Boeing E-4

Czwartek, 2 listopada 2023 (12:49) Aktualizacja Poniedziałek, 13 listopada 2023 (11:57)
Boeing E-4 to amerykański samolot wojskowy, służący jako powietrzne centrum dowodzenia. Jest znany przede wszystkim jako National Airborne Operations Center (NAOC), pełniąc rolę latającej komendy dla najwyższych rangą urzędników rządowych Stanów Zjednoczonych, w tym prezydenta, w przypadku wojny, kryzysu narodowego lub katastrofy jądrowej.
Boeing E-4 - najważniejsze informacje
Boeing E-4. /Domena publiczna /Wikimedia

Boeing E-4 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rodzaj/Typ:

    samolot

  • Rok uruchomienia produkcji:

    1973

Boeing E-4. Co to za samolot?

Boeing E-4 to amerykański samolot, który pełni rolę centrum dowodzenia (National Airborne Operations Center). Został opracowany na podstawie modelu Boeing 747-200B. Na początku lat 70. zastąpił w roli powietrznego stanowiska dowodzenia wysłużony samolot EC-135J. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych początkowo podpisały kontrakt z firmą Boeing na budowę dwóch maszyn. Wkrótce jednak zdecydowano, że armia zamówi cztery egzemplarze samolotu Boeing E-4. Otrzymały one oznaczenia E-4A.

Pierwszy raz ta maszyna wzbiła się w powietrze w czerwcu 1973 r.
Pierwsze dwa egzemplarze otrzymały numery seryjne 73-1676 oraz 73-1677. Były wyposażone w silniki Pratt&Whitney JT9D-7R4G2. Trzeci samolot oznaczono symbolem 74-0787, natomiast czwarty otrzymał oznaczenie 75-0125. Te dwa ostatnie otrzymały silniki General Electric CF6-50E2. Boeing E-4 75-0125 różnił się wyposażeniem, które zostało zainstalowane na jego pokładzie. Z zewnątrz pojawiła się charakterystyczna owiewka z anteną systemu komunikacji satelitarnej MILSTAR. Ze względu na te różnice ten egzemplarz był oznaczony symbolem E-4B. Do stycznia 1985 r. wszystkie poprzednie samoloty także przeszły modernizację do wersji E-4B.

Model Boeing E-4 wyróżnia się bogatym wyposażeniem, na które składa się wiele systemów łączności. Pracują one na falach o częstotliwości od 14 kHZ do 8,4 GHz. Jest to możliwe dzięki zainstalowaniu w nim 60 anten. Oprócz nich na jego wyposażeniu znajdują się także dwie anteny kablowe do łączności na falach o niskiej oraz bardzo wysokiej częstotliwości. Gdy w trakcie lotu mają być one użyte, wysuwają się z tylnej części kadłuba oraz końcówki ogona. 

Ciekawostki o Boeing E-4

  • Pierwszy w pełni wyposażony na potrzeby amerykańskiej armii samolot Boeing E-4 został przekazany siłom zbrojnym USA w grudniu 1974 r. 

  • Systemy pokładowe oraz okablowanie całego samolotu są odporne na działanie impulsu elektromagnetycznego. 

  • Maszyna mierzy 70,50 m długości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 59,70 m.

  • Wnętrze modelu Boeing E-4 jest podzielone na trzy pokłady. W najwyższym z nich znajduje się kabina załogi, przedział wypoczynkowy z miejscami do spania, toaleta oraz schody prowadzące na środkowy pokład. Ten jest podzielony na kilka części, m.in. to tam znajduje się przedział VIP dla prezydenta Stanów Zjednoczonych. Na najniższym pokładzie umieszczono sprzęt przeznaczony do utrzymania łączności. 

  • W normalnych warunkach załoga samolotu Boeing E-4 to 48 osób. Jeśli wymaga tego sytuacja, to na pokładzie zmieści się 150 osób.

  • Na pokładzie zgromadzono zapasy wody i żywności. Samolot ten można tankować w powietrzu, dzięki czemu może on nie lądować nawet przez tydzień. 

  • Wszystkie wyprodukowane egzemplarze maszyn Boeing E-4 stacjonowały w bazie Andrews Air Force Base niedaleko Waszyngtonu. Dzięki takiej lokalizacji w razie zagrożenia wybuchu wojny jądrowej prezydent USA oraz najważniejsi członkowie rządu mogli niezwłocznie znaleźć się na jego pokładzie. Po 1994 r. samoloty przeniesiono do Offutt Air Base w Omaha. 

  • Od 1990 r. zmieniła się rola Boeinga E-4, gdy do służby wprowadzono prezydenckiego Air Force One, który jest wersją Boeinga 747-200B. To właśnie on jest miejscem ewentualnej ewakuacji prezydenta USA. Jednak E-4 nadal wykorzystuje się do zabezpieczania niektórych zagranicznych wizyt. 

  • Samoloty te są nieustannie modernizowane. Specjaliści szacują, że wprowadzane zmiany pozwolą korzystać z nich także po 2040 r. 

Boeing E-4 - Wiadomości