Przyszłość prawdziwie cyfrowego świata - rozmowa z Rubą Borno z Cisco

O krakowskim Cisco Global Services Center, blockchainie i sztucznej inteligencji rozmawiamy z Rubą Borno, z Cisco, pełniącą funkcję Vice President, Growth Initiatives and Chief of Staff to CEO

Interia: Co Panią sprowadza do Krakowa?

Ruba Borno: W Krakowie zlokalizowane jest nasze największe w regionie EMEAR (Europa, Bliski Wschód, Afryka i Rosja) centrum usług - Cisco Global Services Center. W jego ramach działa tu jedno z naszych trzech globalnych Security Operations Centers (SOC), chroniących sieci naszych klientów na całym świecie. W tym roku świętujemy 6. rocznicę otwarcia centrum. Ponadto Cisco zwyciężyło w rankingu najlepszych miejsc pracy w Polsce - Great Place to Work. Dlatego z entuzjazmem dołączyłam do polskiego zespołu, aby wspólnie świętować te sukcesy. Dodatkowo, prowadziłam w Krakowie Cisco Beat, comiesięczny program prezentujący naszym pracownikom najważniejsze informacje z życia firmy, transmitowany na żywo w naszej firmowej telewizji Cisco TV. Cisco jest firmą międzynarodową, dlatego każdego miesiąca w celu pokazania naszej różnorodności wybieramy nową lokalizację, z której zostanie wyemitowany ten program. Tym razem nadawaliśmy do pracowników na całym świecie właśnie z Krakowa. 

Reklama

Jaka jest rola krakowskiego Cisco Global Services Center? Jakie są jego główne zadania? Ile osób jest w nim zatrudnionych?

- W centrum zatrudnionych jest 1500 osób. Odgrywa ono strategiczną rolę dla Cisco, ponieważ jest częścią globalnej sieci centrów usług. Pomagamy naszym klientom -największym światowych firmom - budować bezpieczne, inteligentne platformy, służące do ich cyfrowego rozwoju, które obejmują technologie dotyczące: sieci korporacyjnych, bezpieczeństwa, wdrażania środowisk multicloud oraz narzędzi do współpracy. Krakowski oddział Cisco jest ważną częścią organizacji Cisco Customer Experience, która zapewnia naszym klientom najlepszą jakość obsługi w całym cyklu życia produktu. Obejmuje to pomoc we wdrażaniu technologii, maksymalizowaniu wartości z jej użycia oraz możliwość korzystania z dodatkowych usług.

Temat kobiet w IT stał się ostatnio bardzo popularny w całej branży. Jaki procent z nich pracuje w Krakowie?

- Oddział Cisco w Krakowie jest niezwykle wyjątkowy i zróżnicowany pod tym względem. Aż 35% pracowników pracujących w tej lokalizacji to kobiety (średnia dla branży IT wynosi 26%[1]). Natomiast około 1/3 całego zespołu w Krakowie pochodzi spoza Polski, reprezentując ponad 50 różnych narodowości!

Jakie są plany Cisco związane z oddziałem w Krakowie?

- Planujemy ciągły rozwój krakowskiego centrum o kolejne funkcje. Chcemy nadal tworzyć miejsca pracy o wysokiej wartości, zarówno inżynierskie, jak i biznesowe, przyczyniając się do rozwoju w Polsce gospodarki opartej na wiedzy.

 Blockchain wydaje się być jedynym dobrym rozwiązaniem, jakie powstało w rezultacie rozwoju Bitcoina. Czy Cisco będzie używało tej technologii w najbliższych latach?

-  Blockchain oferuje bardzo dużo aplikacji wykraczających daleko poza wirtualne waluty. Umożliwia on różnym podmiotom i użytkownikom, takim jak przedsiębiorstwa, maszyny czy osoby fizyczne, wymianę i dystrybucję dóbr, danych oraz walut w sposób transparentny, dokładny i bezpieczny.

- Jednym z ciekawszych sposobów zastosowania blockchaina może być połączenie tej technologii z Internetem rzeczy. Przykładami mogą być firmy energetyczne, zarządzające interakcjami między panelami słonecznymi a siecią energetyczną czy producenci samochodów, rozważający technologię uwierzytelniania interakcji między połączonymi pojazdami. W celu pełnego wykorzystania potencjału blockchaina i jego powszechnego zastosowania branża musi zadbać o standaryzację tej technologii i jej interoperacyjność.

- W Cisco wierzymy, że następna generacja korporacyjnych systemów blockchain powinna być w pełni zdecentralizowana i oferować wdrożenia w modelach hybrydowych, w których węzły blockchain są dostępne wewnątrz infrastruktury danej organizacji za systemami firewall, węzłami chmury publicznej czy za pewną ich kombinacją. W Cisco zaimplementowaliśmy technologię blockchain w naszym łańcuchu dostaw, zapewniając lepszą widoczność produktu podczas drogi jaką pokonuje. Jest to pomocne również w identyfikowaniu jego pochodzenia, co zapobiega problemom związanym z podrabianiem produktów. Platforma blockchain firmy Cisco obejmuje interfejsy udostępniające tylko niezbędne funkcjonalności. Ma to na celu proste i bezpieczne połączenie oraz skalowanie z dostępnymi systemami, takimi jak np. ERP czy łańcuch dostaw.

 W jaki sposób Cisco planuje wykorzystanie sztucznej inteligencji w swoich przyszłych przedsięwzięciach?

- Już to robimy!

- Cisco wykorzystuje możliwości uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji we wszystkich obszarach swojej działalności, co jest naszym wyróżnikiem na rynku. Mamy unikalne i szerokie podejście do danych, które w połączeniu z technologiami machine learning i AI daje nam szansę na pełne wykorzystanie mocy sieci, zdobycie praktycznej wiedzy, ochronę naszych klientów oraz przyspieszenie innowacji.

Technologie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji odgrywają krytyczną rolę w portfolio naszych usług. Przykładowo, Cisco Encrypted Traffic Analytics (ETA) wykorzystuje wytrenowane w zakresie danych sieciowych na dużą skalę algorytmy machine learning do znalezienia złośliwego oprogramowania w zaszyfrowanym ruchu, bez potrzeby odszyfrowania go. Innym przykładem rozwiązania może być Cisco DNA Analytics, które pobiera dane z sieci telemetrycznych, bezpiecznie je anonimizując, agregując oraz ucząc się zawartych w nich wzorców i sprawnie przekazuje wiedzę i spostrzeżenia wszystkim naszym klientom. Cisco WebEx Assistant, biznesowy asystent głosowy wspomagany komputerowo, wykorzystuje z kolei przetwarzanie w języku naturalnym, aby zrozumieć sygnały głosowe. Eliminuje to konieczność wpisywania przez użytkownika chcącego dołączyć do konferencji ciągu cyfr i liter w celu nawiązania połączenia. To jedynie przykłady ilustrujące, w jaki sposób wykorzystujemy w Cisco możliwości uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Wciąż kontynuujemy inwestycje i wprowadzamy innowacje w tych obszarach.

Google pokazało w tym roku swoje rozwiązanie Duplex. Mimo że zaprezentowana technologia była imponująca, samo demo budziło mieszane odczucia. Nie każdy chce rozmawiać ze sztuczną inteligencją nie będąc wcześniej o tym uprzedzonym. Jakie jest stanowisko Cisco w tej sprawie? Czy firmy IT powinny być transparentne w kwestii implementacji sztucznej inteligencji w różnych technologiach?

- W Cisco skupiamy się na kliencie i zarządzaniu danymi. Wierzymy, że rodzaj informacji oraz sposób, w jaki może być przechowywana lub wykorzystywana są ważniejsze niż to, czy jest ona ujawniana przez człowieka czy maszynę. Stąd tak istotne jest, żeby specjaliści ds. danych mieli świadomość różnorodnych sposobów zarządzania danymi w erze sztucznej inteligencji. 

- Biorąc pod uwagę złożoność zagadnienia, wspieramy wzmożony dialog i współpracę pomiędzy ekspertami technicznymi i inżynierami, ekspertami w dziedzinie praw człowieka i etyki, prawnikami, ustawodawcami oraz organami ścigania w celu zwiększenia świadomości na temat etycznego wpływu uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji na ludzkie życie. Wierzymy, że Cisco również jest odpowiedzialne za wzbogacenie tego dialogu o zaawansowaną wiedzę techniczną, inżynieryjną, ekspercką oraz dotyczącą rozwoju produktu.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe wydają się być w Dolinie Krzemowej i innych centrach technologicznych na całym świecie najbardziej gorącymi tematami. Jednak cała branża nieustannie poszukuje tzw. "kolejnej wielkiej rzeczy". Co to może być?

- Często przytaczam słynny cytat pisarza science fiction, Williama Gibsona: "Przyszłość już tu jest, tylko niezbyt równo rozdzielona." "Kolejna wielka rzecz" w wielu przypadkach jest już tutaj i teraz. Wyzwaniem będzie dotarcie z nią do mas. Przykładowo, w Cisco jesteśmy pasjonatami cyfryzacji przedsiębiorstw. Wykorzystując inteligentną analizę danych, staramy się pomagać firmom w ich cyfrowej transformacji, tak aby były one zarządzane przez osoby podejmujące zoptymalizowane decyzje w czasie rzeczywistym. W pełni zautomatyzowane sieci (np. komórkowe, Wi-Fi czy przewodowe) nie będą widoczne dla użytkownika końcowego tak jak dotychczas, ponieważ będą ze sobą współpracować oraz automatycznie się konfigurować i optymalizować. Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja umożliwią płynny i bezpieczny przepływ informacji. Pozwoli to na lepsze połączenie między ludźmi i "rzeczami" dając użytkownikom o wiele większe możliwości. Technologia, którą dzisiaj rozwijamy prowadzi do innowacji, które umożliwią funkcjonowanie prawdziwie cyfrowego świata.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Cisco
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy