Kosmos

Odkryto małą planetę podobną do Ziemi lub Wenus

NASA odkryła egzoplanetę o 20 proc. mniejszą od Ziemi. Obiekt znany jako L 98-59b jest większy niż Mars, ale jednocześnie mniejszy od Wenus.

Odkrycie egzoplanety było możliwe dzięki teleskopowi TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), którego głównym zadaniem jest poszukiwanie egzoplanet. L 98-59b jest o około 10 proc. mniejszy niż poprzedni rekordzista namierzony przez teleskop. Najmniejszą egzoplanetą, jaką kiedykolwiek zaobserwowano, jest Kepler-37b - tylko o 20 proc. większa od Księżyca.

L 98-59b okrąża gwiazdę klasy M, której masa wynosi ok. 1/3 masy Słońca. Nie jest jedyną planetą w układzie. Dwa pozostałe obiekty, L 98-59c i L 98-59d są odpowiednio 1,4 i 1,6 razy większe od Ziemi.

Mimo że nie wiadomo nic na pewno, astronomowie spekulują na temat natury odkrytych planet. Wszystkie trzy krążą blisko gwiazdy macierzystej, otrzymując odpowiednio 22, 11 i 4 razy więcej promieniowania niż Ziemia. To sprawia, że znajdują się w tz. strefie Wenus, regionie układu planetarnego, gdzie planety wielkości Ziemi mogą ulec niekontrolowanemu efektowi cieplarnianemu i stać się piekielnymi światami.

Namierzenie tak małej planety nie jest łatwym zadaniem, więc pokazuje potencjał TESS. Szacuje się, że w ciągu 2 lat, TESS może znaleźć ponad 20 000 egzoplanet, a 1000 z nich wielkości Ziemi lub mniejszych.

Dowiedz się więcej na temat: egzoplaneta | Kosmos | Sonda kosmiczna