Tego nie wiecie o Marsie

Mars jeszcze nigdy nie był tak blisko - niedawne odkrycia jakie poczyniły na tej planecie łaziki NASA, plany załogowych misji i kolonizacji tej planety i w końcu film Marsjanin - to wszystko mocno oddziałuje na naszą wyobraźnię. A czego nie wiecie o Marsie? sprawdźcie sami.

1. Grecy

W antycznej Grecji wierzono, że Ziemia jest centrum wszechświata, a Mars jest jedną z pięciu gwiazd, które obracają się wokół niej.

2. Egipcjanie

W antycznym Egipcie z kolei nazywali go Har Decher co po prostu znaczyło „Czerwony” - jest to jedna z najstarszych zarejestrowanych nazw jakie nadaliśmy tej planecie.

3. Babilon

Babilończycy nazywali z kolei Marsa Nergalem (już wiecie skąd ksywkę zaczerpnął nasz rodzimy, znany metalowiec) co oznaczało „Gwiazdę śmierci”. Brało się to stąd, że wiele z antycznych kultur wierzyło, iż powierzchnia tej planety swój czerwony kolor bierze od krwi, która ją pokrywa.

4. Marzec

Miesiąc marzec swoją współczesną nazwę w większości języków europejskich zawdzięcza właśnie Marsowi, a dokładniej rzymskiemu Martiusowi („miesiąc Marsa”). Co ciekawe, po staropolsku marzec nazywał się zupełnie inaczej - brzezień.

5. Galileusz

Słynny Galileusz był pierwszą osobą, która obserwowała Marsa przez teleskop - miało to miejsce w roku 1609. 6. Kolor Tak naprawdę Mars swój czerwony kolor zawdzięcza tlenkom żelaza, czyli po prostu rdzy. Tamtejsze bogate w ten metal skały po prostu zardzewiały z wierzchu, zwietrzały, a wszystko pokryła warstwa rdzawego pyłu. Pod spodem jest jednak bardziej swojsko - szaro.

7. Odległość

Mars i Ziemia poruszają się na osobnych orbitach i obiegają Słońce z różną prędkością (co przydało się Kopernikowi do dowiedzenia, że Ziemia krąży wokół Słońca - Mars bowiem porusza się na nieboskłonie niejako do tyłu), wobec czego dystans pomiędzy obydwoma planetami się waha od od około 56 do 100 milionów kilometrów. Ostatnio do zbliżenia doszło w 2003 roku, gdy odległość ta wynosiła 56 milionów kilometrów, do kolejnego dojdzie 27 lipca 2018 roku.

8. Atmosfera

Mars w przeszłości posiadał atmosferę - to pewne. I niemal pewnym jest, że po prostu przez brak pola magnetycznego (znikło ono około 4 miliardów lat temu, gdy prawdopodobnie jądro planety się zestaliło) atmosfera z czasem została, cząsteczka po cząsteczce, "porwana" przez wiatr słoneczny.

9. Grawitacja

Na Marsie przyspieszenie grawitacyjne wynosi zaledwie 38% ziemskiego, co oznacza, że ziemski kilogram tam "waży" 380 gramów.

10. Ekstremalne wysokości

Dzięki niższej grawitacji na planecie tej mogły powstać dużo wyższe góry i głębsze doliny niż na Ziemi - Olympus Mons, będący najwyższym znanym wulkanem w Układzie Słonecznym ma wysokość 25 kilometrów, natomiast kanion Valles Marineris osiąga głębokość nawet 7 kilometrów.

11. Największy labirynt

Na Marsie znajduje się gigantyczny, największy w Układzie Słonecznym naturalny labirynt zwany Noctis Labyrinthus (co oznacza „Labirynt nocy”). Jest to układ głębokich, przecinających się w wielu miejscach dolin. 12. Czas Na Marsie jest co prawda dużo zimniej niż na Ziemi (temperatura minimalna wynosi tam -143 stopnie Celsjusza, średnia -63 C), ale doba trwa niemal tyle samo - 24 godziny i 37 minut. Do tego nachylenie tej planety względem Słońca jest niemal identyczne co oznacza, że pory roku są tam bardzo podobne do ziemskich, choć dwukrotnie dłuższe.

13. Księżyce

Mars posiada dwa księżyce - Fobos i Deimos (z greckiego strach i trwoga), które według astronomów są po prostu planetoidami przechwyconymi przez grawitację Czerwonej planety dawno temu. Jednak nie oznacza to, że na zawsze - za około 30-50 milionów lat Fobos rozpadnie się (w takim przypadku Mars dorobi się małego pierścienia) albo rozbije o powierzchnię Marsa.

14. Pierwsze kroki

Mars 2 był pierwszym obiektem stworzonym ręką człowieka, który dotknął Marsa co miało miejsce w 1972 roku, ale dotknął on go dość gwałtownie - lądownik rozbił się tam w trakcie burzy piaskowej. Bardziej skuteczna próba lądowania miała miejsce w roku 1976 - a dokonały jej amerykańskie sondy Viking 1 i 2, które dodatkowo przesłały na Ziemię pierwsze kolorowe zdjęcia tej planety.

15. Pathfinder

W ramach misji lądownika Pathfinder, który wylądował na Marsie w 1997 roku miało miejsce inne historyczne wydarzenie - łazik Sojourner był pierwszym robotem badającym inną planetę.

16. Meteoryty

Większość pochodzących z Marsa meteorytów jakie udało nam się odnaleźć na Ziemi należy do grupy SNC. Jeden z kamieni, który nie należy do tej grupy - meteoryt ALH 84001 zwiera ciekawe mineralne formacje, które niektórzy naukowcy uznają za skamieliny mikrobów co potwierdzać ma istnienie, przynajmniej w przeszłości, życia na Marsie.

17. Woda

Najważniejsze są chyba jednak najnowsze odkrycia - najpierw łazik Curiosity odnalazł ślady wskazujące na to, że niegdyś po Marsie płynęły rzeki, a później trafiono na dowody na istnienie dziś na Marsie wody w stanie płynnym. Oczywiście oznacza to, że może tam istnieć życie, ale nie tylko - dzięki temu wszystkiemu Mars staje się coraz bardziej realnym celem dla załogowej ekspedycji i być może nawet kolonizacji. Trzymamy kciuki za to aby miało to miejsce jeszcze za naszego życia.