Co nowego w kartach graficznych?

Bez efektów specjalnych tekstury w grach wyglądają, jakby były krystalicznie czyste i bez skazy. Dobra karta graficzna potrafi jednak ze zwykłej bitmapy pokrywającej wirtualny mur wyciągnąć o wiele więcej. Faktura, refleksy świetlne, złudzenie prawdziwego ognia - to tylko przykłady mocy najnowszych kart 3D. Co będzie motywem przewodnim w 2006 roku?

DirectX 8 przyniósł rozwój efektów cieniowania. Woda zaczęła w końcu wyglądać jak woda, była trójwymiarowa, lśniła, a na jej powierzchni tworzyły się fale. Teraz mamy Direct X 9 i nowe funkcje w słowniczku gracza: PixelShader 3, Parallax Mapping i renderowanie HDR. Ulepszają one światła, cienie, pozwalają symulować optyczne zniekształcenia i animować powierzchnie.

W doskonale znanym już, matriksowym efekcie "Bullet time", czyli zwolnieniu czasu, funkcje cieniowania pikseli DX9 są używane do zniekształcania obrazu - pojedyncze kule z pistoletu są wyświetlanie jako małe fale uderzeniowe. Widzieliśmy to już na przykład w grze Max Payne, ale nowością jest tworzenie bąbla po wybuchu, np. granatu.

Reklama

Palące się rzeczy dają ciepło, można zobaczyć wstępujące powietrze, mur stojący za pochodnią wibruje. Im gorętszy ogień, tym więcej ciepła uchodzi w przestrzeń gry.

Podrasowano też efekty związane z wodą. Otoczenie ładniej odbija się w wodzie, każdy strzał z lasera produkuje tysiące refleksów na falach.

Gaz - zniekształcane jest zarówno otoczenie jak i obiekty. Gdy postać wchodzi w taką chmurę, trzęsie się cały ekran, cząsteczki gazu poruszają się.

PixelShader 3 jest też używany do filtrów dla widzenia w nocy i w podczerwieni.

Inną nowością jest tzw. renderowanie HDR (High Dynamic Range), które pozwala na ciekawe efekty odbić. Powierzchnie takie jak woda odbijają mocne światło z niezwykłą jasnością. Mówiąc krótko: słońce odbite w oceanie razi w oczy. Źródła światła i odbicia od murów także są jaśniejsze. W ekstremalnych przypadkach gracz nie ujrzy niczego poza poświatą - światło go oślepi.

W połączeniu z PixelShader 3 ambientowe światło staje się ciemniejsze, chmury pokrywające koło księżyca są przezroczyste, a piłki odbijają światło słoneczne.

Ostatnią funkcją, która nadaje grom komputerowym nowy wymiar, jest Parallax Mapping. Nadaje ona pęknięciom i bruzdom w murze, kamieniom plastyczności (przy lekkiej utracie konturu i kształtu). Dziury o pociskach wyglądają, jakby były głębokie.

Coraz więcej kart obsługuje sprzętowo powyższe funkcje DirectX 9, np. Geforce 6, 7, Radeon X1x00. Wiele gier korzysta z tych dobrodziejstw (Splinter Cell 3, FEAR). Graczom pozostaje cieszyć się z grafiki 3D, jakiej nigdy nie doświadczyli - chropowatej, wypukłej i lśniącej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: światło | woda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama