Jak dzwonić za darmo

Po co przepłacać za rozmowy i co miesiąc otrzymywać wysoki rachunek? Odpowiedzią na wszystkie bolączki tradycyjnej telefonii okazuje się być VoIP.

Mało osób o niej słyszało, jeszcze mniej z niej skorzystało. Telefonia internetowa w tym roku obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Sama telefonia internetowa prawie niczym nie różni się od telefonii stacjonarnej. Tym bardziej, że technologia idzie cały czas do przodu, a komputer stał się powszechnym narzędziem w domu każdego z nas.

Może zacznijmy od samych korzeni telefonii internetowej.

Lekcja historii

Telefonia internetowa obchodzi w tym roku 15-lecie istnienia. Pierwsze próby przesyłania głosu w postaci pakietów przy zastosowaniu protokołu IP przypadają na rok 1992. Wtedy to izraelska firma VocalTec wypuściła na rynek pakiet oprogramowania pod nazwą Internet Phone. Przez kilka lat rozwój VoIP był ograniczany do prób przesyłania głosu pomiędzy stacjami roboczymi wewnątrz sieci komputerowych LAN i WAN oraz pomiędzy użytkownikami PC podłączonymi do internetu.

Reklama

W latach dziewięćdziesiątych porozumiewać mogli się wyłącznie użytkownicy komputerów osobistych (PC-to-PC), ponieważ sprzęt umożliwiający przesyłanie głosu w sieci pakietowej nie posiadał funkcji umożliwiającej mu współpracę z centralami publicznej sieci telefonicznej ani też z centralami abonenckimi użytkowników (z wyjątkiem dostępu do sieci IP poprzez publiczne sieci telefoniczne za pomocą modemów). Tak więc sieci IP (WAN, Internet) i publiczna sieć telefoniczna (PSTN) pozostawały od siebie de facto rozdzielone. Taki sposób porozumiewania się użytkowników nie wymagał od sprzętu funkcji komutacji rozmowy telefonicznej centrala telefoniczna albo nie była potrzebna wcale, albo służyła wyłącznie do podłączenia modemu użytkownika końcowego.

Stan ten uległ zasadniczym zmianom po wprowadzeniu przez firmy VocalTec (1996), Ericsson (1996), Franklin Communications (1997), Nuera (1997), Lucent Technologies (1997) oraz Clarent (1997) nowej generacji sprzętu VoIP umożliwiającego rozmowę użytkowników przyłączonych bezpośrednio do publicznych sieci telefonicznych. Spowodowało to rewolucję na rynku VoIP.

Możliwe stało się podłączenie serwera VoIP do centrali końcowej w publicznej sieci telefonicznej (od strony centrali publicznej serwer taki nie różni się funkcjonalnie od centrali abonenckiej PBX i jest w ten sposób traktowany przez operatora PSTN).

Nowe możliwości uzyskane dzięki sprzętowi prędko stały się przedmiotem zainteresowania podmiotów operujących na rynku telekomunikacyjnym, które zorientowały się, że VoIP w rzeczywistości ma znacznie więcej wspólnego (od strony organizacyjnej) z telefonią konwencjonalną niż z internetem. Pojawienie się nowej generacji sprzętu umożliwiło przesyłanie głosu po IP na skalę masową, a więc zaczęto się zastanawiać nad ewentualnymi korzyściami i konsekwencjami płynącymi z zastosowania nowej techniki.

Czym tak naprawdę jest VoIP?

Ogólnie mówiąc, VoIP (Voice over IP) to inaczej telefonia internetowa, która umożliwia przesyłanie głosu (dźwięku) za pomocą łączy internetowych. Podstawowym założeniem tej technologii jest integracja ruchu telefonicznego z transmisją danych i stworzenie jednej uniwersalnej sieci, korzystającej z jednego medium transmisyjnego, czyli IP.

Podstawowe korzyści płynące z zastosowania VoIP to przede wszystkim redukcja kosztów, prostota w zarządzaniu i integracja transmisji danych i głosu.

Halo, czyli jak to się robi

W Polsce mamy kilkuset operatorów telefonii VoIP. Jednym z nich jest należący do portalu INTERIA.PL operator Halo.

Halo, dzięki internetowi i technologii VoIP daje nam możliwość taniego dzwonienia na każdy telefon w Polsce i na świecie (stacjonarny i komórkowy). Dzięki tej usłudze użytkownicy mogą odbierać rozmowy na swoim komputerze (po ówczesnym zamówieniu numeru telefonicznego) oraz prowadzić je za darmo z innymi użytkownikami Halo.

Często słyszymy, że ludzie nie wiedzą, jak używać telefonii VoIP. Na przykładzie operatora Halo przedstawimy wam, jak to można robić.

Do korzystania z usługi Halo potrzebne jest oprogramowanie - telefon internetowy Halo. Korzystanie z telefonu Halo jest analogiczne do korzystania ze zwykłego telefonu. Główna różnica polega na tym, że Halo to program uruchamiany na komputerze i numer wybiera się za pomocą myszki, klikając na odpowiednie cyfry numeru. Aby ułatwić korzystanie z programu, Halo przypomina zwykły telefon, nawet bardziej komórkowy niż stacjonarny.

Aby skorzystać z Halo, należy zarejestrować swoje konto na stronie Halo.interia.pl. Jednak musimy pamiętać, że do korzystania z Halo należy posiadać komputer spełniający pewne wymagania sprzętowe. Przyznam szczerze, że Halo nie jest zbyt wymagający. Komputer z procesorem Pentium II 300 MHz, 128 MB RAMu, Windows 98 lub nowszy, dostęp do internetu, kartę dźwiękową, głośniki (słuchawki) i mikrofon - to chyba niezbyt wiele?

Gdy posiadamy już konto w Halo, a nasz komputer spełnia minimalne wymogi do korzystania z telefonii internetowej, musimy zainstalować jeszcze program Halo na swoim komputerze. Jednak nie chce się rozpisywać na temat samej instalacji i uczyć was użytkowania tego programu. Wszelką pomoc i przede wszystkim odpowiedzi na wasze trudne pytania, znajdziecie w dziale pomoc

Halo to również sklep internetowy, w którym można zakupić specjalne bramki umożliwiające prowadzenie rozmów z wykorzystaniem szerokopasmowego łącza internetowego, bez korzystania z komputera. Niektóre bramki pozwalają na prowadzenie kilku rozmów jednocześnie.

Spróbujcie skorzystać z tej usługi. Chociażby dla samych cen. Na stacjonarne (w Polsce i za granicą) zadzwonicie już za 9 groszy, a na komórki za 65 groszy. Zobacz cennik.

Jednak, co ciekawe, istnieje także opcja skorzystania z VoIP bez komputera. Służy do tego na przykład bramka Linksys PAP2-T. Aktualnie w portalu INTERIA.PL można znaleźć najtańszą ofertę Linksys PAP2-T w Polsce.

Osobiście coraz poważniej myślę o całkowitym przejściu na telefonię internetową. Jakość przesyłanego dźwięku jest już prawie taka sama, jak w telefonii stacjonarnej. Tym bardziej, że nie musimy posiadać komputera, by korzystać z VoIPa. Zachęcam wszystkich do korzystania z telefonii VOIP. Sprawdźcie, a na pewno nie pożałujecie.

PG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: telefon | komputer
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy