Microsoft o polskiej premierze Xboxa 360

W związku z nadchodzącą wschodnioeuropejską premierą najnowszej konsoli do gier firmy Microsoft, przygotowaliśmy dla Was wywiad z przedstawicielem giganta z Redmond.

Przypomnijmy, że Xbox 360 będzie dostępny w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech od 3 listopada. W naszym kraju edycja wyposażona w dysk twardy 20 GB będzie kosztować dokładnie 1 599 zł, podczas gdy wersja pozbawiona tego dodatku będzie kosztować 1 199 zł.

W dniu premiery dostępne będą m.in. takie ekskluzywne gry, jak "Project Gotham Racing 3", "Kameo" oraz "Perfect Dark Zero". Niedługo później mają do nich dołączyć: "Gears of War", "Crackdown", "Viva Pinata" oraz "Forza 2". Na półkach sklepowych dostępne będą też bezprzewodowe kontrolery, zestawy baterii i tzw. uniwersalne piloty multimedialne.

INTERIA.PL: Pomińmy milczeniem sytuację pierwszego Xboxa w Polsce... Co sprawiło, że Microsoft zdecydował się na zajęcie poważniejszej postawy względem konsoli Xbox 360 w naszym kraju?

Jakub Mirski, Microsoft: Nie widzę potrzeby, aby milczeć na temat sytuacji Xboxa w Polsce - oficjalnie nie było tej konsoli wprowadzonej do sprzedaży przez producenta, czyli przez nas. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdyż 3 listopada 2006 roku na półkach sklepowych w całym kraju pojawi się konsola nowej generacji - Xbox 360 - wraz z pakietem najnowszych gier i akcesoriów oraz całą strukturą działań, która powinna zapewnić nam sukces w Polsce.

Przed rokiem, na kilka dni przed światową premierą konsoli Xbox 360, amerykańska prasa (m.in. New York Post, CNN oraz internetowe Next-Gen.biz i Games.net) opublikowała szereg artykułów, którym przyświecały takie myśli, jak chociażby "Nie kupuj Xboxa 360" czy też "X360 wtopi". Mimo wszystko gracze nie zniechęcili się i czym prędzej ruszyli do sklepów po nową platformę. Co w Waszej opinii sprawiło, że nie dali się przekonać do tych, bądź co bądź, dość rzeczowych publikacji prasowych?

Osobiście nie przypominam sobie akurat tych artykułów, pamiętam za to entuzjastyczne przyjęcie konsoli, zwłaszcza w USA i Europie Zachodniej przez media oraz długie kolejki entuzjastów elektronicznej rozrywki pragnących zakupić konsolę Xbox 360. Co rzeczowego jest w stwierdzeniu "Nie kupuj Xboxa 360"? Reakcja graczy najdosadniej potwierdza bezsensowność tego typu dziennikarskich kaczek. Od wprowadzenia konsoli Xbox 360 na rynek do końca bieżącego roku sprzedanych zostanie 10 mln szt. konsoli na świecie.

Jakie cechy świadczą o dotychczasowej popularności systemu Xbox 360?

Coraz częściej nowe gry tworzone są głównie z myślą o konsoli Xbox 360. Jest to wynikiem przede wszystkim możliwości obliczeniowych nowej konsoli. Jest ona wyzwaniem dla twórców gier, nie ogranicza ich. To podoba się graczom, gdyż coraz nowsze tytuły, w jeszcze większym stopniu wykorzystują jej potencjał. Dla przykładu, niedługo po polskiej premierze konsoli na rynku pojawi się gra "Gears of War", która jak wszyscy zgodnie twierdzą, wysoko podnosi poprzeczkę - jej grafika oglądana na ekranie wysokiej rozdzielczości po prostu zapiera dech w piersi. Gra gwarantuje moc przeżyć i gęsią skórkę u gracza, a tego można dokonać jedynie czymś nowym, unikalnym i nadzwyczajnym.

Poważnym problemem w pierwszych miesiącach sprzedaży konsoli były braki w dostawach. Innymi słowy: chętnych do kupienia platformy było więcej niż jej egzemplarzy - zatem nie wszyscy mogli się cieszyć nią tak szybko, jakby tego chcieli. Tym razem zaś konsola będzie dostępna już w prawie 40 krajach na całym świecie. W jaki sposób zamierzacie uniknąć podobnego błędu braków dostaw w nadchodzącym okresie bożonarodzeniowym?

Doświadczenia zebrane w innych krajach pozwalają nam sądzić, że nie będzie problemu - każdy chętny zakupi Xbox 360. Uczulamy też sprzedawców naszych produktów na przygotowanie się na wypadek wzmożonych zakupów w okresie przedświątecznym. Chcemy uniknąć niewygodnych kolejek, a wiemy, że Xbox 360 będzie jednym z najczęściej wybieranych prezentów pod choinkę, szczególnie w obliczu znacznych opóźnień w premierze swoich produktów u konkurencji.

Kiedy zamierzacie wprowadzić do sprzedaży w Polsce konsolę Xbox 360?

Konsola Xbox 360 oficjalnie pojawi się w Polsce na półkach sklepowych w dniu 3 listopada 2006 roku. Wraz z nią do sprzedaży trafi szeroka gama akcesoriów dedykowanych konsoli, takich jak bezprzewodowe kontrolery, dodatkowe akumulatory do nich (tzw. Battery Pack), piloty służące zdalnemu zarządzaniu multimediami oraz oczywiście najważniejsze: gry.

Jakie wersje tego urządzenia przewidujecie w naszym kraju i czym będą się różnić?

Tak jak na całym świecie, konsola Xbox 360 pojawi się w dwóch wariantach: tańsza wersja - Xbox 360 Core - składa się z konsoli, niezbędnego okablowania oraz przewodowego pada, natomiast droższa wersja - Xbox 360 - składa się także z wymiennego dysku twardego (o pojemności 20 GB) i innych akcesoriów dodatkowych, np. specjalnych słuchawek wraz z mikrofonem (służących do komunikowania się w trybach zabawy wieloosobowej).

Czy rozdźwięk pomiędzy tymi edycjami w jakiś znaczący sposób wpłynie na jakość zabawy?

Konsola w wersji Core (tańszej) zapewnia wielką radość korzystania z gier nowej generacji. Nie ukrywajmy jednak, że jeszcze większą jakość użytkowania konsoli poznamy po podłączeniu do niej dysku twardego, na którym możemy przechowywać ulubioną muzykę, filmy i zdjęcia. Dysk twardy jest też z pewnością dedykowany tym graczom, którzy posiadają bogatą bibliotekę gier z pierwszej konsoli Xbox - to właśnie tu mieści się specjalny program odpowiedzialny za uruchamianie kultowych już hitów, takich jak "Halo" czy "Forza Motorsport". Faktem jest jednak, że kupując tańszą wersję Core, nie zamykamy sobie drogi do powyżej opisanych możliwości. Wystarczy bowiem nabyć dysk twardy i po jego podłączeniu korzystać z rozszerzonych możliwości rozrywki.

Jakie gry będą dostępne wraz z konsolą w dniu polskiej premiery? Czy znane są już ich ceny?

Na półki sklepowe wraz z Xbox 360 trafią wszystkie najlepsze gry wydane do tej pory przez firmę Microsoft. Będą to zarówno starsze tytuły, jak i te zupełnie nowe. "Project Gotham Racing 3", "Kameo: Elements of Power", "Perfect Dark Zero" cieszą się już sporą popularnością w innych krajach, liczymy więc na ich sukces także w Polsce. Dla nabywców posiadających konsolę z twardym dyskiem przeznaczone będą również starsze gry znane z pierwszej wersji konsoli - Xbox. Strzelanina "Halo", gra RPG pt. "Fable" i wyścigowa "Forza Motorsport", które z pewnością znajdą swoich zwolenników. Wkrótce po premierze, w gorącym okresie przedświątecznym, gracze będą mogli wypróbować grę nowej generacji "Gears of War", grę akcji "Crackdown", bajecznie kolorową "Viva Pinata" a chwilę później kontynuację rewelacyjnego tytułu samochodowego "Forza Motorsport 2",

Załóżmy, że jako gracz cenię tytuły od znanych deweloperów. Jakie sławne osobistości tworzą gry na Xboxa 360?

Wypada wspomnieć o zespołach takich, jak Rare (gra "Perfect Dark Zero", "Viva Pinata"), Bungie ("Halo"), czy Bizzare Creations (seria "Project Gotham Racing"). Również zewnętrzne firmy tworzą gry na Xbox 360: Electronic Arts ("Fight Night 3", "Need For Speed: Carbon", "FIFA 07"), Ubi Soft ("Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent"), oraz Rockstar Games ("Table Tenis", "Grand Theft Auto"). Konsola Xbox 360 otrzymała także wsparcie od japońskich producentów, takich jak Konami ("Pro Evolution Soccer 6"), czy Capcom ("Dead Rising", "Lost Planet"). Jeśli chodzi o znane osobistości, to nad grami dla systemu Xbox 360 pracuje Peter Molyneux tworzący właśnie kontynuację głośnego przeboju "Fable", znany miłośnikom serii "Final Fantasy", jej wieloletni producent Hironobu Sakaguchi, założyciel studio Mistwalker (obecnie pracujący nad tytułami: "Blue Dragon", "Lost Odyssey") no i w końcu gwiazda światowego formatu, Peter Jackson, współpracujący przy kolejnych wersjach"Halo". Jak zatem doskonale widać, lista wymienionych gier jest długa, na dodatek duża część z nich jest dedykowanych tylko naszej konsoli lub mamy na nie tzw. "czasową wyłączność".

Co z możliwością uruchomienia gier z poprzedniej konsoli Xbox?

Do uruchomienia największych przebojów z poprzedniej konsoli Xbox potrzebny będzie dysk twardy, na którym znajduje się odpowiedni program. Jednak bez obaw, aby grać w starsze tytuły wystarczy tylko włożyć płytę z ulubioną grą do napędu - instalacja przebiega automatycznie. Każdego miesiąca oddajemy do dyspozycji graczy coraz większą liczbę sprawdzonych hitów.

Czy przewidujecie jakieś gry dla osób o mniej zasobnych portfelach?

Naturalnie, cena nadal odgrywa kluczową rolę, zresztą nie tylko na polskim rynku. Przygotowaliśmy więc specjalną ofertę cenową na gry znane z pierwszej konsoli Xbox, takie jak: "Halo 2", "Fable" czy "Forza Motosport". Zaplanowaliśmy szereg promocji i zapewniam, że ceny naszych produktów nie będą odstraszały graczy.

Jakich dodatkowych akcesoriów możemy się spodziewać? Podobno Microsoft ma być "prekursorem bezprzewodowego grania" - co będzie o tym świadczyć?

W przypadku konsoli Xbox 360, rozrywka przybiera nowy wymiar. Chodzi tutaj nie tylko o bezprzewodowy kontroler, ale także o akcesoria, takie jak zestaw słuchawkowy (służący komunikacji między graczami), bezprzewodową kierownicę przeznaczoną do gier samochodowych i wiele innych produktów, jakie stopniowo zamierzamy wprowadzać do sprzedaży.

Czy odtwarzacz HD-DVD dla Xboxa 360 będzie dostępny także w naszym kraju? Na co ma pozwolić nam to urządzenie?

Na razie odtwarzacz HD-DVD nie będzie dostępny w Polsce. Stanie się to wtedy, kiedy będzie w Polsce obecna odpowiednia biblioteka zlokalizowanych filmów na HD-DVD.

Czy usługa rozgrywek sieciowych Xbox Live będzie dostępna dla polskich graczy w tym samym stopniu co dla jej zagranicznych użytkowników? Jakie będą koszty korzystania z niej? Czy planujecie w przyszłości polską wersję językową usługi?

Przygotowujemy zlokalizowaną usługę Xbox Live dla polskich graczy, jednak wprowadzimy ją najwcześniej w przyszłym roku.

Moi znajomi uwielbiają gry sieciowe z gatunku MMOG. Jakich tytułów mogą się spodziewać? Co z opłatami?

Gry MMOG są charakterystyczne dla rynku PC. W przypadku konsoli Xbox360 niemal wszystkie gry oferują możliwość skorzystanie z opcji zabawy sieciowej dzięki Xbox Live, ale nie w wersji massive. Opłaty za korzystanie z Xbox Live zostaną ustalone w momencie wprowadzenia usługi do Polski.

Czy przewidujecie obsługę polskich wersji Xbox Live Arcade i Xbox Live Marketplace?

W przyszłości na pewno, jednak jeszcze nie w dniu premiery konsoli Xbox 360 w Polsce.

Całkiem niedawno ujawniliście udostępnienie publicznie XNA Game Studio - na co pozwoli ten zestaw narzędzi deweloperskich i jakie będą konwencje jego zastosowania dla graczy?

Obecnie produkcja gier wideo to olbrzymi biznes. Proces ich tworzenia pochłania coraz więcej czasu oraz pieniędzy. Firmy starają się inwestować w sprawdzone i popularne już serie, które dają maksymalną szansę na to, że milionowe nakłady przyniosą upragniony zysk. Często w ten sposób zatraca się najważniejszy element gier sprzed lat - innowacyjność i pomysłowość. XNA Game Studio ma dać szansę tym wszystkim, którzy mają wspaniały, prosty, a co ważniejsze własny pomysł na grę swoich marzeń. Dzięki niemu możemy go zrealizować nie posiadając wiedzy na temat programowania. Liczymy, że dzięki XNA Game Studio odnajdziemy ludzi z pasją i pomysłem na to, w jaki sposób tchnąć nowego ducha w przemysł gier wideo.

Jakie cechy konsoli zapewnią jej długą żywotność?

Co może dla wielu wydać się paradoksem, przede wszystkim zamknięta architektura wewnętrzna konsoli - brak możliwości dokupienia kolejnej porcji pamięci operacyjnej, czy wymiany procesora sprawia, że konsole cechują się długą żywotnością. Wraz z upływem czasu, programiści są zmuszeni do poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie kodu gry, silnika graficznego, itd. Takie podejście sprawia, że gry wyglądają coraz lepiej, a użytkownik konsoli nie musi dokonywać kosztownych inwestycji w kolejne, nowe podzespoły. Kupując więc Xboxa 360 dokonujemy inwestycji na kilka najbliższych lat.

Gdzie będziemy mogli kupić konsole Xbox 360? Co z dystrybucją gier i akcesoriów? Do jakich sklepów powinniśmy się udać?

Konsola Xbox 360 pojawi się na półkach sklepowych w ogólnopolskich sieciach supermarketów. W dalszym ciągu prowadzimy negocjacje, które mają zapewnić możliwie szeroką sieć sprzedaży.

Czy zamierzacie przeprowadzić jakieś specjalne promocje gier i platformy?

Oczywiście, naszą obecność na rynku nie zamierzamy ograniczyć tylko i wyłącznie do oficjalnej sprzedaży oraz serwisowania konsoli Xbox 360. Już dzisiaj mogę zaprosić wszystkich czytelników portalu INTERIA.PL do uczestniczenia w konkursach oraz imprezach promujących nasze produkty. Szczegóły wkrótce.

Jak zostanie rozwiązana sprawa obsługi serwisowej konsoli?

Zapewniam, że każda nabyta w Polsce konsola będzie podlegać 12-miesięcznej gwarancji. Działa też specjalna infolinia naszej firmy, gdzie można uzyskać odpowiedzi na niezbędne pytania i poradzić się ekspertów w przypadku niejasności.

Konsole do gier są w Polsce traktowane jako sprzęt luksusowy - co zamierzacie zrobić, aby zmienić tę sytuację?

Nie sądzę, aby tak naprawdę było. Konsola Xbox 360 staje się centralnym punktem elektronicznej rozrywki w coraz większej ilości domów na świecie. Myślę, że w Polsce będzie podobnie - już niedługo, w domu rodzinnym konsola zastąpi odtwarzacz DVD, wierzę muzyczną, zapewniając rozrywkę wszystkim domownikom. Natomiast użytkownicy ceniący swoją niezależność, chcący wyróżnić się, będą mogli zainwestować w specjalną, niepowtarzalną obudowę konsoli lub dodatkowe akcesoria, zapewniające jeszcze więcej radości z użytkowania Xbox 360.

Dziękujemy za rozmowę!

Na pytania odpowiedział: Jakub Mirski, Channel Marketing Manager w dziale Entertainment & Devices Division polskiego oddziału firmy Microsoft.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy