Reklama

Pięć największych samolotów świata

Podwójne, a nawet poczwórne silniki. Ilość miejsca mogąca pomieścić wagon pociągu. Maszyny, które robią kolosalne wrażenie - oto pięć największych samolotów świata.

Lotnictwo nigdy nie przestanie zadziwiać - nie tylko ze względu na wolność i przyjemność jaką oferuje. Na świecie znajdziemy samoloty, których konstrukcja jest dłuższa od basenu Olimpijskiego, cięższa od wojskowych czołgów, a nawet większa niż niektóre bloki mieszkalne. Oto pięć przykładów na to, jak ogromne samoloty mogą wzbić się w powietrze.

Airbus A380

Airbus A380 to największy samolot pasażerski na świecie - w niektórych konfiguracjach jest on w stanie zabrać na pokład nawet 850 osób. Konstrukcja działa w oparciu o cztery silniki i posiada rozpiętość skrzydeł na poziomie 79 metrów. Całkowita masa startowa samolotu to 575 tys. kilogramów. Airbus A380 jest w stanie przelecieć do 15200 kilometrów na jednym tankowaniu. Na świecie znajduje się obecnie ponad 240 egzemplarzy tego samolotu. Jest on najchętniej wykorzystywanym statkiem powietrznym przez linię lotniczą Emirates.

Reklama

----------------------

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

ZAGŁOSUJ i wygraj ponad 20 000 złotych Kliknij!

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Antonov An-225 Mriya

Antonov A-225 Mriya to największy samolot jaki kiedykolwiek stworzono. Biuro projektowe Antonowa wymyśliło tę konstrukcję jako samolot cargo, do przewożenia ładunków. Pierwotnie miała jednak ona przewozić rosyjski statek kosmiczny Buran, a także rakiety Energia. An-225 to także najcięższy samolot jaki kiedykolwiek istniał - jego masa startowa wynosi około 710 ton. Za jego działanie odpowiada sześć potężnych silników.

Obecnie na świecie znajduje się zaledwie jeden model An-225 Mriya. To on w dobie pandemii koronawirusa dostarczał na cały świat akcesoria medyczne dla lekarzy i pacjentów.

Boeing C-17 Globemaster III

Boeing C-17 Globemaster III to ciężki samolot transportowy produkowany przez amerykańską firmę. Jest on wykorzystywany między innymi przez USAF, RAF, Royal Australian Air Force i isły powietrzne NATO. Konstrukcja napędzana jest czterema silnikami Pratt & Whitney, a jego rozpiętość skrzydeł wynosi niemalże 52 metry. C-17 Globemaster III wykonał swój pierwszy lot w 1991 roku i od tej pory Boeing skonstruował 279 tego typu maszyn.

C-17 Globemaster III może wynieść w powietrze około 85,5 tony ładunku - transportując tym samym zarówno sprzęt, jak i żołnierzy do wszystkich regionów świata. Na jednym tankowaniu, C-17 Globemaster III jest w stanie przelecieć do 8700 kilometrów.

Airbus Beluga XL

Airbus Beluxa XL to najnowszy samolot transportowy europejskiego producenta. Po wykonaniu ponad 200 testowych lotów, w 2020 roku konstrukcja dołączyła do istniejącej floty Beluga pozwalającej na przewożenie certyfikowanych części do samolotów po całym świecie. Beluxa XL posiada obecnie największy przekrój poprzeczny ze wszystkich samolotów na świecie. Za jego działanie odpowiada para silników Rolls Royce Trent 700. Rozwój Beluxa XL kosztował Airbusa ponad miliard euro.

Beluga XL jest w stanie przewieźć na pokładzie dwa skrzydła samolotu Airbus A350 XWB.

Boeing B-52 Stratofortress

B-52 pierwotnie pojawił się w służbie w 1955 roku. Obecny model Stratofortress zadebiutował jednak dopiero w 1961 roku. Stratofortress jest w stanie lecieć na wysokości 14300 metrów i przewieźć na swoim pokładzie ponad 20 ton uzbrojenia. Całkowita masa startowa samolotu to ponad 250 ton. Podczas wojny w Wietnamie, 17 samolotów tego typu zostało strąconych przez wojska Północnego Wietnamu.

Siły Powietrzne USA nie chcą rezygnować ze swojej konstrukcji i mają zamiar wykonać jej lifting. Na pokładzie znajdą się zupełnie nowe silniki oraz odświeżona awionika. Tym samym Stratofortress mimo swojej wielkości będzie mógł latać jeszcze dalej, zapewniając większy zasięg podczas ewentualnego konfliktu zbrojnego. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama