Nasza galaktyka porusza się jak flaga na wietrze

Naukowcy odkryli, że nasza galaktyka wykonuje bardzo nietypowe ruchy, które przypominają... łopot ogromnej flagi na wietrze.

Droga Mleczna znajduje się w ciągłym ruchu. Będąc galaktyką spiralną obraca się wokół swojego centrum, ale wykonuje także ruchy prostopadłe do jej płaszczyzny. Skąd one pochodzą?

Niezwykłe odkrycie to efekt długotrwałych obserwacji prawie pół miliona gwiazd krążących wokół Słońca w ramach eksperymentu pomiaru prędkości radialnej (RAVE). Dokonał go międzynarodowy zespół badaczy pod kierownictwem Mary William z Leibniz Institute for Astrophysics.

Astronomowie stworzyli złożone modele 3D, które umożliwiły im obserwację wykonywanych przez gwiazdy ruchów, często naprawdę nietypowych. Badacze wywnioskowali, że nasza galaktyka wykonuje ruchy przypominające kształt rozchodzącej się chaotycznej fali. Astronomowie przypuszczają, że są one spowodowane fluktuacjami będącymi pozostałościami wcześniejszych, mniejszych galaktyk wchłoniętych przez naszą lub po prostu mieszaniem się ramion Drogi Mlecznej.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.