Zagadki przyrody

Odkryto mikroorganizmy niepodobne do innych nam znanych

Pewien naukowiec podczas wspinaczki niedaleko kanadyjskiego miasta Halifax odkrył dwa gatunki należące do rzadko obserwowanej grupy drobnoustrojów, z których jedno było nieznane nauce. Po przeanalizowaniu mikroorganizmów naukowcy zdali sobie sprawę, że cała grupa należy do nowej gałęzi na drzewie życia.

Nowe gatunki należą do Hemimastigophora, specyficznej grupy drobnoustrojów. Są eukariotycznymi protistami. Podobnie jak zwierzęta, rośliny i grzyby, organizmy te mają swój materiał genetyczny w jądrze, ale w niczym nie przypominają wymienionych. To jednokomórkowce obdarzone dwoma wiciami, których używają do poruszania się i wychwytywania innych drobnoustrojów.

Jeden z gatunków to Spironema sp., którą zaobserwowano zaledwie kilka razy od momentu odkrycia w XIX w., podczas gdy drugi to Hemimastix kukwesjijk, którego nazwa pochodzi od drapieżnego, owłosionego ogra z folkloru Mikmaków, rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej i Kanady.

Naukowcy z Uniwersytetu Dalhousie pod kierownictwem Yany Eglit, która zebrała próbki, przeanalizowała materiał genetyczny drobnoustrojów. Dzięki temu uczeni byli w stanie porównać dwa gatunki z innymi istniejącymi i przekonać się, że nie należą one do żadnego znanego królestwa.

- To odkrycie dosłownie przerysowuje naszą gałąź Drzewa Życia w jednym z jej najbardziej podstawowych punktów. Otwiera nowe drzwi do zrozumienia ewolucji złożonych komórek i ich starożytnych źródeł, na długo przed pojawieniem się zwierząt i roślin na Ziemi - powiedział prof. Alastair Simpson, biorący udział w badaniach.

Teraz naukowcy hodują w warunkach laboratoryjnych odkrytych przedstawicieli Hemimastigophora, aby być w stanie odszyfrować ich pełny genom.

Dowiedz się więcej na temat: mikroorganizmy | Życie