Mercedes MBUX – przyszłość samochodowych systemów multimedialnych
Systemy informacyjno-rozrywkowe to nieodłączna część nowoczesnych samochodów. Mercedes MBUX to najnowsza odsłona tego typu rozwiązania, która otwiera kolejną epokę łączności pojazdu z użytkownikiem. Co czyni go takim wyjątkowym?
Wyścig o coraz bardziej rozbudowany dostęp do multimediów w samochodzie trwa już od dłuższego czasu. Współczesne marki wręcz prześcigają się w tym, która zaoferuje więcej funkcji oraz innowacyjnych technologii. W tym wyścigu na prowadzenie bez wątpienia wychodzi Mercedes, który od nowego modelu klasy A oferuje klientom nowy system multimedialny MBUX - Mercedes-Benz User Experience.
MBUX to prawdziwa rewolucja w tego typu rozwiązaniach. Na pierwszy plan wysuwa się ogromna ilość w pełni personalizowanych usług oddanych do rąk kierowcy. Wśród nich warto wymienić m.in. panoramiczny kokpit z szerokimi możliwościami wyświetlania informacji, rozbudowaną graficzną (pełne 3D) nawigację umożliwiającą przekazywanie informacji o ruchu w czasie rzeczywistym czy chociażby system alarmowy Mercedes-Benz Emergency Call, który w razie sytuacji kryzysowej sam nawiązuje połączenie ze służbami ratunkowymi.
Mercedes rozwija też coraz bardziej popularną w nowych samochodach łączność pomiędzy pojazdem a smartfonem. System MBUX bez najmniejszych problemów da się sparować z naszym telefonem poprzez interfejsy Apple CarPlay lub Android Auto. W rezultacie użytkownik ma dostęp do najważniejszych aplikacji, w tym tych od zewnętrznych dostawców (np. Spotify), na ekranie multimediów.
Warto wspomnieć także o specjalnej aplikacji Mercedes me, która pozwala w dowolnym momencie sprawdzić lokalizację pojazdu na smartfonie - a nawet określić obszar, w którym może on się poruszać. Użytkownik natychmiast otrzyma też informacje o niepożądanych ruchach samochodu.
Zainstalowany w pojeździe moduł komunikacji (LTE) do korzystania z usług Mercedes me connect: łączy samochód z internetem. Szybkie połączenie zapewniają dwie anteny sieci komórkowej oraz karta SIM obsługująca LTE.
Całością możemy sterować za pomocą palca lub ergonomicznie ustawionych przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy. O wiele lepiej wypada jednak nowość Mercedesa - inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy, aktywowane komendą "Hej, Mercedes". Dzięki tej opcji kierowca nie musi nie tylko odrywać rąk od kierownicy, ale nawet oczu od drogi.
Nad wszystkimi tymi funkcjami czuwa potężny układ graficzny NVIDIA wraz z 6-rdzeniowym procesorem i 8 GB pamięci RAM. To właśnie on odpowiada za płynne działanie całego interfejsu, a tym samym pozwala na szybką i płynną zmianę ustawień. Widać to szczególnie w przypadku wyjątkowo wymagających funkcji jak np. przy trójwymiarowej nawigacji wykorzystującej rozszerzoną rzeczywistość. Podgląd nawet dużego miasta, z dużą ilością zabudowań nie stanowi dla tych podzespołów najmniejszych problemów.
Co więcej, opcjonalnie MBUX przekazuje treści na bieżąco pobierane z internetu, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach czy dostępność miejsc parkingowych na wielopoziomowych parkingach. Aktualizacje online pozwalają w prosty sposób wzbogacić system o nowe treści.
Czy tak właśnie będzie wyglądać przyszłość samochodowych systemów informacyjno-rozrywkowych? Patrząc na działania innych marek, kopiujących rozwiązania dostępne w samochodach Mercedesach można wnioskować, że tak. MBUX bez wątpienia rewolucjonizuje doświadczenie użytkownika w samochodzie.
Artykuł powstał we współpracy z marką Mercedes.