Jak pomagać ofiarom cybernękania

Cybernękanie, czyli nękanie, które odbywa się z wykorzystaniem technologii cyfrowej, stało się poważnym problemem. Co czwarte dziecko w wieku od 12 do 17 lat doświadczyło cybernękania w tej czy innej formie. Konsekwencje tego zjawiska mogą być bardzo poważne: dzieci stają się wycofane i skryte, cierpi na tym ich nauka w szkole, mogą stać się agresywne, wpaść w depresję, czy nawet mieć skłonności samobójcze.

Jednak nawet jeśli dzieci padną ofiarą cybernękania, rodzice nadal mogą wiele zrobić, aby im pomóc, otaczając je wsparciem w odpowiednim momencie oraz inicjując rozmowę o problemie. Chcemy, aby więcej rodziców miało świadomość, czym jest cybernękanie, jak rozpoznać jego pierwsze symptomy i w jaki sposób radzić sobie z tym problemem. Chociaż internet działa w domenie cyfrowej, nie wszystkie ze związanych z nim zagrożeń da się zwalczać przy użyciu wyłącznie technologii komputerowej. Pewnych działań nie da się po prostu powstrzymać czy zakazać, a cybernękanie stanowi jedno z nich. Jednak to, że nie zawsze jesteśmy w stanie ustrzec dzieci przed tym zagrożeniem, nie oznacza, że nie możemy im pomóc.

Reklama

Kaspersky Lab nawiązał współpracę z psychologami dziecięcymi z całego świata, aby stworzyć zalecenia dotyczące zapewnienia wsparcia ofierze nękania online. Lisa Wright, współtwórca inicjatywy edukacyjnej dotyczącej przeciwdziałania cybernękaniu, Webiket.com, mówi, jak radzić sobie z problemem: „Należy pamiętać, że zbudowanie zaufania i przeprowadzenie szczerej rozmowy już na wczesnym etapie to pierwszy krok, jaki trzeba zrobić, reagując na incydent cybernękania. Następnym krokiem musi być nieustanne monitorowanie sytuacji i opracowanie strategii radzenia sobie zarówno z problemem cybernękania, jak i stanem emocjonalnym dziecka”.

Oto najważniejsze zalecenia dla rodziców dzieci, które doświadczyły cybernękania lub same znęcały się nad innymi:

1. Bądź gotowy pomagać swojemu dziecku bez uprzedzeń i osądów. Na tym etapie młody człowiek potrzebuje akceptacji, a ty musisz go upewnić, że niezależnie od tego, co się stanie lub co zrobił, zawsze będzie mógł liczyć na twoją miłość i wsparcie.

2. Nie próbuj rekonstruować zdarzeń. W swoim niestabilnym emocjonalnie stanie dziecko nie będzie potrafiło myśleć racjonalnie, zatem upewnij je, że rozumiesz powagę sytuacji i wspierasz je całym sobą.

3. To nie jest czas na wyciąganie wniosków. Nie sugeruj, że twoje dziecko mogło sprowokować zaistniałą sytuację, nawet jeżeli rzeczywiście tak się stało. Może to spowodować powstanie bariery w komunikacji i wywołać u dziecka przeświadczenie, że nie rozumiesz jego problemu.

4. Niezbędna jest empatia. Dziecko musi zrozumieć, że czujesz to, co ono. Wytłumacz, że zetknąłeś się z podobnymi sytuacjami lub doświadczyłeś ich - może nie przez internet, ale twarzą w twarz . Podkreśl, że było do dla ciebie bardzo trudne i dotkliwe. Nie sugeruj, że cierpiałeś bardziej niż twoje dziecko, lub że znalazłeś w sobie siłę, by samemu poradzić sobie z tym problemem. Wytłumacz, że bardzo potrzebowałeś kogoś, kto cię wysłucha, zrozumie i wesprze.  

5. Dopiero gdy będziesz miał zaufanie dziecka - a może to być proces długotrwały i nie należy próbować go na siłę przyspieszać - możesz zacząć rozmawiać wprost o samym incydencie. Nie próbuj dopowiadać ani zgadywać, co dziecko chce powiedzieć. Pozwól mu opowiedzieć o wszystkim swoimi słowami. Dziecko musi samo zrzucić z siebie ten ciężar.

„Cybernękanie to złożone zjawisko, które wymaga wieloaspektowego podejścia. Niezwykle istotna jest strategia wspierania stanu emocjonalnego dziecka. W krótkiej perspektywie istnieją praktyczne wskazówki, jak pomóc dziecku w pozytywny sposób przetrwać najgorszy czas, nie uciekając się do działań, które mogą jedynie zaostrzyć problem. Długofalowym celem jest pomoc dziecku w nabyciu odporności, dzięki której będzie potrafiło radzić sobie z trudnymi doświadczeniami społecznymi bez szkody na psychice. Jednak pierwszą i najważniejszą rzeczą jest zdobycie przez rodzica zaufania dziecka, dzięki czemu będzie mógł pomóc mu dźwigać ciężar, i razem opracują plan działania w celu poradzenia sobie z całą sytuacją” – radzi Caron Mullen, psycholog ds. problemów związanych z internetem, podsumowując wskazówki.   

Omawiając podjęty problem, Aleksander Jerofiejew, dyrektor ds. marketingu w Kaspersky Lab, powiedział: „Słowa – szczere wyrazy miłości i wsparcia – mogą pomóc. Właśnie to chcemy podkreślić w naszej walce przeciwko cybernękaniu. Nie jest to tylko nasza opinia: podziela ją wielu psychologów na całym świecie, którzy biorą udział w naszej kampanii. Cybernękanie pojawia się wszędzie tam, gdzie jest dostęp do internetu – czyli na całym świecie. Dlatego też chcemy, aby rodzice na całym świecie wiedzieli, jak odpowiednio podejść do tego problemu”.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: cyberprzemoc
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy