Astronomowie odkryli gwiazdę neutronową, która przeczy obowiązującej teorii

Astronomowie zarejestrowali potężne dżety radiowe emitowane przez gwiazdę neutronową z bardzo silnym polem magnetycznym, coś czego nie przewiduje obecnie obowiązująca teoria.

Niezwykłe odkrycie dotyczy obiektu Swift J0243.6+6124, który był obserwowany przez naukowców z University of Amsterdam za pomocą radioteleskopu Karl G. Jansky Very Large Array w Nowym Meksyku oraz teleskopu kosmicznego Swift. W historii obserwacji nieba nie mieliśmy jeszcze do czynienia z takim obiektem.

Gwiazdy neutronowe są pozostałością po dawnych gwiazdach. Powstają one, gdy masywne gwiazdy wyczerpią zapasy swojego paliwa i eksplodują jako supernowe. Wówczas centralne obszary gwiazd zapadają się pod wpływem własnej grawitacji i powstaje obiekt znany nam jako gwiazda neutronowa. Są to bardzo fascynujące obiekty, szczególnie gdy blisko nich znajdzie się inna gwiazda lub czarna dziura. Ich pole magnetyczne potrafi być biliony raz większe od pola magnetycznego Słońca.

Dzięki temu w spektakularnie wyglądający sposób mogą więc one zaciągać do siebie materię pochodzącą z pobliskich gwiazd i zwiększać swoją masę. Temu zjawisku towarzyszą potężne dżety, które są niczym innym jak pozostałą materią wyrzucaną w przestrzeń kosmiczną z prędkością niemal bliską prędkości światła.

Chociaż dżety gwiazd neutronowych są obserwowane przez świat astronomii od wielu dekad, to jak dotąd obserwowano je w obiektach posiadających o wiele słabsze pole magnetyczne. Tym razem jednak jest inaczej, bo Swift J0243.6+6124 posiada bardzo silne. Przyjęta teoria mówiła dotąd, że bardzo silne pole magnetyczne uniemożliwia zbliżanie się materii na tyle blisko gwiazdy neutronowej, aby mogło dojść do emisji dżetów.

„Odkrycie dżetów emitowanych przez gwiazdę neutronową posiadającą bardzo silne pole magnetyczne jest sprzeczne z tym, czego oczekiwaliśmy, i pokazuje, jak wciąż mało wiemy o istocie dżetów i samych gwiazd neutronowych” - powiedział Jakob van den Eijnden, jeden z astronomów prowadzących badania na University of Amsterdam.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. ICRAR/University of Amsterdam

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.