Reklama

Kanały, które nigdy nie wystartowały w Polsce

W historii telewizji w Polsce powstało wiele projektów kanałów, które nigdy nie doczekały się uruchomienia. Przypominamy wybrane z nich. Czy słusznie zaniechano ich startu? Jakich kanałów telewizyjnych nadal brakuje na polskim rynku?

Polsat X i Polsat Reality

W grudniu 2015 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała o przyznaniu Telewizji Polsat koncesji satelitarnych dla Polsat Reality i Polsat X. Choć pozwolenia nadal obowiązują, to kanały do tej pory nie wystartowały. Co więcej nie zanosi się, aby cokolwiek zmieniło się w tej kwestii. Zarówno Polsat X, jak i Polsat Reality miały być kanałami o charakterze uniwersalnym, adresowanymi do widzów powyżej 16. roku życia. Na ofertę programową miały składać się przede wszystkim filmy fabularne, filmy dokumentalne i audycje rozrywkowe. Audycje powtórkowe miały zajmować ok. 75 proc. tygodniowego czasu nadawania. Warto dodać, że nadal na start czeka projekt Smart Dom.

Reklama

Zee One

Jeszcze w 2017 roku w Polsce zadebiutować miał kanał filmowo-rozrywkowy Zee One z produkcjami Bollywood, nadawany już m.in. w Niemczech (FTA z 19,2°E). Podjęto nawet decyzję o otwarciu oddziału w Polsce, a na stanowisko Country Managera / Business Head Poland powołano Pawła Kolasę. Zee One to kanał o profilu filmowo-rozrywkowym, oferujący wysokiej jakości treści telewizyjne prosto z Bollywood. W ramówce Zee One można znaleźć wysokobudżetowe filmy i seriale: filmy akcji, sensacyjne, thrillery, komedie czy musicale, ale także programy lifestylowe inspirowane bogatą kulturą Indii, poświęcone popularnym tematom, jak kulinaria, podróże czy joga. Miało nie zabraknąć realizowanych w Polsce lokalnych produkcji. Ramówkę stacji, dopasowaną do lokalnego rynku tworzyć miał polski zespół.

Bajka

Firma Astro, dziś nadawca kanałów 13.tv i E-Sport, przedstawiła w 2015 roku swój nowy projekt telewizyjny - stację pod nazwą Bajka. - To kanał dla dzieci i młodzieży. Jesteśmy z wami i dla was codziennie, już od 6:00 rano. Podtrzymujemy wiarę w spełnianie się marzeń tych małych i tych dużych. Ciekawe bajki, pouczające filmy i seriale. W kanale Bajka nie ma miejsca na nudę. Dlatego zarówno mały mądrala, jak i nieco większy intelektualista znajdzie coś dla siebie - czytamy w opisie. Stacja nigdy jednak nie wystartowała.

TVP Film i TVP Dokument

Telewizja Polska otrzymała od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji koncesję na kanał tematyczny TVP Film jeszcze w 2006 roku. Miał on rozpocząć nadawanie wiosną 2007 roku. Co w ofercie? Bogate archiwum telewizji publicznej - w tym kultowe seriale typu "Alternatywy 4". Polskie produkcje i światowe klasyki. Choć stacja miała już szefa, to dwa lata później włodarze z Woronicza zdecydowali, że nie powstanie. Nie powstanie, bo analiza rynku wykazała, że nie ma zapotrzebowania na taki projekt. Co parę lat projekt wracał. Rozważano go w kontekście naziemnej telewizji cyfrowej. Analogicznie do TVP Film wygląda historia TVP Dokument. Publiczny konkurent Planete+ został zapowiedziany w poprzedniej dekadzie. Później planowano, żeby zastąpił wówczas mało popularną TVP Historia. Kiedy wyniki tamtego kanału się poprawiły, zdecydowano o oddzielnym kanale. Otrzymał koncesję w 2012 roku. Dwa lata później stwierdzono, że nie ma wystarczającego zasięgu dla nowej stacji. Musiałaby bowiem nadawać tylko dla abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych. Ponadto w 2016 roku mówiono nieoficjalnie o planach uruchomienia przez TVP kanałów TVP Nostalgia i TVP Życie.

Dragon Cinema

Zapowiedź uruchomienia w kwietniu 2014 roku kanału Dragon Cinema zdziwiła wielu obserwatorów rynku płatnej telewizji. Nowa stacja miała specjalizować się w azjatyckim kinie, czyli produkcjach chińskich, japońskich czy rodem z Bollywood. 500 pozycji w wysokiej rozdzielczości po polsku na początek działalności. Kanał reprezentowała w rozmowach z operatorami kablowymi firma Delegata, jednak nie udało się zapewnić szerokiej dystrybucji. Być może oferta okazała się zbyt egzotyczna, żeby zainteresować operatorów. Analogiczny kanał Wojna i pokój z rosyjskimi produkcjami, mimo wiernych fanów, zakończył nadawanie. Powodem była niska oglądalność.

Animax

W 2007 roku pojawiła się informacja, że do Polski zawita kanał Animax z japońskimi kreskówkami anime. Za projektem stoi Sony Pictures Entertainment. Prowadzono żywiołowe rozmowy z operatorami. Przez krótko działała nawet oficjalna strona internetowa kanału. Kanału, który nigdy nie powstał na naszym rynku i raczej nie powstanie, bo moda na anime trochę przeminęła. Poza tym stację wycofano z sąsiednich rynków - m.in. Czech i Słowacji.

Moto Polsat

Ambicję stworzenia pierwszego w Polsce kanału motoryzacyjnego miał Polsat. Moto Polsat miał wystartować 9 października 2003 roku. - Nasi potencjalni odbiorcy to mężczyźni w wieku 20-49 lat ze średnich i dużych miast. Liczymy ponadto, że Moto Polsat będą oglądały także panie interesujące się motoryzacją - mówiła wówczas "Gazecie Wyborczej" Katarzyna Wyszomirska, wtedy rzeczniczka Polsatu. Prace nad kanałem się przeciągały i nie udało się dotrzymać zapowiadanego terminu. Opóźnienie wykorzystał główny rywal Polsatu, czyli TVN. 12 grudnia 2003 roku rozpoczął nadawanie TVN Turbo. Uznano wówczas, że nie ma na rynku miejsca dla dwóch kanałów motoryzacyjnych i wycofano się z Moto Polsatu. Być może przedwcześnie, bo jak wiadomo dziś działa też Motowizja.

Ekstraklasa TV

Ten projekt kanału telewizyjnego wracał niczym bumerang. Zazwyczaj przed finalizacją negocjacji o licencję na nadawanie transmisji z polskiej ligi. Pierwszy raz pomysł ujrzał światło dzienne w 2007 roku. Tuż po starcie platformy cyfrowej n, nowy gracz i Cyfrowy Polsat zaproponowały, aby zamiast na wyłączność Canal+ emitować wszystkie mecze w kanale Ekstraklasa TV. Miał być dostępny we wszystkich możliwych platformach. Ostatecznie przetarg na ligę wygrał Canal+ we współpracy z Telekomunikacją Polską. Cztery lata później pomysł powrócił. Tym razem z inicjatywą wyszły same kluby piłkarskie. Także tym razem wygrał Canal+. Dwa lata później złożono nawet wniosek o koncesję na Ekstraklasa TV. Osobnego kanału linearnego nie ma do dziś i raczej nie będzie. Za to Legia Warszawa zdecydowała się na zaoferowanie swoich treści wideo w ramach HbbTV na MAX 8 oraz w TVP Sport w dedykowanym magazynie.

Kino Polska Nostalgia

Ten kanał miał znaleźć się w multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Został nawet wybrany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Nieoczekiwanie SPI zrezygnował z uruchomienia Kino Polska Nostalgia, a koncesję naziemną przekazano Polo TV. Nadawca początkowo chciał stworzenia dodatkowej marki odnoszącej się sukcesu kanału Kino Polska. Marki z nieco starszymi produkcjami. SPI uznał chyba, że woli zarabiać na opłatach od operatorów kablowych i platform cyfrowych. Tego nie ma w przypadku bezpłatnego nadawania naziemnego, choć i tak zdecydował się na przejęcie w 2018 roku kanału Stopklatka TV dostępnego także drogą naziemną.

TV Trwam Info i TVM1

W październiku 2013 roku poseł Prawa i Sprawiedliwości oznajmił w tygodniku "Wprost", że o. Tadeusz Rydzyk planuje uruchomienie własnego kanału informacyjnego. Wniosek o koncesję dla takiej stacji nie wpłynął jednak do KRRiT. Nikt ze strony TV Trwam ani Radia Maryja nie rozszerzał później tego pomysłu. Dość zaskakującego, bo na rynku mamy TVP Info, TVN24, TVN24 BiS, Polsat News, Polsat News 2, Superstację, TV Republika i wPolsce.pl. Inna niezrealizowana zapowiedź to TVM1, muzyczno-młodzieżowy kanał o. Tadeusza Rydzyka. - M jak Maryja, M jak Młodzież, M jak Muzyka - tak zakonnik reklamował projekt. Miała być alternatywa dla MTV, adresowana do grzecznej i wierzącej młodzieży. Programy poradnikowe, rozrywkowe, dokumentalne i seriale. Stacja nigdy nie wystartowała.

Playboy TV Polska

Międzynarodowe marki zazwyczaj zachęcały operatorów kablowych i platformy cyfrowe do porozumienia. Wyjątkiem jest kanał Playboy TV, który ponad dekadę temu zapowiedział Polsat. Wówczas emitujący programy tej marki w paśmie wieczornym na swojej głównej naziemnej antenie. Zaraz po zapowiedzi zaczęły się schody. KRRiT zgłaszała zastrzeżenia do pomysłu i zapowiedziała, że będzie się bardzo dokładnie przyglądać stacji. Zapowiedziała nawet, że kupi dekodery, żeby "monitorować" programy. Niechętni byli też operatorzy kablowi. W końcu Polsat postanowił uruchomić własny kanał (bez współpracy z Amerykanami) jako Play TV. Po emisji testowej wycofano się także z tego erotycznego projektu. Tak powstał Polsat Play z ofertą dla mężczyzn i dawką erotyki wieczorami.

TVN Kraków

Po uruchomieniu TVN Warszawa w 2008 roku spekulowano na temat kolejnych "miejskich" kanałów TVN. Rok później TVN rozbudowała studia w Krakowie, co zaowocowało plotkami na temat TVN Kraków. Władze grupy telewizyjnej nie dementowali ich, ale zalecali cierpliwość. - W tej chwili przede wszystkim chcemy dać trochę czasu TVN Warszawa, żeby zobaczyć, jak taka lokalna telewizja funkcjonuje, ile musi kosztować, jakie jest na nią zapotrzebowanie, jaka jest oglądalność, itd. Mamy już pierwsze wnioski kierujące nas do poważnego myślenia o nowej lokalnej obecności - mówił w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Jan Wejchert, prezes ITI. Parę miesięcy później TVN Warszawa przestała istnieć, co ostatecznie uciszyło spekulacje o kolejnych kanałach regionalnych i lokalnych TVN. Jan Wejchert umarł, a jego rodzina wycofała się z biznesu telewizyjnego. 

TV Nieruchomości 

24-godzinny kanał o urządzaniu domów, biur i branży nieruchomości miał rozpocząć nadawanie wiosną 2006 roku. Jego prezesem był Michał Figurski, dziennikarz znany m.in. z Antyradia, Eski Rock i TV4. Koszt uruchomienia projektu szacowano na milion złotych. Szybko okazało się, że twórców kanału przerosło przygotowanie wniosku do KRRiT. Ten, który wpłynął do regulatora rynku, nie spełniał wymogów formalnych. Start przesunięto na 2007 rok, ale nowa telewizja nie powstała do dzisiaj. Pierwszym graczem, który zdecydował się na podobny projekt był Canal+. Uruchomił kanał Domo+.

Animaux

Francuski kanał o zwierzętach miał pojawić się w sieciach kablowych i na platformie Cyfra+ pod koniec 1999 roku. Wówczas konkurencyjna platforma Wizja TV oferowała związany z Discovery kanał Animal Planet. Nadawcą jest grupa AB Sat. Stacja pokazuje programy dokumentalne i poradnikowe dotyczące flory i fauny. Mimo eksperymentów z Marcopolo i Seasons, szanse na uruchomienie tej stacji w Polsce są już zerowe. Walkę o polski rynek kanałów dokumentalnych wygrali Amerykanie z Discovery Channel i National Geographic.

TV Fortuna

TV Fortuna miała być współtworzona przez Telewizję Oko. Zapowiedział ją Wojciech Pijanowski, prowadzący teleturniej "Koło fortuny". Start planowano na jesień 2004 roku z satelity Eutelsat Sesat 36°E. Przewidywano gry interaktywne, quizy, zabawy edukacyjne dla dzieci i poradniki. Wśród gier prezentowano "Pasjans Fortuny", "Enigmę" i "Ryzyko" - trzy firmowe programy według własnych pomysłów. Dzisiaj interaktywna telewizja to coś innego niż dekadę temu. Wówczas planowano współpracę z komunikatorem internetowym Gadu-Gadu, popularnym w Polsce przed erą Facebooka.  

FX

Przy okazji inwestycji Ruperta Murdocha, światowego magnata medialnego, w TV Puls koncern dążył do rozbudowania wachlarza swoich kanałów tematycznych. Rozważano nawet zmianę nazwy z Puls na Fox Polska. Marka miała zostać obudowana m.in. kanałem FX skierowanym głównie do mężczyzn. Miała stanowić uzupełnienie do oferty Fox Life. Prowadzono rozmowy z operatorami i zaplanowano start na 2009 rok. Ostatecznie jednak News Corporation wycofał się z Pulsu, a zamiast FX powstał kanał Fox. Uruchomienie oddzielnej stacji dla mężczyzn mijało się z celem.

Fox Crime

W tym samym okresie planowano inne uzupełnienie dla Fox Life, czyli Fox Crime, kanał kryminalny wówczas ze stajni News Corporation, dziś należący do Disney Channels Worldwide. Jego wprowadzenie było naturalne, gdyż kanał działa m.in. w Bułgarii, Portugalii i Włoszech. Być może kiedyś nadawca Fox i Fox Crime zdecyduje się na wprowadzenie tej marki. Pytanie, czy jest zapotrzebowanie. W Niemczech działa RTL Crime, a w naszym kraju AXN Crime emitujący podobne pozycje zmienił nazwę na AXN White. Czyżby nie było zapotrzebowania na telewizję z serialami i filmami kryminalnymi?  

Fox Sports

Amerykanie chyba z dużą rezerwą podchodzą do inwestycji w Polsce, bo kolejnym kanałem od Foxa w naszym kraju miał być Fox Sports. Spekulowano, że wystartuje na początku 2014 roku. Zwłaszcza, że koszykarską Euroligę z udziałem Stelmetu Zielona Góra mogliśmy oglądać w kanałach Fox i Fox HD. Nadawca nabył wówczas prawa do Euroligi na terytorium całej Europy - w tym Polski. FOX International Channels (FIC), spółka należąca do grupy 21st Century Fox, ogłosiła też podpisanie z Major League Baseball International (MLBI) długoterminowej umowy na wyłączną transmisję na wielu platformach medialnych rozgrywek amerykańskiej ligi baseballu MLB na terenie ponad 30 krajów Europy. Choć nie wykluczano dwóch kanałów sportowych tego nadawcy, to konkretnej daty startu nie było. Nie było też żadnego potwierdzenia ze strony nadawcy. Być może koncern czekał na nabycie bardziej intratnej licencji, która zachęciłaby widzów i operatorów, co jednak nie nastąpiło.

Nat Geo Music

Ten kanał Fox International Channels pojawił się na polskim rynku, ale nigdy nie doczekał się polskiej wersji językowej. W nielicznych sieciach kablowych była emitowana międzynarodowa wersja nadawana z Włoch. Nat Geo Music był stacją siostrzaną National Geographic i National Geographic Wild, emitującą muzykę świata. Zakończył jednak nadawanie przed zbudowaniem masowego zasięgu i polskiej wersji językowej z powodu wyjątkowo małej oglądalności.

Televisa

Jak poinformowała w 2005 roku meksykańska "La Cronica de Hoy", Polska miała być jednym z krajów, do których trafi meksykańska telewizja. Spółka Televisa Networks planowała wprowadzenie na polski rynek kanału tematycznego z telenowelami, muzyką latynoską i innymi produkcjami rozrywkowymi z Meksyku. Ogłosiła to jednak w momencie, kiedy najwięksi nadawcy zaczęli zrywać z latynoamerykańskimi telenowelami. Postawili na produkcje polskie i te z USA. Być może dlatego nigdy nie doczekaliśmy się meksykańskiego kanału.

TV Market 24

Latem 2009 roku miał wystartować kanał telezakupowy TV Market 24. Byłaby to odpowiedź związanego z Polsatem producenta telezakupów na kanał Mango 24. W 2011 roku KRRiT odebrała jednak koncesję nadawcy, gdyż ten nie rozpoczął nadawania. Miał to uczynić na Cyfrowym Polsacie. Polacy w przeciwieństwie do bogatszych i liczniejszych Niemców nie pokochali kanałów telezakupowych.

Polska Muzyka TV

Przez krótko działał związany z TVP kanał Tylko Muzyka, emitujący polskie piosenki, były plany uruchomienia stacji Polska Muzyka TV. Stała za nimi Agencja Reklamowa CK TV, związana z nieistniejącą niszową telewizją TMT (Trochę Młodsza Telewizja). Kanał miał przypominać włoską telewizję Video Italia i znaną z Rosji Music Box Russia. Projekt ogłoszony pod koniec poprzedniej dekady nie został zrealizowany. Nie był jedynym tej spółki, bo ta wystąpiła też do KRRiT o koncesję na Bajka TV i Film TV. Nie powstała żadna z tych stacji.

Daniel Gadomski / Anita Kaźmierska

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: telewizja | kanały telewizyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy