. W większości przypadków, jest ono pozostałością po jakimś wydarzeniu, np. zderzeniu z inną gwiazdą.