Kosmos

Na Marsie prawdopodobnie nie ma życia

Najświeższe analizy przeprowadzone przez łazik Curiosity praktycznie wykluczają możliwość istnienia życia na Marsie.

Badania dotyczyły obecności metanu w atmosferze Czerwonej Planety. Wiadomo bowiem, że metan jest wskaźnikiem aktywności biologicznej i może być dowodem na istnienie życia.

Z przeprowadzonych analiz wynika jednak, że stężenie metanu w marsjańskiej atmosferze wynosi 1,3 ppb (części na miliard). Jednostka ta jest stosowana do wyrażania stężenia bardzo rozcieńczonych roztworów związków chemicznych i określa ile cząsteczek danego związku przypada na 1 miliard cząsteczek rozpuszczalnika.

1,3 ppb okazało się zaledwie jedną szóstą początkowo zakładanego przez badaczy stężenia. Oznacza to, że prawdopodobieństwo istnienia na Marsie organizmów produkujących metan jest znikome - czytamy w publikacji w czasopiśmie "Nature".

Poprzednie analizy wykonywano na podstawie danych z ziemskich teleskopów i satelitów znajdujących się na orbicie Czerwonej Planety.

Badacze uspokajają, że brak metanu nie oznacza, że na Marsie nie ma lub nie było innych organizmów. Badania na pewno będą kontynuowane.

Dowiedz się więcej na temat: Curiosity | Mars | Życie na Marsie | metan | NASA