Kosmos

NASA odkryła magnetyczny ogon ciągnący się za Marsem

W przeciwieństwie do naszej planety, Mars ma bardzo słabe pole magnetyczne - potwierdziły obserwacje dokonane przez sondę Mars Global Surveyor (MGS). Jednak dzięki najnowszym badaniom dowiedzieliśmy się, że Czerwona Planeta ciągnie za sobą niewidzialny dla naszego oka magnetyczny ogon, który pozostaje skręcony w wyniku interakcji z wiatrem słonecznym.

Agencja NASA dokonała tego odkrycia dzięki sondzie kosmicznej MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), która krąży wokół Czerwonej Planety. Satelita ten gromadzi dane, które pozwolą nam zrozumieć, dlaczego Mars stracił większość atmosfery oraz wodę. Wielu naukowców uważa, że bardzo dawno temu planeta ta mogła w znacznym stopniu przypominać Ziemię i być może była o wiele bardziej przyjazna dla powstania i utrzymania życia.

Badania sondy MAVEN pozwoliły ustalić, że Mars ma skręcony ogon magnetyczny, co jest nietypowym zjawiskiem w Układzie Słonecznym. Dla porównania, Ziemia otoczona jest polem magnetycznym, zaś Wenus posiada sam ogon magnetyczny. W przypadku Czerwonej Planety obserwujemy połączenie słabego, lokalnie występującego pola magnetycznego oraz ogona.

Przyczyną występowania tego zjawiska może być proces zwany rekoneksją magnetyczną. Zdaniem naukowców, taki ogon powstaje gdy niesione przez wiatr słoneczny pole magnetyczne łączy się z marsjańskimi lokalnymi polami magnetycznymi. Muszą tu również zaistnieć odpowiednie warunki - pole magnetyczne dostarczane wraz z wiatrem słonecznym musi posiadać odpowiednią orientację. Opracowane modele wskazują, że rekoneksja magnetyczna odchyla ogon magnetyczny o około 45 stopni względem pola magnetycznego z wiatru słonecznego.

Badacze spekulują, że powstawanie ogona magnetycznego może powodować wyrzuty części atmosfery w przestrzeń kosmiczną. Naukowcy planują przeanalizować dane pozyskane przez inne instrumenty znajdujące się na pokładzie sondy MAVEN, aby dokładnie ustalić czy i jak wielki wpływ na utratę marsjańskiej atmosfery może mieć to zjawisko.

Tylkonauka.pl