Reklama

Prom z innowacyjnym napędem wiatrowym

Szwedzkie konsorcjum zaprezentowało ogromnych rozmiarów statek transportowy napędzany energią wiatrową. Prom jest w stanie ograniczyć emisję CO2 nawet o 90 proc. względem innych transportowców.

Oceanbird to gigantyczna jednostka transportowa, zdolna przewieźć do 7000 pojazdów przez Ocean Atlantycki. Mierzący niemal 200 m długości i 40 m szerokości statek, może poszczyć się wypornością na poziomie ok 32 000 ton. Cała konstrukcja mierzy do 100 m wysokości, czyli dwa razy więcej niż najwyższy obecnie istniejący statek.

Swoją wysokość maszyna zawdzięcza m.in. innowacyjnemu projektowi pięciu żagli, z których każdy przypomina skrzydło samolotu pasażerskiego. Żaglopłaty są wykonane ze stali i materiałów kompozytowych, a ich obrotowa podstawa ma umożliwić optymalne łapanie wiatru, niezależnie od warunków. Statek będzie mógł także dodatkowo obniżać lub skracać powierzchnie "skrzydeł". Połączenie technologii lotniczej i stoczniowej ma umożliwić rozpędzenie się jednostce do nawet 10 węzłów (ok 20 km/h).

Reklama

Niedawno przeprowadzona, udana próba morska na mniejszym modelu, zwiastuje rychłe zakończenie prac nad Oceanbirdem. Statek ma zacząć kursować do końca 2024 roku.  

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy