DirectX 11 - będzie rewolucja w grafice?

Wraz z wprowadzeniem Windows 7 w październiku, dostępny będzie - oznacza to kolejny jakościowy skok w grafice komputerowej.

Cofając się do czasów gry "Pong", połączenia z użytkownikami były proste - użytkownik nacisnął przycisk, paleta przesuwała się w dół, nacisnął przycisk, a paleta poruszała się w górę - było to dość proste połączenie z grą. Tak jak technologia i społeczeństwo stały się później bardziej złożone, tak

i połączenie pomiędzy konsolą lub komputerem PC i graczem odpowiednio się zmieniły.

W przeszłość odeszły już frustrujące dni naciągniętych kciuków i drgających joysticków - gry stały się intuicyjne, bardziej niż kiedykolwiek.

Reklama

Obecnie istnieje mnóstwo sposobów, by połączyć się z innymi graczami, na przykład połączenie przez Internet dzięki platformom takim jak Microsoft Live, gdzie gracze mają możliwość gry z przeciwnikami z innych kontynentów. Istnieje także bardziej bezpośrednie połączenie z graczami - poprzez ruch fizyczny - wykorzystywany w konsolach Nintendo Wii. Dzięki zaawansowanym efektom wizualnym, gracze nie tylko bardziej angażują się w grę, ale są również prowokowani do emocjonalnego odzewu - im lepsza grafika, tym bardziej realistyczna gra i wyższy poziom reakcji np. strachu, ekscytacji lub przyjemności. Jakość obrazu jest także decydującym elementem pomagającym w zrozumieniu gry - jeżeli gracz nie może wyraźnie zobaczyć przeciwnika lub wskazówek, rozrywka może zostać zakłócona, a połączenie z graczem zerwane.

To właśnie na tym elemencie skupią się innowacje w najbliższych latach. Ogromną zmianą dla technologii na skalę światową było wykorzystanie fizycznych możliwości graczy w grach sportowych. Rozwój grafiki następował natomiast w ciągu ostatnich kilku lat mniej dynamicznie. To wszystko wkrótce się jednak zmieni.

Nowy kierunek

Wraz z wprowadzeniem technologii DirectX11 w bieżącym roku, gracze otrzymają dostęp do nowego świata wizualnej stymulacji i wrażeń związanych z grami komputerowymi. Premiera Windows 7, zaplanowana na październik tego roku, będzie powiązana z wprowadzeniem najnowszego interfejsu gamingowego API. Będzie on zawierał liczne rozwiązania mające na celu zwiększenie wrażeń płynących z rozgrywki. Twórcy gier będą mieli nowe możliwości, które pozwolą im działać bardziej kreatywnie i jeszcze bardziej wciągnąć graczy w światy, które projektują. Skorzystają na tym również inni, ponieważ wysoki standard interfejsu będzie kluczowym komponentem Windows 7, kompatybilnym także z Windows Vista.

Wprowadzanie nowych instalatorów DirectX odbywa się rzadko - np. DirectX 9 pojawił się w 2002 r. a DirectX 10 w 2006. Wejście na rynek DirectX 11 da programistom i twórcom gier zupełnie nowe możliwości. Producenci gier będą mogli zwiększyć przychody, tworząc nowe, zaawansowane graficznie gry, zbudowane w oparciu o interfejs API i pokazując wyniki swoich prac w Internecie.

To może zachęcić graczy to kupna gry. Możliwości DirectX 11 dadzą programistom szansę na wyróżnienie się. Będą oni mogli tworzyć gry, które są pod względem wizualnym znacznie lepszej jakości w stosunku do wszystkiego, co powstało do tej pory.

Co konkretnie DirectX11 ma do zaoferowania i jakich różnic mogą oczekiwać gracze, bez wchodzenia w techniczne szczegóły?

Jeśli chodzi o wrażenia wizualne i płynność grania, DirectX 11 będzie tak dużym krokiem do przodu, jakim było granie w oryginalnego Dooma a "Doom 3". Kiedy wyszła pierwsza strzelanka w wersji 3D różnica była namacalna; połączenie z graczem stało się tak intensywne, że miał on wrażenie, jakby trafił do świata gry.

Tego typu powiązania z graczem będą jeszcze bardziej namacalne dzięki DirectX 11. Wcześniej zarówno gracze jak i programiści byli zmuszeni poświęcać jakość grafiki na rzecz wydajności lub na odwrót, ale DirectX 11 zmieni ten status.

Dzięki użyciu wielowątkowych możliwości, dostępnych w interfejsie API, programiści mogą obecnie wykorzystać potencjał wszystkich rdzeni w procesorze i pokazać, jaka siła w nim drzemie.

W rzeczywistości oznacza to 25-procentowe zwiększenie płynności i częstotliwości wyświetlania klatek przez kartę graficzną. Co za tym idzie, grafika komputerowa wygląda praktycznie jak prawdziwe zdjęcie.

Elementem procesora graficznego, który sprawia, że efekty są tak naturalne, jest tzw. teselator. Jest to graficzny odpowiednik wzmacniacza do gitary elektrycznej. Dzięki teselatorowi programiści mogą znacznie polepszyć jakość obrazu, umożliwiając bliższe połączenie z graczem - np. odnosi się to do wystrzępionych krawędzi na ekranie, czy zbliżonych szczegółów postaci lub otoczenia i zmian

w przejrzystości - elementy mogą stać się przy tym całkowicie przejrzyste albo w ogóle nieprzenikalne. Dzięki DirectX 11 gracze nie tylko będą w stanie zobaczyć np. kucyk Lary Croft, ale także policzyć na nim pojedyncze włosy.

Dodatki

Kolejnym elementem DirectX 11 jest shader obliczeniowy, dzięki któremu programiści mogą wykorzystać nowe możliwości procesora kart graficznych i stworzyć sylwetki lub cienie lepszej jakości. Powiązanie shadera z teselatorem oznacza głębszą grafikę i bliższe powiązanie z graczem.

Na tym się nie kończy. Dalsze innowacje, których możemy się spodziewać w przyszłości to np. błyskawiczne renderowanie - nie będzie żadnych opóźnień, kiedy gracz przejdzie na kolejny poziom gry lub wejdzie do budynku. Oznacza to większą czułość i płynność w grze, a także stworzenie przekonującej alternatywnej rzeczywistości, w stosunku do tej, w której żyjemy.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: rewolucja | grafika
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy