Japońscy nadawcy stawiają na UHD 4K
Dwaj najwięksi w Japonii operatorzy usług telewizyjnych chcą pójść ścieżką Ultra HD 4K. Dostawca usług kablowych i internetowych NTT Plala, działający na rynku od 1995 roku, poinformował na konferencji MIPCOM w Cannes we Francji, że niedługo będzie miał w swojej ofercie ponad 700 tytułów Ultra HD.
NTT Plala rozpoczął świadczenie usług UHD 4K w październiku 2014 roku. Była to pierwsza regularna usługa 4K w Japonii. Hisamichi Sato z NTT Plala powiedział, że w momencie uruchomienia serwisu UHD w ofercie było zaledwie 120 tytułów 4K, a we wrześniu br. było ich już 440.
Chociaż wiele treści oferowanych przez NTT Plala to filmy zagraniczne i programy własnej produkcji - głównie dokumentalne, to portfolio jest właśnie rozszerzane także o programy dla dzieci. Sato zaprezentował między innymi kukiełkowego "Sherlocka Homesa", produkowanego we współpracy z nadawcą publicznym NHK.
NTT Plala współpracuje również z National Geographic Channel, aby wyprodukować film dokumentalny o Shuji Nakamurze, laureacie Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki z 2014 roku. Nakamura jest pionierem w zakresie badań nad technologią półprzewodników wytwarzających światło - wynalazł niebieskie diody LED. Inne ciekawe programy NTT obejmują serię, w której odwiedzane są opuszczone budynki, jak również szereg seriali komediowych.
Tymczasem Yutaka Imai ze SkyPerfect JSAT powiedział, że operator ma już w swoim portfolio 3 kanały 4K. Stacje filmowa i rozrywkowa rozpoczęły nadawanie w marcu br. Natomiast w czerwcu br. uruchomiono promocyjny kanał UHD ze 136 programami w 4K. Ramówka Sky Perfect na okres od marca do sierpnia obejmowała 30 meczów piłkarskich, 7 imprez baseballowych, 21 koncertów muzycznych (w tym koncert Paula McCartneya) i wiele innych.
Anita Kaźmierska