Sensacyjne odkrycie. "Dom pierwszego władcy Cesarstwa Rzymskiego"

We Włoszech archeolodzy przeszukują tereny wielokrotnie zasypywane podczas erupcji Wezuwiusza. Teraz ogłoszono, że w jednym z punktów znajduje się wyjątkowa budowla. Dlaczego te ruiny są niezwykłe? Naukowcy są zgodni: konkretne znaleziska sugerują, że to "dom pierwszego władcy Cesarstwa Rzymskiego".

We Włoszech archeolodzy przeszukują tereny wielokrotnie zasypywane podczas erupcji Wezuwiusza. Teraz ogłoszono, że w   jednym z punktów znajduje się wyjątkowa budowla. Dlaczego te ruiny są niezwykłe? Naukowcy są zgodni: konkretne znaleziska sugerują, że to "dom pierwszego władcy Cesarstwa Rzymskiego".
Archeolodzy są przekonani, że znaleźli willę należącą niegdyś do Oktawiana Augusta. Zdj. ilustracyjne. /Wikimedia

Starożytne imperium, potęga z dawnych lat, która obejmowała gigantyczny obszar na kilku kontynentach, do dziś budzi emocje i zainteresowanie. Naukowcy poszukują śladów dotyczących Cesarstwa Rzymskiego, analizują dzieje związanych z nim rodów, badają zależności. Wiedzę o tym imperium zgłębia również ogrom pasjonatów.

Każde większe nowe odkrycie jest szeroko dyskutowane zarówno w świecie naukowym, jak i wśród innych osób zainteresowanych tematem. Tak jest również teraz - archeolodzy uważają bowiem, że odkryli willę pierwszego władcy Cesarstwa Rzymskiego.

Narodziny Cesarstwa Rzymskiego. Badacze znaleźli dom pierwszego władcy

Grupa archeologów z Uniwersytetu Tokijskiego podczas prowadzenia prac badawczych we Włoszech natknęła się na pozostałości willi zbudowanej w początkach istnienia Cesarstwa Rzymskiego. Naukowcy, bazując na konkretnych znaleziskach w tym miejscu, są przekonani, że może to być dom pierwszego władcy imperium, Oktawiana Augusta. Pierwszy władca Cesarstwa Rzymskiego panował od 16 stycznia 27 roku p.n.e., willa datowana jest natomiast na początek I wieku n.e.

Rezydencja zbudowana została w okolicach miasta Nola w regionie Kampania w południowo-zachodnich Włoszech. Jej pozostałości znajdowały się pod nowszym, ale wciąż starożytnym budynkiem z II wieku. Badacze natrafili na relikt, analizując obszary dotknięte erupcjami Wezuwiusza. Wcześniej nie zdawano sobie sprawy, jak cenne może to być odkrycie. Skąd więc teraz myśl, że odnaleziona willa mogła być domem Oktawiana Augusta?

Archeolodzy podali dowody na istnienie w tym miejscu willi Oktawiana Augusta

Eksperci poinformowali, że na fakt, iż w tym punkcie znajdował się dom pierwszego władcy Cesarstwa Rzymskiego, wskazują konkretne znaleziska. Na miejscu zasypanym przez wielokrotne wybuchy Wezuwiusza przeprowadzono bowiem któreś już z kolei badania, uzyskując tym samym nową wiedzę na temat czasów powstania obiektu.

W starszej willi archeolodzy zidentyfikowali cztery pomieszczenia [...] W jednej z komór badacze odkryli 16 amfor - wysokich starożytnych rzymskich dzbanów - które służyły do transportu i przechowywania wina. W innym znaleźli duże ilości węgla drzewnego i popiołu z ogniska, które ich zdaniem służyło do podgrzewania wody w prywatnej łaźni, co wskazuje, że willa należała do osoby o wielkim bogactwie i wpływach - przekazał "Smithsonian Magazine".

Ponadto podkreślono, że okolica oraz inne dane na temat budynku pokrywają się z zapiskami poczynionymi przez uznawanych rzymskich historyków z tamtych czasów - Kasjusza Diona, Swetoniusza i Tacyta. Te historyczne relacje przedstawiają miejsce śmierci Augusta jako zlokalizowane po północnej stronie Wezuwiusza, w obszarze, gdzie willa została odkryta. Zgodnie z notatkami pisarzy, po śmierci pierwszego władcy dom ten był zamieniony w świątynię związaną z jego kultem.

- Tego rodzaju dochodzenie jest ważne z kilku powodów - powiedział archeolog Kohei Sugiyama. - Nie tylko łączy fizyczne dowody z cesarzem Oktawianem Augustem, którego znamy poza tym głównie z pism historycznych, ale także mówi nam o ówczesnej lokalnej gospodarce i społeczeństwie w tym regionie, które mogło być zamożniejsze i ważniejsze, niż wcześniej sądzono.

Badacze prowadzą ważne wykopaliska we Włoszech

Wykopaliska w tym miejscu ujawniły fragmenty zawalonych ścian oraz elementy dachu. Budowla miała ulec zniszczeniom, gdy materiał wulkaniczny przemieszczał się w dół północnej strony wulkanu. Archeolodzy wykorzystali datowanie radiowęglowe i analizę chemiczną warstw wulkanicznych pokrywających pierwotną budowlę, którą wiążą z pierwszym panującym, co potwierdziło, że powstała jeszcze przed erupcją Wezuwiusza w 79 r. n.e.

Wykopaliska te są istotne nie tylko ze względu na ustalenie miejsca istnienia willi Oktawiana Augusta, ale i w odniesieniu do badań nad działalnością Wezuwiusza - wcześniej sądzono, że tylko Pompeje i Herkulanum zostały tak znacząco zniszczone przez działalność wulkanu, tymczasem obszary z innych stron stożka również istotnie ucierpiały. Naukowcy z projektu wykopaliskowego Somma Vesuviana mają nadzieję zwiększyć skalę swoich wykopalisk. Uważają, że być może uda się odsłonić "kolejne Pompeje" oraz "prześledzić osiągnięcia Oktawiana Augusta i początki Cesarstwa Rzymskiego". Według oświadczenia prasowego Uniwersytetu Tokijskiego:

- Sugeruje to, że nawet północne podnóża Wezuwiusza - gdzie skutki erupcji z 79 r. były podobno mniej dotkliwe niż w południowo-wschodnim regionie góry - w rzeczywistości również zostały dotknięte niszczycielską siłą erupcji - podali naukowcy.

Dowiedz się więcej na temat: Cesarstwo Rzymskie | wezuwiusz | odkrycie archeologiczne