Kosmos

Odkryto najdalszy obiekt w Układzie Słonecznym

Astronomowie odkryli nowy najdalszy obiekt w Układzie Słonecznym orbitujący Słońce. Nazywa się FarFarOut.

W grudniu międzynarodowy zespół astronomów zaobserwował niewielki, okrągły obiekt orbitujący wokół Słońca w odległości 120 j.a. (jednostek astronomicznych). Jedna j.a. to odpowiednik odległości Ziemia-Słońce. Obiekt został nazwany FarOut (2018 V18) i uważano go za najdalszy element Układu Słonecznego. Niedługo, bo odkryto kolejną planetę karłowatą i nazwano ją FarFarOut.

Nowy obiekt znajduje się w odległości 140 j.a., co stanowi w przybliżeniu 3,5 razy więcej niż odległość między naszą gwiazdą a Plutonem. Wiemy o nim bardzo niewiele. Odkrycia dokonał dr Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science.

- Obiekt jest bardzo słabo widoczny - jest na granicy naszej zdolności wykrycia. Nie wiemy nic o jego orbicie. Wiemy po prostu, że jest daleko, daleko stąd - powiedział dr Sheppard.

Ponieważ FarFarOut jest daleko od Słońca, porusza się niezwykle wolno po niebie, więc określenie jego orbity zajmie całe lata. Podobnie zresztą jak określenie orbity FarOut.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | astronomowie | planeta karłowata