Wirtualna rzeczywistość

Muzeum w Luwrze prezentuje swoją pierwszą wystawę w wirtualnej rzeczywiści

Mona Lisa już dostępna w wirtualnej rzeczywistości w ramach retrospektywnej wystawy Leonardo da Vinci.

Eksponowana obecnie kolekcja najsławniejszego muzeum na świecie - Luwru liczy sobie około 35 tysięcy eksponatów. Oznacza to, że gdyby każdemu z nich poświęcić dokładnie minutę, obejrzenie wystawy zajęłoby ponad 583 godziny bez przerw. Zakładając, że gościmy w Luwrze tylko 8 godzin dziennie, pochłonęlibyśmy całość dokładnie w 73 dni. Mowa jednak tylko o eksponowanych dziełach. W posiadaniu Luwru znajduje się bowiem aż 380 tysięcy obiektów. Muzeum udostępnia zatem niewiele ponad 9 proc. swoich zbiorów. Niestety, z podobnym problemem boryka się wiele innych muzeów na całym świecie. Próbą rozwiązania tej sytuacji może być sięgnięcie po nowoczesne technologie, np. cyfryzację zbiorów. Najsławniejsze muzeum na świecie poszło jednak o krok dalej. Luwr podjął współpracę z HTC Vive Arts, by przenieść obrazy Leonarda da Vinci w świat VR, prezentując pierwszą, wirtualną wystawę "Mona Lisa: Beyond The Glass".

Reklama

"Mona Lisa: Beyond The Glass" to unikatowe doświadczenie Mona Lisy, w głębokiej imersji VR pozwoli podjeść do tego, najbardziej celebrowanego, dzieła Leonardo da Vinci jak nigdy dotąd. Doświadczenie pozwala widzom spojrzeć na to sławne dzieło z zupełnie innej perspektywy, a także daje możliwość nowej interakcji z obrazem w wirtualnej rzeczywistości. To innowacyjne, interaktywne doświadczenie Mona Lisy pozwala muzeum zaoferować widzom na całym świecie dostęp do kultowego arcydzieła da Vinci w nowy, niespotykany sposób.

Na początku siedmiominutowego doświadczenia VR, korzystając z najnowszej wersji urządzenia VR - HTC VIVE Cosmos, zapewniającego jeszcze głębszą immersję, widz znajduje się w Salle des États - jednej z sal paryskiego Luwru będącej miejscem stałej eskpozycji obrazu. Początkowo stoi w galerii muzeum wprost za tłumem gapiów dzielących go od obrazu.

Gdy tłum się rozchodzi, widz przybliża się do dzieła. Znika też ochronne szkło i rama obrazu. Teraz będąc sam na sam z arcydziełem, może zgłębić detale niewidoczne gołym okiem, poznać techniki, których artysta używał w trakcie tworzenia arcydzieła. W aplikacji doskonale widać teksturę drewnianego podkładu wyłaniającą się przez warstwę farby, a także tył podkładu, gdzie można dojrzeć rozłam w drewnie i sposób w jaki został naprawiony.

Rzeczywistość wirtualna łączy w sobie ruchome obrazy, dźwięk i interaktywne grafiki, tworząc głęboko immersyjne doświadczenie pozwalające odwiedzającym zanurzyć się w świecie Leonarda Da Vinci, a przy okazji poznać możliwości techniki skanowania podczerwienią, odkrywające zupełnie nowe informacje na temat tożsamości sportretowanej postaci. Przenosząc widza w czasie, ta niespotykana wizyta w muzeum pokazuje wgląd w to, jak dzieło zostało pierwotnie stworzone i jakim zmianom uległo w ciągu 500 lat. Narracyjny element tego doświadczenia rozwiewa niektóre z wielu mitów na temat samej słynnej Mony Lisy, ujawniając więcej szczegółów dotyczących jej odzieży czy osobowości.

"Mona Lisa: Beyond the Glass" prezentuje technikę malarstwa, której używał da Vinci - zwanej Sfumato. Polegała ona na nakładaniu wielu, bardzo cienkich warstw farby, dzięki czemu przejście z cienia do światła stawało się prawie niezauważalne. Widz zanurzony w VR doświadcza efektu techniki Sfumato, w wyjątkowy sposób zilustrowanej w aplikacji, kiedy staje się otoczony cienkim dymem wypełniającym przestrzeń i łagodzącym światło. Wirtualna podróż w głąb obrazu, ujawnia również ukryte szczegóły widoczne w oryginalnym, naturalnym krajobrazie prezentowanym za plecami bohaterki.

"Mona Lisa: Beyond the Glass" pokazuje też szersze znaczenie poszukiwania i tworzenia metod zaangażowania widzów w kolekcje muzealne, a także zachęca instytucje do uwzględnienia innowacji jako kluczowego elementu ich programu wystawowego, aby docierać do odbiorców zarówno w muzeum, jak i poza nim.

Rozszerzoną wersję aplikacji, dostępną dla użytkowników na całym świecie, można pobrać w ramach nieograniczonej subskrypcji VR HTC, VIVEPORT Infinity, a także z innych głównych platform VR online, w tym mobilnej VR na iOS i Androidzie. Oprócz treści, które widzowie mogą zobaczyć w muzeum, aplikacja zapewnia użytkownikom na całym świecie szansę pełnego, wirtualnego doświadczenia zwiedzania muzeum w Luwrze, rozpoczynającego się od wejścia przez kultową Piramidę, a następnie przejścia do Wielkiej Galerii, gdzie mogą obejrzeć wszystkie obrazy Mistrza da Vinci dostępne w Luwrze.

To niezwykłe doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości stało się możliwe dzięki muzeum w Luwrze, i współpracy partnerskiej HTC i studia produkcyjnego VR Emissive.

"Oferowanie publiczności nowych metod oglądania i podziwiania dzieł sztuki z naszej kolekcji jest istotą misji Luwru. Nasza współpraca z HTC Vive Arts to wspaniała okazja, aby po raz pierwszy zaoferować widzom wrażenia w wirtualnej rzeczywistości. Ścisłe rozwijanie aplikacji Mona Lisa w VR pozwoliło nam połączyć doświadczenie w Luwrze z kreatywnością cyfrową, co przynosi korzyść wszystkim naszym gościom." - powiedziała Dominique de Font-Réaulx, dyrektor Departamentu ds. Interpretacji i Programowania Kulturowego w Luwrze

"Jesteśmy zaszczyceni mogąc współpracować z zespołem kuratorskim Luwru przy ich pierwszej wystawie w VR "Mona Lisa: Beyond the Glass". Da Vinci był głęboko kreatywnym myślicielem, który wprowadzał innowacje we wszystkich dziedzinach sztuki i technologii. Rzeczywistość wirtualna jako z natury interdyscyplinarne medium umożliwia dzisiejszym twórcom przekraczanie granic między przestrzeniami, które kiedyś uważano za funkcjonujące bardziej niezależnie. Mamy nadzieję, że odwiedzający Luwr będą doświadczać bogatszych przeżyć korzystając z VR, aby poznać historię tego znanego dzieła sztuki i zobaczyć go w wyróżnionej, intymnej scenerii. Mamy również zaszczyt wspierać Luwr w jego misji dzielenia się kolekcją z odbiorcami na całym świecie, a dzięki nowopowstałej aplikacji, mamy nadzieję, że więcej osób będzie mogło odwiedzać tę sławną instytucję" - powiedziała Victoria Chang, Vive Arts, HTC

Informacja prasowa/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: luwr | VR
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy