Serwisowanie samochodu: jak często z niego korzystać, by auto pozostało niezawodne?

Odpowiedzialny kierowca wie, że jego pojazd wymaga regularnych wizyt u mechanika. Powinny one być wliczone w całkowite koszty utrzymania samochodu. Jedną z największych zalet przy okazji kupowania nowego auta jest długoletnia gwarancja. Jak często należy więc poddawać swoje cztery kółka kontroli u specjalisty?

Przegląd okresowy?

Przegląd okresowy jest czynnością cykliczną, która pozwala na kontrolę oraz wymianę niektórych części oraz płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Współczesne samochody posiadają w większości komputery pokładowe, które informują kierowcę o konieczności dokonania takiego przeglądu. Najczęściej dzieje się to na podstawie analizy sposobu, w jaki auto jest użytkowane.

Każdy z przeglądów wykonywany jest w oparciu o kartę przeglądową, która dostosowana jest do aktualnie wymaganego i wykonywanego przeglądu. Podstawowe działania to wymiana oleju silnikowego oraz filtra oleju. Dodatkowe elementy podlegające kontroli, to między innymi: filtr powietrza, płyn chłodniczy i hamulcowy, zawieszenie samochodu... Dużo? Kierowca powinien też poddać weryfikacji klocki hamulcowe, filtr cząstek stałych (w przypadku samochodu z silnikiem wysokoprężnym) oraz sprawdzić, czy w ogumieniu  utrzymuje się prawidłowe ciśnienie. Kontroli poddawany jest również układ kierowniczy. Ważne jest, aby osłony gumowe jego ruchomych elementów nie były uszkodzone, ponieważ w dużej mierze to od nich zależy żywotność i sprawność całego układu. Sprawny układ kierowniczy to nasze bezpieczeństwo.

Reklama

Zazwyczaj sugeruje się wykonanie przeglądu po przejechaniu od 10 do 30 tys. kilometrów. Częste kontrole podnoszą koszty użytkowania samochodu. Nic dziwnego, że popularne stają się auta od producentów, którzy oferują długoletnią gwarancję. Naprzeciw takiej potrzebie wychodzi choćby marka Mitsubishi, która zapewnia na swoje samochody aż pięcioletnią gwarancję, oferując bezpłatną naprawę w przypadku nieprzewidzianej awarii, jak również dostęp między innymi do przeglądów okresowych wykonywanych w sieci autoryzowanych serwisów obsługi, według przejrzystego i jasnego dla klienta cennika. Naprawy w takich miejscach dają także gwarancję użycia oryginalnych części marki w przypadku konieczności wymiany. Dodatkowo, w przypadku korzystania z ASO, klient otrzymuje możliwość bezpłatnego wypożyczenia samochodu zastępczego tej marki na czas naprawy. To ważny czynnik w czasach, w których samochód często jest narzędziem pracy.

Warto wspomnieć, że regularne serwisowanie zauważalnie przedłuża sprawność i żywotność samochodu. Koszty przeglądów są więc znacznie niższe niż kwoty  potencjalnych napraw pojazdu, który rzadko był na kontroli u mechanika. Prawidłowo użytkowane auto jest także dużo mniej awaryjne. Może się okazać, że przeglądy okresowe znacznie ograniczą niespodziewane usterki, a co za tym idzie - obniżą koszt użytkowania samochodu. Autoryzowane serwisy obsługi znajdziemy na terenie całego kraju, oprócz tego możemy być pewni jakości wykonywanych w nich usług. Wspominana wcześniej marka Mitsubishi posiada w Polsce sieć aż 41 ASO. Mechanicy pracujący w serwisach stanowią profesjonalnie przeszkolony zespół, który cały czas zdobywa wiedzę na temat najnowszych rozwiązań.

Co wymieniać i jak często?

W trakcie użytkowania niektóre elementy ulegają zużyciu. Części, które zużywają się pod wpływem eksploatacji powinny być kontrolowane i wymieniane w momencie, kiedy powodują, że samochód ma znacznie ograniczoną sprawność.

Co roku kierowca powinien wymieniać olej silnikowy wraz z filtrem, filtr kabinowy układu klimatyzacji, filtr paliwa (w przypadku silnika Diesla) oraz wycieraczki. Co dwa lata warto zweryfikować (i najczęściej wymienić) filtr powietrza. Konieczna jest także zmiana płynu hamulcowego oraz serwisowanie klimatyzacji. Dla bezpieczeństwa zaleca się także wykonanie kontroli geometrii zawieszenia.

Najrzadziej wymienianym płynem eksploatacyjnym jest płyn chłodniczy. Kierowca powinien to robić mniej więcej co trzy lata. Regularna kontrola wpływa na sprawność i niezawodność całego układu chłodzenia. Ważne, aby ewentualne ubytki uzupełniać płynem zamiast wodą, ponieważ z wody wytrąca się kamień kotłowy, który zmniejsza sprawność układu chłodzenia oraz zmniejsza temperaturę krzepnięcia  płynu, narażając układ na awarię w czasie zimy. W trakcie przeglądów okresowych technicy Autoryzowanych Serwisów Obsługi Mitsubishi sprawdzają  również stan akumulatora. Należyta dbałość o niego i regularna kontrola stanu naładowania przedłuża jego żywotność nawet do pięciu lat. Więcej na temat właściwej eksploatacji pojazdu przeczytacie w artykule: czy liczba przejechanych kilometrów świadczy o niezawodności samochodu?

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Mitsubishi.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy