Polacy kupują więcej telewizorów

W 2008 roku wartość sektora sprzętu RTV osiągnęła ok. 7,4 mld zł. To o 16,3 proc. więcej niż w 2007 roku i efekt tego, że Polacy kupują więcej telewizorów - wynika z badania przedstawionego przez Gfk Polonia.

Zdaniem ekspertów Gfk, "lokomotywą wzrostu" branży RTV były telewizory z płaskim ekranem (wzrost 45-proc. w porównaniu do 2007 r.). Rok 2008 był rekordowy, jeśli chodzi o całą sprzedaż telewizorów (kineskopowych i płaskich sprzedano ponad 2 miliony), co jest najlepszym wynikiem zanotowanym w kilkunastoletniej historii badań GfK Polonia.

Rynek sprzętu IT w 2008 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, zanotował wzrost o 15,4 proc. i osiągnął wartość 8,9 mld zł. Przy czym, w przeciwieństwie do rynku RTV, w tym sektorze w IV kwartale 2008 roku zanotowano spadek sprzedaży o 8,5 proc. (ok. 2,6 mld zł) w stosunku do IV kw. 2007 r. Zdaniem ekspertów, wyniki w IV kw. byłyby jeszcze niższe ze względu na zmniejszającą się sprzedaż komputerów i monitorów, gdyby nie znaczny wzrost wartości sprzedaży notebooków (o 14 proc.).

Reklama

Z kolei dla rynku sprzętu telekomunikacyjnego czwarty kwartał 2008 r. był słabszy niż ten sam okres 2007 roku. W czterech badanych grupach produktów - telefony komórkowe, smartfony, telefony stacjonarne i faksy - w tym okresie wartość sprzedaży wyniosła 417 mln zł, co oznacza spadek o 8,6 proc., przy czym wartość sprzedaży telefonów komórkowych zmniejszyła się aż o 23,7 proc.

Rosła jednak sprzedaż smartfonów (zaawansowanych telefonów wyposażonych w klawiaturę lub ekran dotykowy), ale spadła telefonów stacjonarnych - o 3,4 proc.

W całym 2008 r. rynek sprzętu telekomunikacyjnego był wart ok. 1,46 mld zł. To o 1,5 proc. mniej, niż w 2007 r.

Kolejnym sektorem, którego wyniki w 2008 roku były niższe niż w 2007, był rynek sprzętu fotograficznego. Zarówno w IV kwartale, w którym wartość sprzedaży była niższa niż analogicznym okresie 2007 r. o 7,5 proc. (344 mln zł), jak i w całym roku - o blisko 5 proc. (1,37 mld zł).

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy