Teleskop Webba odkrył sześć ogromnych galaktyk, które... nie mają prawa istnieć!

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba nieustannie udowadnia, że choć kosztował majątek, to warto było go zapłacić - dziś dowiadujemy się o kolejnym przełomowym odkryciu, które mocno wstrząsnęło światem nauki i zmusza badaczy do weryfikacji naszej wiedzy na temat ewolucji wszechświata.

Te 6 galaktyk nie ma prawa istnieć albo... mało jeszcze wiemy o wszechświecie /NASA, ESA, CSA, I. Labbe/Swinburne University of Technology /domena publiczna

Naukowcy Swinburne University of Technology poinformowali, że za sprawą teleskopu Webba zidentyfikowali sześć galaktyk liczących 12 mld lat, które zdają się zbyt ogromne i dobrze uformowane jak na zaledwie 500 do 700 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Zgodnie z obecnymi modelami kosmologicznymi teoretycznie nie miały wystarczająco dużo czasu, aby osiągnąć taki stan względnej dojrzałości, co sugeruje, że w naszym rozumieniu ewolucji wszechświata czegoś brakuje.

Teleskop Webba odkrył 6 ogromnych galaktyk, które nie mają prawa istnieć

Obiekty zostały zauważone już podczas pierwszych kilku miesięcy działania teleskopu Webba, bo jego narzędzia do badania przestrzeni kosmicznej w podczerwieni idealnie nadają się do wykrywania światła, które podróżowało przez miliardy lat, aby dotrzeć do nas z wczesnego wszechświata. Jak podkreślają badacze, zajrzenie w tę czasoprzestrzeń dalej niż jakikolwiek inny instrument to zresztą jedno z głównych zadań nowego teleskopu:

Według naszych modeli kosmologicznych, początek wszechświata nie przypominał w ogóle tego, co znamy obecnie. Po pierwsze, gorąca zupa cząstek, która pojawiła się w wyniku Wielkiego Wybuchu, musiała ostygnąć na tyle, by zastygnąć w atomy, wypełniając przestrzeń głównie wodorem i helem. To z tego gazu zaczęły powstawać pierwsze gwiazdy i galaktyki, a miało to miejsce ok. 150 mln lat po Wielkim Wybuchu - według naszej osi czasu 500 do 700 milionów lat po Wielkim Wybuchu wciąż można było spodziewać się bardzo młodych galaktyk.