SUV 4x4 - zalety posiadania SUV'a z napędem na cztery koła

Początek nowego millenium to w motoryzacji okres panowania SUV-ów. Te wygodne, eleganckie i praktyczne samochody z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Klienci lubią widok zza umieszczonej wysoko szyby, cenią sobie bezpieczeństwo, jakie dają masywne strefy zgniotu oraz praktyczność wynikającą z podniesionego zawieszenia i napędu na 4 koła. I choć podstawowe wersje wielu modeli zwykle nie dają możliwości napędzania obu osi, to my przyjrzymy się dziś wersjom AWD.

Volvo z AWD jest bardziej "framkomlighet"

Świetny przykład benefitów, jakie wiążą się posiadaniem auta z dwoma osiami napędowymi daje Volvo XC60. To najpopularniejszy samochód klasy premium ubiegłego roku w Polsce. Dlaczego? Bo jest nie tylko piękny, ale jest również  "framkomlighet" - czyli ma zdolność dojechania do celu bez względu na warunki pogodowe. W Szwecji, skąd pochodzi to określenie, auta Volvo słyną z tego, że trudne warunki północy nie są im groźne. Firma przyznaje, że to bardzo istotna część jej dziedzictwa i tradycji. Popularną odmianą w Polsce jest model B4 AWD Diesel 197+14 KM. W ofercie znajdziemy także mocniejszą wersję B5 AWD Diesel - 235 + 14 KM oraz wersję benzynową B5 AWD 250 + 14 KM. W tych samochodach za napęd odpowiada układ Haldex. W hybrydowym XC60 T8 oraz XC60 T6 napęd na tylną oś realizowany jest za pomocą silnika elektrycznego. 

Reklama

Co to jest AWD?

Napęd AWD (All Wheel Drive) oznacza, że napędzane są równocześnie wszystkie cztery koła samochodu. Dzięki temu właściwości trakcyjne, szczególnie w trudnych warunkach są dużo lepsze. Szwedzi przykładają do tego niesamowitą wagę. W najnowszych autach Volvo układ jest stale monitorowany przez komputer po to, by zapewnić najlepszą możliwą trakcję. Jak to się odbywa? Siła napędowa jest przenoszona automatycznie na koła, które mają w danym momencie najlepszą przyczepność. System bez przerwy kontroluje zapotrzebowanie na moment obrotowy przekazywany na wszystkie koła i może w dowolnym momencie przekazać nawet połowę niutonometrów na koła tylnej osi. Dzięki temu nie zakopiemy się w śniegu, czy błocie. Również przyśpieszenia na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności będą znacznie bezpieczniejsze. 

Zawsze gotowy do startu

W każdym modelu XC60 z napędem na cztery koła, poza modelami PHEV, podczas ruszania i przyspieszania napęd przekazywany jest na dwie osie. Oznacza to, że SUV jest zawsze przygotowany do wykorzystania maksymalnej trakcji podczas przyspieszania. Różnicę dobitnie pokazują dane techniczne. Samochód lepiej przyspiesza na bardziej śliskich nawierzchniach, a także może ciągnąć o 100 kg cięższą przyczepę.

Bezpiecznie, ale też ekologicznie

W normalnych warunkach jazdy większa część mocy silnika przekazywana jest na koła przednie. Dzięki temu samochód może pochwalić się prawie identycznymi wartościami spalania, co jego odpowiednik z napędem na jedną oś i to pomimo większej masy własnej. Charakterystyka napędu na wszystkie koła różni się w zależności od wybranego trybu jazdy. Dowiedz się więcej na temat zrównoważonego rozwoju w Volvo, dzięki któremu marka chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku.

AWD ma wiele ustawień

W najnowszym Volvo XC60 można wybierać spośród trybów jazdy Comfort, Dynamic lub Off-road. Dla każdego z nich napęd na wszystkie koła reaguje inaczej. Volvo zaleca korzystanie z trybu Comfort do normalnej jazdy, na przykład po autostradach albo do jazdy pozamiejskiej. W tym trybie napęd pełni ważną rolę jako element bezpieczeństwa czynnego. W trybie Dynamic komputer zupełnie inaczej rozdziela moc pomiędzy koła. Tutaj chodzi o to, by jazda stała się bardziej sportowa, a przyśpieszenie było jak najefektywniejsze. Z kolei w trybie Off-road napęd działa nie tylko napęd wszystkie koła, ale też układ kontroli jazdy z niską prędkością z funkcją ułatwiającą zjeżdżanie ze wzniesień (Hill Descent Control).

Są zalety, a jakie wady?

W przypadku szwedzkiego bestsellera lista zalet posiadania systemu AWD jest długa, a jakie są wady? Przede wszystkim napęd na cztery koła wymaga dopłaty. Najtańszą odmianą XC60 jest wersja benzynowa z napędem na przednią oś. Wiele firm w polityce flotowej nie pozwala także na wybór aut z napędem AWD. Odmiany AWD mają także nieco wyższą masę niż odmiany przednionapędowe. Jest to różnica kilkudziesięciu kilogramów. Na szczęście pojemność bagażnika (483 l) i pojemność baku paliwa (71 l) są identyczne jak w aucie z napędem na przednie koła.

Podsumowanie

Choć SUV-y z napędem na przednią oś są popularne, odmiany AWD mają nadal wiele zalet. Model XC60 właśnie w takiej odmianie ukazuje pełnię swoich możliwości. To świetna propozycja dla osób, które lubią swobodę podróżowania. Wypad w góry gdzie nie brakuje śliskich dróg, czy zjechanie z utwardzonej drogi mamy zawsze na wyciągnięcie ręki.

materiały promocyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama