Telefony służbowe źródłem zagrożenia dla danych?

Ułatwiają codzienną pracę, usprawniają komunikację i zwiększają możliwości niemal w każdym obszarze działalności firmy. Urządzenia mobilne, pomimo wielu swoich zalet, przy niedostatecznej ochronie mogą być źródłem zagrożeń. Ryzyko jest tym większe, że aż 68 proc. pracowników nie zna żadnych zabezpieczeń chroniących dane i tożsamość w telefonach służbowych. Jak przekłada się to na bezpieczeństwo poufnych informacji firmowych?

Wykorzystanie technologii mobilnych w biznesie stawia przed firmami coraz to nowe wyzwania w zakresie ochrony danych cyfrowych. Od tego, jak sobie z tym poradzą, zależy to, czy budowany przez lata sukces, zaufanie klientów i reputacja będą bezpieczne w dzisiejszym zdigitalizowanym świecie.

Realne zagrożenia w wirtualnej rzeczywistości

Luki w zabezpieczeniach oraz stosowanych przez przedsiębiorstwa procedurach bezpieczeństwa są szybko wychwytywane i chętnie wykorzystywane przez hakerów. Dane klientów, tajemnice handlowe, innowacje czy technologie są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, którzy coraz częściej upatrują swojej szansy w służbowych telefonach.

Reklama

Urządzenia mobilne, choć stały się podstawowym narzędziem pracy oraz nośnikiem ważnych danych firmowych, to często nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń. Co więcej, z racji niewielkich rozmiarów, są wyjątkowo narażone na zgubienie czy kradzież. A przecież służbowy smartfon bez odpowiedniej ochrony w niepowołanych rękach może stać się dla firmy poważnym zagrożeniem - mówi Daniel Szoszew, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Cyfrowym Centrum Serwisowym S.A.

Jak wynika z badania "Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych", firmy w Polsce nie są wystarczająco dobrze przygotowane na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Niemal co 5 zatrudniony spotkał się z tego typu incydentami w swoim miejscu pracy. Najczęściej dotyczyły one wycieku danych poprzez sieć (31 proc.), ataku phishingowego (27 proc.) czy wycieku informacji poprzez media społecznościowe (27 proc.). Blisko ¼ tego typu zdarzeń była związana z wyciekiem danych poprzez urządzenia mobilne np. telefon służbowy lub tablet (24 proc.).

Urządzenia elektroniczne pod kontrolą?

Niepokojącym zjawiskiem jest też fakt, że 51 proc. pracowników nie zna zagrożeń związanych z bezpieczeństwem danych cyfrowych. Obok cyberprzestępców i nieuczciwej konkurencji to właśnie brak wiedzy, a także nieostrożność użytkowników urządzeń elektronicznych stanowią największe zagrożenie dla bezpieczeństwa przechowywanych i przetwarzanych przez firmę informacji. 

Jakie działania w tym obszarze podejmują pracodawcy? Większość przedsiębiorstw udostępniających pracownikom urządzenia elektroniczne posiada regulaminy określające zasady ich użytkowania (75 proc.). Najczęściej dotyczą one konieczności zabezpieczania komputera przenośnego hasłem podczas nieobecności (56 proc.). Ponad połowa pracodawców ogranicza za pomocą takiego dokumentu możliwość korzystania z firmowych laptopów, tabletów, czy telefonów tylko do celów służbowych (54 proc.). Ponadto użytkownicy mają też obowiązek zgłaszania utraty służbowego urządzenia w wyniku kradzieży lub zgubienia oraz sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych administratorowi bezpieczeństwa informacji (53 proc.). Nieco rzadziej respondenci wskazywali na istnienie w ich firmowym regulaminie wymogu regularnego tworzenia kopii danych na serwerze (47 proc.) czy konieczności szyfrowania danych na dysku i zabezpieczania ich hasłem (45 proc.). Przeważająca część respondentów (61 proc.) została też przeszkolona w zakresie zasad użytkowania służbowego telefonu.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy