Niezwykłe zdjęcia w zwykłych sytuacjach

Jak bawić się kolorami? W jaki sposób fotografować krajobrazy, ludzi i zwierzęta? Przedstawiamy ostatnią część wakacyjnego poradnika fotograficznego.

Choć liczba fotograficznych tematów jest właściwie nieograniczona i pomysł na zdjęcie oraz sposób ujęcia obrazu zależą w dużym stopniu od naszej fantazji, to warto wiedzieć jak postąpić kiedy przyjdzie nam ochota na uwiecznienie któregoś z najczęstszych motywów fotograficznych. Do najpopularniejszych tematów eksploatowanych przez fotografów należą: krajobraz, przyroda, architektura i wszelakie scenki z udziałem ludzi. W ostatniej części naszej fotoszkoły radzimy jak przy zwykłej okazji robić niezwykłe zdjęcie.

Gra w kolory

Reklama

Niezależnie od tego, co fotografujemy musimy pamiętać, że jednym z najważniejszych elementów każdego zdjęcia jest kolor. Umiejętne wykorzystanie naturalnej gry barw może nadać fotografii niepowtarzalnego uroku i często owocuje wspaniałymi efektami wizualnymi. Najprościej można je osiągnąć dzięki odpowiedniemu wzmacnianiu lub tłumieniu poszczególnych barw. Większość aparatów oferuje funkcje "podkręcania" kolorów podstawowych oraz możliwość robienia zdjęć w specjalnych trybach kolorystycznych takich jak: sepia, czy fotografia czarno-biała.

Wzmocnienie barwy zielonej będzie pomocne przy fotografowaniu lasu, ogrodu, czy falujących na łące traw. Silnie nasycony błękit podkreśli kolor bezchmurnego, letniego nieba lub morza. Wzmocniona czerwień będzie nieoceniona przy fotografowaniu zachodów słońca lub pól usianych makami. Jeśli będzie nam zależało na równomiernym wzmocnieniu większej liczby kolorów (np przy fotografowaniu pstrokatych straganów lub kwiatowych klombów) możemy wykorzystać odpowiednie ustawienia aparatu służące dodatkowemu nasycaniu wszystkich barw podstawowych oraz kontrastów między nimi.

Niektóre aparaty pozwolą nam też na zabieg odwrotny tj. na "przytłumienie" kolorów. Technikę tą można z powodzeniem stosować w sytuacji, gdy fotografowany obraz jest z natury bardzo jaskrawy i gdy będziemy mieli ochotę na "uspokojenie" obrazu.

Nie bójmy się też eksperymentować z fotografią monochromatyczną. Zdjęcia czarno-białe lub wykonane w sepii mają niewątpliwe walory artystyczne i pozwalają na wydobycie z fotografowanego obiektu tych detali, które byłyby niewidoczne w przypadku zdjęcia kolorowego.

Krajobraz i przyroda

Najprostszym sposobem na praktyczne doskonalenie umiejętności o których wspominaliśmy w 

poprzedniej części poradnika: zasad kompozycji, regulacji ostrości, czasu naświetlania etc. jest fotografowanie pejzażu. Krajobrazy są wyjątkowo wdzięcznym i uniwersalnym tematem zdjęć, który szczególnie powinien zainteresować miłośników fotografii przyrodniczej.

Podczas wypadów plenerowych będziemy mogli z powodzeniem uwiecznić na zdjęciach grę świateł i cieni na leśnej ścieżce, świetlne refleksy na liściach, czy promienie słoneczne przebijające przez korony drzew.

Przy odrobinie szczęścia natkniemy się też na "dużego zwierza". Jeśli już jakimś cudem uda nam się go nie spłoszyć (nie łudźmy się, że jeleń lub inny okaz okaże się cierpliwym modelem ) wówczas wiele będzie zależeć od naszego refleksu i sprzętu jakim dysponujemy. Fotografowanie zwierząt w ich naturalnym środowisku jest z reguły możliwe tylko z dużej odległości i z tego względu powinniśmy się zaopatrzyć w solidny teleobiektyw lub maksymalnie wykorzystać możliwości zoomu w naszym aparacie.

Jeśli nie w głowie nam uganianie się za zwierzyną wówczas możemy poświęcić czas na zdjęcia kwiatów lub owadów i zająć się makrofotografią. Do udanych zbliżeń makro potrzebne są specjalistyczne obiektywy i jeżeli nie dysponujemy takim sprzętem wówczas najprościej będzie jeśli zdamy się na automatyczny tryb makro dostępny w większości aparatów. Osoby, które nie mają za grosz zaufania do niczego, co "auto" powinny pamiętać o niewielkich wartościach głębi ostrości i punktowym ustawieniu autofokusa, które są niezbędne przy zdjęciach makro.

Jednym z najpopularniejszych motywów fotografii plenerowej są zachody słońca. Aby w pełni wykorzystać bogactwo kolorów jakie ma nam do zaoferowania moment ukrycia się słońca za horyzontem powinniśmy nieco zainwestować w czas naświetlania i dla dobrego efektu zwiększyć wartość ekspozycji przyjętej przez aparat. Tradycyjnie do zdjęć robionych z długimi czasami naświetlania niezbędny będzie statyw. Pamiętajmy też, że dobry efekt przy fotografowaniu zachodów słońca będzie możliwy dzięki zastosowaniu niewielkich wartości czułości ISO.

Ludzie i portrety

Trudno wyobrazić sobie, że można zajmować się fotografią i nie robić zdjęć ludzi. Przy każdej nadarzającej się okazji fotografujemy przecież naszych bliskich i przyjaciół w najrozmaitszych pozach i sytuacjach. Większość z nas nie ma i raczej nie będzie miała do czynienia z fotografią studyjną więc nie ma sensu rozwodzić się nad tajnikami użycia dodatkowych lamp, czy ekranów, które są stosowane przy profesjonalnych sesjach zdjęciowych.

Najważniejszą zasadą o której powinniśmy pamiętać przy fotografowaniu ludzi jest swoboda. Dużo lepiej prezentują się na zdjęciach osoby, które mogły przy pozowaniu zachowywać się naturalnie. Jeśli ktoś został do pozowania "zmuszony" będzie to od razu widoczne i zdjęcie może razić brakiem naturalności.

W fotografii portretowej należy uwzględnić tło, na którym mamy zamiar uwiecznić daną osobę. Jest ono bardzo ważne ale?nie powinno być zanadto widoczne. Najważniejsza jest przecież fotografowana postać i detale jej wyglądu. Aby osiągnąć odpowiedni efekt powinniśmy więc w miarę możliwości stosować niewielką głębię ostrości.

Jeśli nie interesują nas portrety powinniśmy spróbować sił w fotografiach sytuacyjnych. Dają one niepowtarzalną szansę na uchwycenie niezwykłych czasem zachowań ludzi w ich naturalnym otoczeniu, czy przy wykonywaniu codziennych czynności. Bawiąc się w fotoreportera powinniśmy jednak zachować pewien dystans i posłużyć się teleobiektywem lub odpowiednio dużym zoomem.

Architektura

Byli już ludzie, były zwierzęta, rośliny i krajobrazy. Na co jeszcze możemy natknąć się podczas wakacyjnych wojaży? Rzecz jasna na zabytki i inne przykłady architektury. Aby nie popełniać typowych

przy fotografowaniu budynków błędów warto przyswoić sobie kilka zasad. Po pierwsze powinniśmy strać się uniknąć, jeżeli oczywiście nie mamy ochoty na fotograficzne eksperymenty, efektu przechylania się budynków. Aby to osiągnąć należy zrezygnować z ujęć szerokokątnych i zbytniego unoszenia aparatu ku górze. Zamiast tego lepiej oddalić się od budynku i wykorzystać teleobiektyw lub duży zoom. Może uda nam się w ten sposób uchronić choć kilka średniowiecznych zamczysk przed "zawaleniem".

Na zakończenie wakacyjnego cyklu porad fotograficznych pragniemy gorąco podziękować wszystkim, którzy zechcieli podzielić się z nami swoimi komentarzami i uwagami. Mamy nadzieję, że nasze rady okazały się pomocne. Życzymy wiele radości z fotografowania i satysfakcji z samodzielnie wykonanych zdjęć. Miłych wakacji!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy